Hei!

Er litt fasinert av tanken rundt å ende opp med et (delvis) komplett Meridian surround anlegg:

Meridian :
G61R Surround controller
HD 612 HDMI audio controller
DSP 5200 Høyttalere

I tillegg:
Sony BDP550 BluRay
Focal Dome bakhøyttalere + en eller annen form for effekttrinn.

Etter å ha lest litt rundt hvordan teknikken fungerer har jeg fortsatt et par spørsmål :
- Hvordan fungerer Meridians romkorreksjon i forhold til f.eks. Pioneers og Yamahas toppmodeller? Er dessverre avhengig av velfungerende sådan og Pioneer gjorde en grei jobb tidligere. Dette gjelder både stereo og surround. Bruker forøvrig idag en Cary rørforsterker som faktisk fungerer bra uten korreksjon....

- Hvordan er Meridians generelle lydsignatur? Er ikke ute etter "slitsom" lyd.

- Generell lydkvalitet på ovennevnte produkter ved stereoavspilling - bør en ha separat CD i tillegg eller vil Meridian produktene ovenfor prestere også i stereo modus ?

Fint om noen med Meridian erfaring kunne komme med innspill på spørsmålene ovenfor - evt. om dere har andre forslag til kombinasjoner?

Har ikke tenkt å bruke noe mer enn hva ovennevnte produkter koster - Sony'en og Focal høyttalerene har jeg fra før.

Finnes for øvrig surroundreceivere/preamps med frontkanalene digitalt ut slik at jeg f.eks. kunne starte med kun DSP5200 høyttalerene ?