Merkbar forverring av lyd via flere ledd? (PS3->TV->Surround)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Merkbar forverring av lyd via flere ledd? (PS3->TV->Surround)

Jeg kjøpte meg en ny TV (Samsung PS50C535) og fikk endelig koplet sammen min PS3 med HDMI til den. Jeg har et Logitech Z-5500 anlegg jeg tidligere har brukt med optisk direkte fra PS3. Men etter jeg fikk den nye TV'en, prøvde jeg å kople TV'en til anlegget via optisk.

Spørsmålet mitt er, er det noen ulempe eller sjangse for at lyd kan bli svakere eller dårligere på den måten? Jeg satt bare med en sånn magefølelse av at bakhøytalerne kom dårligere frem når jeg kjørte lyden via HDMI fra PS3 til TV, og optisk fra TV til surround, til forskjell fra når jeg kjørte direkte fra PS3 til Surround med optisk. Det blir jo da et mellomledd som ikke er der når jeg har lyden rett fra PS3 til Surround, så noe behandling av lyd må det vel være?

Jeg er rett og slett ikke noe særlig dyktig på sånne ting, så jeg tenkte jeg fikk spørre. Er det bare ren innbilning, eller kan det ligge noe i følelsen? For alt jeg vet kan det være helt feil og at det ikke finnes noen ulemper..men satt liksom med en følelse av at "Hmm det var da så lite fart og kraft i bakhøytalerne.."

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Det jeg tror, er at du ikke får Dolby Digital når du går via tv. Jeg får ikke det på min forsterker når jeg går fra hdmi-tv-forsterker. Men jeg får DD lyd når jeg går fra innebydt satelitt tuner til forsterker.
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bortsett fra vanlig tv lyd er det en veldig dårlig idè å ta lyden fra tv`en. Alle kilder bør tilsluttes direkte til anlegget, altså, bruk en digital kabel fra din PS3 til ditt anlegg for lyd.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Bortsett fra vanlig tv lyd er det en veldig dårlig idè å ta lyden fra tv`en. Alle kilder bør tilsluttes direkte til anlegget, altså, bruk en digital kabel fra din PS3 til ditt anlegg for lyd.
    +1
    Kjør alle lydkilder direkte til anlegg så langt det lar seg gjøre.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for konkrete og bra svar, det var som jeg følte. Jeg har hatt Z-5500 anlegget siden jul 2008, alltid koplet opp optisk mot PS3'en, helt til jeg prøvde med HDMI via TV og derifra optisk ut, og med en gang stusset på om det kunne være dårligere lyd.

Jeg har koplet den tilbake så jeg kjører på optisk ut fra PS3 til Z-5500 og HDMI bilde til TV, det virker som det beste resultatet. Takk for hjelpa, greit med litt rask hjelp på områder jeg ikke er noe særlig god på 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •