Kan det stemme at dynamikken i musikken kommer bedre frem når

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan det stemme at dynamikken i musikken kommer bedre frem når

lydkilden har dårlig gain og du bruker forsterkeren for å øke lyden. Altså setter feks spotify til "Halv lyd" mens du bruker forsterkeren for å finne volumet du pleier å ha. Like høy lyd uanvengig men virker som om lyden blir litt mer agressiv når jeg setter opp lyden i spotify fremfor på forsterkeren?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høre vel ut som du beskriver det motsatte. At lyden blir flatere og mindre dynamisk (mindre forskjell mellom høye og lave lyder). Når du senker volumet digitalt taper du dynamikk, prøv å sett volumet enda lavere i spotify og boost volumet på forsterkeren. Dynamikke du mister fra signalet kan ikke gjenopprettes i forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faktisk ja, du har helt rett. Etter noen minutters forsking på fenomenet virker det som 60% på spotify for så og forsterke via forsterkeren gir mest behagelig resultat.

Når jeg skrur det helt ned på spotify blir det veldig flatt uansett hva jeg gjør med forsterkeren.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktigste er jo at du liker det du hører.

Men uten at jeg har forsket på dette selv, så er det vanligvis annbefalt å holde det digitale volumet så høyt som mulig for å ikke spise av antallet bits.Når du senker lyden digitalt fjerner man informasjon fra lydsignalet. Dette bør ikke være noe problem ved 60%, men på et tidspunkt degraderes lyden betydelig.

Jeg kan ikke forklare hvorfor du syntes det er best ved akkuratt 60%, men liker du det sånn så er det jo bra nok det.
    Det kan jo tenkes at forsterkerne trenger å jobbe litt for å få opp arbeidstemp. Er en del her inne som kommenterer at enkelte forsterkere ikke liker seg før man gir på en del.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syns det virker SVÆRT rart at 60% skal gi bedre dynamikk, men skal sjekke det ut i morgen når jeg kan gi på litt8)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke sjanse for økt støy når inngangssignalet til forsterkeren er lavt?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikken vil jo være lik uansett hvilket volum du setter på spotify, eneste forskjellen vil være hvor mye du må kompansere i forsterkeren for å få samme volum ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88
    lydkilden har dårlig gain og du bruker forsterkeren for å øke lyden. Altså setter feks spotify til "Halv lyd" mens du bruker forsterkeren for å finne volumet du pleier å ha. Like høy lyd uanvengig men virker som om lyden blir litt mer agressiv når jeg setter opp lyden i spotify fremfor på forsterkeren?
    Har spotify eller lydkortet ditt noen form for kompressor/limiter? I såfall virker det du beskriver veldig fornuftig.

Hvis ikke så tror jeg at det er en fare for at du "lurer" deg selv. Prøv f.eks å få din kjære til å skru på knappene uten at du vet hva som skjer, og se om du da hører det samme.

Det høres ut som om det er vanskelig å få samme volum når du varierer de to volumkontrollene for å kompensere for hverandre. Husk at små volumforskjeller ikke oppfattes som volumforskjeller men f.eks som "mer trøkk".

-k

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvordan overføres signalet fra PC til forsterker? Er det digitalt eller på linjenivå? Det kan jo være at lydkortet i PC-en har en lyd"forbedrings"funksjon som gjør at den legger på en slags loudness når man bruker bare deler av det dynamiske området, eller at lydkortet faktisk ikke klarer å håndtere hele det dynamiske området?

At dynamikken reduseres når man benytter færre bit er fysisk betinget, derom trenger man ikke diskutere. Det finnes ingen "digital forklaring" på at det blir bedre dynamikk ved 60 % utnyttelse av det dynamiske området, årsaken til det han oppfatter må ligge et annet sted.

EDIT: knutinh var visst før meg...

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet, dersom signalet overføres analogt fra PC til forsterker, kan kanskje også være at ved fullt pådrag fra PC'en så blir inngangsnivået til forsterkeren for høyt slik at forsterkeren vrenger/klipper. Da kanskje det kan låte "aggressivt".
    (Uten at jeg har filla peiling på hva som normalt er max utgangsnivå fra en pc/lydkort)

Hadde dette problemet selv fra en Lyngdorf CD-1 og inn på en Abrahamsen V3.0. Utgangsnivået fra CD-1 er justerbart, men jeg klarte ikke å få det lavt nok til å unngå forvrengning. Meget meget svakt hørbart dog og kun på veldig gode innspillinger på det laveste utgangsnivået fra CD-spilleren.

Lyngdorf hadde ingen fix så jeg tok med komponentene opp til Abrahamsen. PerA fikla litt på forforsterkeren og skifta noen komponenter og dermed var det i orden.

Hvis problemet kan ha med noe slikt å gjøre så er det jo naturlig at lydbildet blir roligere dersom lyden/nivået dempes ut fra PC'en.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Har spotify eller lydkortet ditt noen form for kompressor/limiter? I såfall virker det du beskriver veldig fornuftig.

Hvis ikke så tror jeg at det er en fare for at du "lurer" deg selv. Prøv f.eks å få din kjære til å skru på knappene uten at du vet hva som skjer, og se om du da hører det samme.

Det høres ut som om det er vanskelig å få samme volum når du varierer de to volumkontrollene for å kompensere for hverandre. Husk at små volumforskjeller ikke oppfattes som volumforskjeller men f.eks som "mer trøkk".

-k
    Spotify har "Normalisert" volumnivå, kompressor \ limiter veit jeg ikke noe om, bruker DACmagic.

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat første spørsmål om du får mer/bedre dynamikk ved lavere nivå fra kilden er feil...
    Du vil få mer sus, støy og mindre dynamikk da du må forsterke et meget svakt signal..
    Tenkte jeg skulle dra en sammenligning med noe, men kommer ikke på noe som passer...
    foreksempel erstatte forsterkeren med ditt eget øre, om lyden du hører er lav, har du vanskelig for å oppfatte alle lyder og går glipp av mye av lyden, samme problemet får forsterkeren...
    svakt signal inn = søppel inn, søppel inn = søppel ut...

Men at 60-80% kan være den gyldne middelvei på din PC kan godt hende, selv også kjører jeg alltid PC-lyd på 90%, for å unngå at lydkortet forvrenger lyden, for det er enda værre... Men jeg aner ikke om det har noe for seg jeg heller... Hører ærlig talt ingen forskjell på 100 eller 70% (på dyre PC høyttalere)
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det digitale signalet ut må vanligvis ikke røres, demper du det digitale signal forringer du kvaliteten på signalet som dac`en får å jobbe med.. Se svar fra FredrikC.
    Vanligvis er der litt å gå på, men er man interessert i renest mulig signal demper man ikke volum noe annet sted enn på forsterkeren når vi snakker digitale signaler.
    Du vil få samme resultat med digital ut fra en Squeezebox eller Duet om du demper signalet til under 75% av fullt volum, desto mer du demper desto dårligere blir signalet, men, som du skriver, kanskje det oppfattes som "behagelig flat lyd".
    Uansett hvilken kilde man bruker er man alltid interessert i mest mulig gain uten overstyring.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88
    Spotify har "Normalisert" volumnivå, kompressor \ limiter veit jeg ikke noe om, bruker DACmagic.
    Nå er jeg ikke sikker på hvordan Normalizeren i spotify fungerer, men i andre mediaspillere har den en av disse funksjonene:

1 - den dreper dynamikken slik at en skal få et jevnt volum hele veien, kjekt f.eks om en skal se film når ungene sover og ikke vil at eksplosjonene skal være 10 ganger høyere enn dialogen

2 - den utjevner nivået mellom sporene slik at de høres like høye ut uansett innspillingsnivå.

Normalizeren i spotify fungerer sansynligvis som på punkt 2. jeg hadde uansett deaktivert den var jeg deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Nå er jeg ikke sikker på hvordan Normalizeren i spotify fungerer, men i andre mediaspillere har den en av disse funksjonene:

1 - den dreper dynamikken slik at en skal få et jevnt volum hele veien, kjekt f.eks om en skal se film når ungene sover og ikke vil at eksplosjonene skal være 10 ganger høyere enn dialogen

2 - den utjevner nivået mellom sporene slik at de høres like høye ut uansett innspillingsnivå.

Normalizeren i spotify fungerer sansynligvis som på punkt 2. jeg hadde uansett deaktivert den var jeg deg.

Er selvfølgelig punkt 2. Og det er i grunn veldig nyttig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •