Laptop -> trådløs usb -> dacmagic. suksess?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laptop -> trådløs usb -> dacmagic. suksess?

Som emnet seier, eg er lei av å ha ein lang kabel fra dac til laptopen. Tenkte på å kanskje gå til anskaffing av ein usb-hub som kan stå ved sidan av dacen og køyre lyd trådlaust fra dongle i laptop via hub til min cambridge dacmagic.
    Eg har googla dette og fann nokre diskusjonar fra nokre år tilbake der ein kar hadde prøvd dette med liten suksess ettersom eg forstod, men debatten vikla seg inn i ein graut av wi-fi, squeezeboksar og **** veit, noko som er uaktuelt for meg. Budsjettet for tida er desverre knapt dvs. <1000 kr.

Nokre erfaringar/tips om dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil ha en Squeezebox imellom der. Da får du fjernkontroll også, og lyden sendes trådløst via din router, ingen kabler.Da kobler du fra digital ut på Squeezeboksen til din dacmagic.
    Ellers kan du jo evt. bruke Airport Express og ta lyden ut digitalt fra den, men da får du jo heller ikke fjernkontroll.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skjønner ikke helt hvorfor du ikke vil ha en Squeezebox imellom der. Da får du fjernkontroll også, og lyden sendes trådløst via din router, ingen kabler.Da kobler du fra digital ut på Squeezeboksen til din dacmagic.
    Ellers kan du jo evt. bruke Airport Express og ta lyden ut digitalt fra den, men da får du jo heller ikke fjernkontroll.
    SB kan vel "bære" lossless lydfiler, mens AE ikke takler dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    SB kan vel "bære" lossless lydfiler, mens AE ikke takler dette?
    Både Squeezebox og AirPort Express er begrenset til 16-bitsformater. For AirPorts del betyr det at den ikke kan overføre FLAC, som må konverteres til Apple Lossless. Det er mulig at Squeezebox "downsampler" FLAC og sender den som 16-bits, slik at konvertering er unødvendig. Om lydkvaliteten da blir ike høy, vet jeg ikke.

Skal du ha 24-bit trådløst (og altså overføring av ubehandlet FLAC), må du langt opp i pris.

AirPort har den fordelen framfor USB-dongler, at det er et åpent system med mulighet til å bruke ulike programvareløsninger og kombinere flere kilder (PCer) og anlegg. Med donglene er du låst til det produsenten tilbyr. En annen sak er at donglene kan forstyrre, og bli forstyrret, av andre sendere/nettverk. AirPort (og Squeezebox) bruker vanlig datanettverk, slik at man har bedre kontroll over slikt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å ha lest at Squeezebox Transporter og Touch klarer opptil 24/96-format, mens Classic og Duet stopper på 24/48.

Jeg har et par 24/192-filer liggende på harddisken som jeg spiller trådløst over mine Squeezebox Classic - og det blir lyd. Antageligvis nedsamplet - eller hva det heter - til 24/48.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Active whitenr9 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DacMagic har da ikke støtte for 24-bit via USB uansett, så akkurat det er jo ingen problemstilling her.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    DacMagic har da ikke støtte for 24-bit via USB uansett, så akkurat det er jo ingen problemstilling her.
    Snakker vi USB og DacMagic, er det - ganske riktig som du sier - 16 bit som gjelder.

Med Squeezebox kan man spille 24 bit - bare en presisering i forhold til tidligere innlegg om Squeezebox i denne tråden. DacMagic håndterer jo det via de vanlige digitale inngangene.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av whitenr9
    AirPort og Squeezebox kobles til DACen med optisk kabel...

USB er begrenset til 16-bit, om det ikke dreier seg om eksterne lydkort med egne drivere.

Ellers er det korrekt at Logitech Transporter støtter 24-bit. Vet ikke med Touch -- den var ikke kommet da jeg sist vurderte slikt utstyr.

Med trådløs overføring er det uansett verdt å se på hvordan signalet sendes. Alt trådløst utstyr konkurrerer om 2.4 GHz (og evt 5 GHz) -båndet. I mine øyne er det en klar fordel å begrense antallet ulike sendere man har i huset, siden disse kan forstyrre hverandre.

Derfor holder jeg meg unna dongler og annet utstyr med egne opplegg, og velger utstyr som bruker det datanettverket jeg allerede har. Jeg velger også AirPort Express/Apple TV fremfor Squeezebox, fordi Apple-utstyret støtter 802.11n-standarden, mens Squeezebox bare støtter den tregere g-standarden. Med Squeezebox må man enten redusere hastigheten på datatrafikken, eller skaffe en dyrere router som kan kjøre to "hastigheter" samtidig.

iPod, iPhone og lignende som fjernkontroll støtter forøvrig også bare g-standarden. Eneste unntak jeg har sett så langt, er den aller nyeste versjonen av iPhone.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •