Nybegynnerannlegg!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer arildoaim sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynnerannlegg!

Skal gå til anskaffelse av et nybegynnerannlegg til ca 7000,- (Receiver + høyttalere) som et grunlag til å bygge videre på senere. Lydkildene er PS3, samt bærbar PC med HDMI-utgang. Har lest at man må ha en ekstern DAC for å få god lyd, trengs dette hvis det er hdmi utgang på pcen? Bare så det er nevnt så har jeg ikke peiling i det hele tatt, så tar imot alle gode råd med glede

Det jeg har tittet på er:

Receiver (max 4k): Onkyo TX-SR707 er den billigste jeg har funnet med pr-out. Noen som har noen formeninger om denne? Hørt at enkelte receivere nedskalerer bilder, altså gjør 1080 til 720 automatisk(non passtrough), er dette tilfellet med denne? Lurer også på om det er en god "DAC-adapter" i Onkyoen slik at jeg ikke trenger å gå til anskaffelse av en ekstern?

Høytalere (max 3,5k): Har et lite rom på ca 15kvm, så trenger ikke noe store greier. Tenker derfor på stativhøytalere. "Trykk" er ikke så viktig, for jeg vil gå til anskaffelse av sub senere. Vil gjerne ha et så "detaljert" lydbilde som mulig til den prisen, men bør også være en allrounder siden jeg hører på mye forskjellig (fra Daft Punk til Mars Volta). Skal brukes til ca 60% musikk, og 40% film. Valget står mellom Dali Lektor 2, B&W DM686 og XTZ 93. Hvilken hadde dere valgt av disse tre?

NB.
    -Har ikke fått hørt høytalerne, får man prøvehørt XTZ noe sted?
    -Har ingen erfaring med å kjøpe brukt, og vil helst unngå det, selv om det skulle være billigere.

Kanskje litt mye spørsmål på en gang, men jeg håper noen kan hjelpe meg

Mvh Arildoaim

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du kan regne med at du skal få full pakke med en reciver. Hvis du skal ha det billig må du inngå noen kompromisser. Cambridge dac fra hifiklubben er ypperlig som dac.

Reciveren er også veldig god.

Ville tittet på ikon serien. Diskanten er i egen klasse. Ikon mk1 versjonene får du veldig billig. ikon 1 eller 2 er å anbefale. Jeg ville ha gått for de over lektor. B&W stativ har jeg ikke hørt, så de kan jeg ikke uttale meg om. XTZ selges på surround.no. Se der for å finne butikken deres.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke ekstern DAC med en slik reciver, den har DAC innebyggd.

Tror den reciveren kan tjene deg godt, og vil anbefale høytalere fra XTZ i denne prisklassen. Kan du tenke deg å kjøpe brukt så kan du få ganske bra anlegg til den prisen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller oppjustert budsjettet til DM685 framfor DM686 hvis du i det hele tatt vurderer DM686. En bedre høyttaler. B&W trenger dog en kraftig forsterker, sammenlignet med andre merker i den prisklassen. Så ved valg av B&W ville jeg lagt litt mer penger i en forsterker. Det er dog dine ører som skal høre, så ta alt med en klype salt

Få en god start med hjemmekino | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Du trenger ikke ekstern DAC med en slik reciver, den har DAC innebyggd.

Tror den reciveren kan tjene deg godt, og vil anbefale høytalere fra XTZ i denne prisklassen. Kan du tenke deg å kjøpe brukt så kan du få ganske bra anlegg til den prisen.
    Cambridge dacen kan ikke sammenliknes med den innebygde i en reciver, der den eksterne dacen koster det samme som reciveren.

TS. Få deg en demo av de høyttalerne du vurderer. Da vil du se hvilke du selv vil ha. Her vil du få ca like mange meninger som du får svar.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart også hørt på System Audio SA505System Audio SA505 Stativhøyttaler | Soundgarden

Denne spiller veldig fint på allslags musikk og har fått gode tester: System Audio SA505 - Lyd og Bilde

Har hatt denne i primæranlegget før og solgte den etter ett par år. Savnet lyden av den så kjøpte noen nye og har de på hytteanlegget Disse finner du også på bruktmarkedet for +-2000.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Cambridge dacen kan ikke sammenliknes med den innebygde i en reciver, der den eksterne dacen koster det samme som reciveren.
    Enig, men dersom han har et totalbudsjett på 7000,- så vil det være fullstendig feil å prioritere ekstern DAC i det hele tatt.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Enig, men dersom han har et totalbudsjett på 7000,- så vil det være fullstendig feil å prioritere ekstern DAC i det hele tatt.
    ser den. Men siden han spurte om dac.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi sende denne mannen på en vill gåsejakt?

Den prisklassen så holder burr-bown DAC'en som står i reciveren. om reciveren er Denon, Onkyo, Yamaha eller W/E så har det heller lite å si da de yter ganske likt i samme prisklasse.

Når det kommer til høyttalere så kan vi jo anbefale i hytt og pine, stikk og hør på ditt og datt osv... Joda, for all del demolytt til forskjellige høyttalere, men jeg vil anbefale XTZ sine høyttalere i denne prisklassen siden de har vunnet mange tester i denne prisklassen og er ganske annerkjente på diverse fora.

Hvis du er åpen for å kjøpe ting brukt så får du straks et bredere spekter med ting å velge mellom, det er straks mye mer lønnsomt. Finner du et produkt som virker intresangt så kan du poste link til anonnsen og spørre oss, vi hjelper gledeligt til.

Og alltid får man forlag om oppsett som bryter budsjettet litt, da sier man GTFO =)

Newcomer arildoaim sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for god og rask respons!

Som sagt så har jeg ikke peiling, og hvis en slik ekstern dac koster like mye som en receiver må jeg nok droppe det da jeg skal holde meg til budsjettet mitt

Har hifi-klubben i næreheten, så skal prøve å få hørt høyttalerne så fort jeg får sjansen, men noen som vet hvor man kan få hørt XTZ'ene (Oslo/Østfold)?

Og hvor tykke kabler bør jeg ha? Er fks denne bra nok?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Truls...
    Tror ikke du vil få bedre lyd med en ekstern DAC.. Iallefall må komponentkvaliteten være tilsvarende i resten av anlegget. Bør gå greit med HDMI tilkobling til receiveren både lyd og bilde messig.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ selges hos Surround.no - Høyttaler spesialisten og kan høres i butikken deres på kløfta.
    Ang, kabler så holder det helt sikkert med de der men hos clas eller biltema får du tykkere kabel for en rimelig penge.
    Og hvis du bor langt unna kløfta så kansje det finnes noen på forumet i nærhetne av deg som har xtz som er villige til og gi deg en demo,
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Newcomer Audio:Physic sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke no must å handle inn Dac med en gang. Spar de pengene å bruk i forsterker og høyttalere. Det kan kjøpes seinere. Sååå dårlig lyd blir det ikke at du ikke kan leve med den lyden frem til du har spart opp til en ekstern Dac.

Om mulig er det å anbefale vente litt spare opp til ca 10000,- da. Evt kjøpe no brukt. Se etter B&W Dm602s3 kanskje?

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ligger jo en Onkyo TX-SR805 på brukten nå...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp kabler og liknende på clas olson eller biltema, du trenger ikke mer en 1.5^2. Altså vanlige høytalerkabler, man kan få hvite kabler på clas olson, noe jeg liker meget godt=)

Og hvis du har mulighet til bruke HDMI mellom komponentene dine så bruk det! Du får billige HDMI kabler hos DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1).

Å ikke tenk på DAC i denne omgang, du kan teste forskjellige DAC'er etter at du har kjøpt et annlegg å bruke den på:P

Du ser ut til være på riktig vei, om du skal kjøpe reciver ny så er Onkyo TX-SR708 et meget bra valg til prisen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Kjøp kabler og liknende på clas olson eller biltema, du trenger ikke mer en 1.5^2. Altså vanlige høytalerkabler, man kan få hvite kabler på clas olson, noe jeg liker meget godt=)

Og hvis du har mulighet til bruke HDMI mellom komponentene dine så bruk det! Du får billige HDMI kabler hos DealExtreme: Cool Gadgets at the Right Price - Site-Wide Free Shipping (Page 1).

Å ikke tenk på DAC i denne omgang, du kan teste forskjellige DAC'er etter at du har kjøpt et annlegg å bruke den på:P

Du ser ut til være på riktig vei, om du skal kjøpe reciver ny så er Onkyo TX-SR708 et meget bra valg til prisen.
    +1.

Håper ikke folk trodde at jeg mente at TS burde kjøpe dac med en gang. ops: Det var ikke det jeg ville frem til, men at han burde seriøst vurdere det når tiden er moden.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående demo på XTZ så har surround.no et eget rom som de bruker (eller i allefall planlegger å bruke) til demo i butikken dems. Den er litt klønete å finne frem til, men det er i samme bygget som Avancia treningssenter og det ligger i industriveien 4 på skedsmokorset. Det er jo egentlig bare å ringe dem å høre om du kan få svinge innom, for de er super service innstilte og veldig hjelpsomme der. Nummeret dit direkte er forøverig 63 87 34 00.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal du ikke ha surround så er dette noe å se på: B&W 603 S3 høytalere og NAD C350 forsterker. Dette er mye lyd for 2500.-

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 7000 kroner ville jeg sett på Cambridge Azur 340 serien. Dette spiller fint og detaljert, i tillegg til å se pent ut. Skal du kjøpe høyttalere fra samme sted gjør du uansett ikke noe dårlig kjøp med Dali concept 1 eller lekor. Lykke til.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •