Electrocompaniet ECD-1 VS. Abrahamsen V.6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Electrocompaniet ECD-1 VS. Abrahamsen V.6

Er det mnoen som har en formening om hvilken av disse som er best? skal ha det i hovedsak mellom PC og reciver.

EC får ev. kjøpes på brukten men Abrahamsen kan kjøpes ny. Stor nypris forskjell... men lydmessig??

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller vil A-Dacen gjøre samme nytten for 1 295,- ??

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du tenkt å koble den til?
    Via en surroundreceiver?

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Hvordan har du tenkt å koble den til?
    Via en surroundreceiver?
    Ja, den skal kobles mellom PC(stasjonær selvbygg) og Recivern som er en Yamaha RX-V2065.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    altså sitter å tenker litt her, mini dacen er 1/3 av prisen på en V.6. Og jeg kommer ikke bruke den til noe annet enn fra PC - Reciver. Så tror jeg drar bort å kjøper en nå om Elkjøp har den på lager. Har jo alltid 30 dagers returrett der om jeg ikke missminner meg?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid en fordel å bruke optisk kabel mellom PC og musikkanlegg, fordi en slik kabel isolerer mot elektrisk støy fra PCen.

Rene USB-DAC'er bruker nødvendigvis en metallkabel, som altså kan gi et støyproblem.

En annen ting er at USB i utgangspunktet (uten spesielle drivere) bare takler 16-bits lydformater. Så har du planer om å bruke FLAC-filer, trenger du en DAC med S/PDIF (optisk eller koaks-kabel).

Dersom du har en receiver med digitale innganger, bør du også vurdere om en ekstern DAC virkelig gir så mye bedre lyd at det er verdt tusenlappene. DACen i en receiver av skapelig kvalitet er ikke nødvendigvis dårligere enn en ekstern DAC, og temmelig sikkert bedre enn DACen i vanlige lydkort.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for litt oppklaring. Det som er tingen er at jeg har PC:n stående en bit ifra reciveren(ca. 8 meter). Og de fleste optiske kabler som ikke koster skjorta er bare 5 meter. Men både PC og reciver har digital/optisk.

Men klart,vet du om noen 10 meter optisk kabel som ikke er så allt for dyr går det jo å krøve dette først...

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er alltid en fordel å bruke optisk kabel mellom PC og musikkanlegg, fordi en slik kabel isolerer mot elektrisk støy fra PCen.

Rene USB-DAC'er bruker nødvendigvis en metallkabel, som altså kan gi et støyproblem.

En annen ting er at USB i utgangspunktet (uten spesielle drivere) bare takler 16-bits lydformater. Så har du planer om å bruke FLAC-filer, trenger du en DAC med S/PDIF (optisk eller koaks-kabel).

Dersom du har en receiver med digitale innganger, bør du også vurdere om en ekstern DAC virkelig gir så mye bedre lyd at det er verdt tusenlappene. DACen i en receiver av skapelig kvalitet er ikke nødvendigvis dårligere enn en ekstern DAC, og temmelig sikkert bedre enn DACen i vanlige lydkort.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet selv noen forskjellige dacer for et års tid siden.
    Cambridge,Abrahamsen og Xindak ble testet opp mot den sorroundreceiveren
    jeg hadde da(Yamaha Z-7)
    Valget falt på en Xindak Dac-5 som jeg senere har byttet ut orginal røret på.

Personlig syns jeg det spiller mere åpent og detaljer med Xindak.
    Jeg har også testet dette med min nye Onkyo 808.

Rådet blir vel og prøve selv,det er du å dine ører som bestemmer om det er verdt og legge pengene i en ekstern dac.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Personlig syns jeg det spiller mere åpent og detaljer med Xindak.
    Men da har du altså valgt "rørlyd" -- noe som i praksis betyr at du liker lyden best om den tilføres harmonisk forvrengning...

Men klart,vet du om noen 10 meter optisk kabel som ikke er så allt for dyr går det jo å krøve dette først...
    Max lengde på USB-kabel er 5 meter.

Med så stor avstand er jo trådløs overføring et alternativ. Men da kan det fort bli dyrt, om du ikke nøyer deg med 16-bit og AirPort Express.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max lengde på USB-kabel er 5 meter.

Med så stor avstand er jo trådløs overføring et alternativ. Men da kan det fort bli dyrt, om du ikke nøyer deg med 16-bit og AirPort Express.

Han nevnte vel optisk, ikke USB. Billig optisk som klarer 10 meter, og vel så det, får du hos Blue Jeans Cable. Sist jeg kjøpte hos de forhåndstollet de slik at jeg slapp fortollingsgebyr. Uansett er det snakk om 200-250 kr + frakt for oppimot 8,22 meter optisk kabel. De selger sine optiske kabler opp til ca. 15 meter og de klarer fint å bære signalet uten problemer.

USB kabler kan forøvrig forlenges mer enn 5 meter, men noen av de trenger et strømuttak på veien, men det finnes også forlengere som ikke krever strøm, også via cat5 eller cat6 som kan brukes oppimot 50 meter.

A-Dacen har vel kun USB inn så da er jo det en mulighet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Han nevnte vel optisk, ikke USB.
    Han nevnte en USB-DAC som alternativ....

Jeg ville ikke stole på altfor lange USB-kabler til lyd. Har selv forsøkt en 5-meters forlengelseskabel til eksternt lydkort, og fikk null signal.

Om lange USB-kabler funker eller ikke, er et spørsmål om hva som sitter i enden av dem, om de tar strøm fra USB eller egen strømforsyning etc. Noen apparater virker faktisk ikke om de ikke er koblet direkte til en primær USB-port på datamaskinen -- er det noen form for HUB involvert, virker de ikke. Jeg ville tro at sjansene er store for at dette gjelder en USB-DAC.

Optiske kabler i lange lengder bør være solide (rimelig tykke) og ha gode plugger -- det er lett å få knekk på kabelen, eller at press får en skranglete plugg til å løsne. Det burde også funke å spleise to kabler med et skjøytestykke, om dette sitter godt.

Annet enn denne rent mekaniske kvaliteten spiller ingen rolle.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han nevnte en USB-DAC som alternativ....

Jeg ville ikke stole på altfor lange USB-kabler til lyd. Har selv forsøkt en 5-meters forlengelseskabel til eksternt lydkort, og fikk null signal.

Om lange USB-kabler funker eller ikke, er et spørsmål om hva som sitter i enden av dem, om de tar strøm fra USB eller egen strømforsyning etc. Noen apparater virker faktisk ikke om de ikke er koblet direkte til en primær USB-port på datamaskinen -- er det noen form for HUB involvert, virker de ikke. Jeg ville tro at sjansene er store for at dette gjelder en USB-DAC.
    Bruker selv i dag TerraTec Aureon i enden av en 5 meter lang USBkabel og videre 1m optisk til receiver. Selvsagt kan man være uheldig med kabelen, eller produktet, det betyr ikke at konkurrerende produkt i samme sjanger er like dårlig.

Kjørte Hegel HD10 på ca 5 meter USB-lakriskabler med 4 ledd og overganger for å passe inngangen i HD10, ingen av dem aktive, eller ment å være forsterkende. Gikk knirkefritt likefullt. Men for hans lange løp ville jeg kanskje prøvd meg på den billigste løsningen, som også ser best ut. USB over cat5. En lang cat5 kabel mellom to USB adaptre ser flott ut det, til knappe hundrelappen + cat5kabel, om han ikke har en liggende.

Når det gjelder Blue Jeans er det slitasje og lange vanskelige strekk de brillierer på.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjørte Hegel HD10 på ca 5 meter USB-lakriskabler med 4 ledd og overganger for å passe inngangen i HD10, ingen av dem aktive, eller ment å være forsterkende. Gikk knirkefritt likefullt.
    Jo, men da gjaldt det en DAC med egen strømforsyning. Forbeholdene mine gjaldt utstyr som får strøm via USB, slik mange rene USB-DACer og alle eksterne lydkort får.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men da gjaldt det en DAC med egen strømforsyning. Forbeholdene mine gjaldt utstyr som får strøm via USB, slik mange rene USB-DACer og alle eksterne lydkort får.
    Det er greit, glemte at den gikk på strøm i farten, hadde den bare over helgen

A-dac skal fungere som lydkortet mitt, strøm ene og alene fra USB. Klart trenger nok denne mer, og strekket er lengre. Dermed vil kanskje det tryggeste være USB hub som går på strøm, men dette blir også den dyreste løsningen, sett borti i fra trådløs overføring av signalet.

Man kommer jo likefullt ikke oppi de 4000 som for V6en, men så tror jeg heller ikke denne er fullt like bra, spesielt mtp allsidighet og da den må oppskalere 16-bit fra USB og ikke kan ta inn 24-bit nativt å behandle. Dersom V6 i Kekkas oppsett vil være bedre enn DACen du har.

Rådyre Hegel H10 hjalp ikke i mitt oppsett, jeg foretrekker fremdeles den i receiver.

Dersom lydkortet i selvbygget ditt støtter 24-bit og har optisk ut, vil jo altså det beste være optisk derifra til V6 som også kan ha spillkonsoll, tv, CD-spiller og annet tilkoblet.

Kjøpes denne via nettbutikken til Elkjøp har du jo angrefrist, samt at de tilbyr vel en noe mer vinglete 30 dagers retur som kan variere fra Elkjøp til Elkjøp.

Så forresten at et av innleggene dine Fahnsen gikk meg hus fordi, og her ser jeg vi er mye enig.

Og som noen andre nevnte i en annen tråd tidligere i dag. Bruker du optisk frem til receiver skjer det analoge i den, kort vei. Med ekstern DAC legger du til et analogt ledd i prosessen og med den rimeligste løsningen som kun benytter USB kan du si farvell til full glede av 24-bit lossless fra PC. Forskjellen blir ikke nødvendigvis så merkbar, eller for den del bedre i det hele tatt, er jo greit med angrerett i slike tilfeller

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dermed vil kanskje det tryggeste være USB hub som går på strøm, men dette blir også den dyreste løsningen, sett borti i fra trådløs overføring av signalet.
    Jeg er ganske sikker å at lydkortet jeg hadde, og et par andre avanserte USB-dingser, ikke virker med HUB, selv om den har strømforsyning. Disse dingsene må rett og slett kobles direkte til en USB-port på datamaskinen.

Man kommer jo likefullt ikke oppi de 4000 som for v.6en, men så tror jeg heller ikke denne er fullt like bra, spesielt mtp allsidighet og da den må oppskalere 16-bit fra USB og ikke kan ta inn 24-bit nativt å behandle.
    Selv er jeg ikke istand til å høre forskjell på 16 og 24-bits -- og jeg har ikke hørt om noen som har klart det under kontrollerte forhold.

Men det er likevel en praktisk begrensning, som kan få betydning i visse tilfeller.

Viktigste grunn til ikke å velge en ren USB-DAC, er likevel mangelen på fleksibilitet, og muligheten for støyproblemer med kobberkabel mellom PC og musikkanlegg.

Når man vurderer DAC, skal man heller ikke glemme at det finnes svært mange typer med førsteklasses specs, stor funksjonalitet og gode omtaler, til en brøkdel av det man må betale for europeiske og amerikanske merker i Norge.

Prisforskjellene er så store og servicen så god hos mange selgere, at jeg ikke nøler med å anbefale kjøp via eBay eller kinesiske nettbutikker. Mange sverger jo til Beresford, som er rimelige DACer fra et lite, engelsk firma. Men Beresford selger faktisk bare moddede utgaver av billige kinesiske DACer.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da har du altså valgt "rørlyd" -- noe som i praksis betyr at du liker lyden best om den tilføres harmonisk forvrengning...
    Litt usikker på hva du mener nå,men Xindak var den dac'n jeg og en kompis syns spilte "best"
    Jeg hadde en Arcam Cd-23 før,med denne syns jeg selv at detaljene og "go lyden" var et hakk bedre en idag.
    Må nok ut på leting etter den lyden igjen.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •