Trenger hjelp med sync på digitalt oppsett (AVR2105+Samsung40C655+Toshiba dvd))

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Chris Ihao sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp med sync på digitalt oppsett (AVR2105+Samsung40C655+Toshiba dvd))

Hei folkens! Første post her.

Jeg kjøpte nylig en Samsung 40" LCD (C655) og som tittelen indikerer har jeg fått problemer med å synce denne opp mot det øvrige systemet.

Kjøpte en Denon AVR-2105 for noen år siden som jeg trodde skulle duge i lang tid fremover. Imidlertid ser jeg nå at jeg ikke kan kalibrere delay på lyden som kommer via coax fra min Toshiba SD-370EKE og opplever dermed en "hong kong film dubbing" effekt (lipsync er kanskje et bedre ord) som irriterer livet av meg. Hadde jeg kunnet stilt dette i enten dvd spilleren eller på Denon AVR'en så hadde alt vært i orden. Som mange her sikkert vet har ikke 2105'en hdmi connections.

Da jeg er svært happy med den visuelle oppgraderingen er dette ganske skuffende, siden jeg nå må avvente med å sette opp for surround inntil jeg har løst dette.

Inntil videre kjører jeg via optisk ut fra tv, hvor jeg kan kalibrere lydforsinkelsen (merkelig nok må jeg sette den til "0" for best resultat. 100 er standard), men siden noen rike copyright holdere skal grabbe til seg mest mulig så sendes som dere vet kun stereosignal fra denne porten.

Med begrenset budsjett for tida så er det også begrenset hva jeg kan investere i de kommende månedene.

Det jeg da lurer på er følgende:

1) Har jeg noe annet alternativ enn å kjøpe en ny AVR, eventuelt en ny dvd/blueray spiller som har bedre mulighet for å kalibrere delay? Om jeg hadde valgt siste alternativ ville vel min 2105 kunne levd i mange år til?

2) Ser jo at enheter har automatic lip sync (via hdmi 1.3) for tida men vet ikke om Samsungen min støtter dette. Er dette en native 1.3 funksjonalitet, dvs at alt audiovisuelt utstyr bruker denne standarden med 1.3?

3) Har sett på en Denon AVR 1911, som jo er ganske fornuftig priset for en med begrenset budsjett. Hvis jeg vurderer å selge min AVR 2105, som i utgangspunktet er en mye sterkere forsterker, hvor mye kan jeg forvente å få for denne da den er i tipp topp stand? Greit å få en referanse fra erfarne folk før jeg legger ut for salg.

Takker for eventuelle svar!

Chris

PS: admin, flytt gjerne tråden til Recievere/Forsterkere om du føler den passer bedre der

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, maken til rot med lip-sync, utroligt irriterende og utroligt man ikke kunne fikse dette problemet allerde fra starten av.
    2105 har ikke lipsync nei, men jeg kjender ikke din dvd spiller, har den analoge utgange og mulighet for "delay" i høyttalermenyen?
    Ja, en annen Blu-Ray spiller er en mulighet, men du må sjekke grundigt før du kjøper, jeg er ikke så mye inne i dette....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, maken til rot med lip-sync, utroligt irriterende og utroligt man ikke kunne fikse dette problemet allerde fra starten av.
    2105 har ikke lipsync nei, men jeg kjender ikke din dvd spiller, har den analoge utgange og mulighet for "delay" i høyttalermenyen?
    Ja, en annen Blu-Ray spiller er en mulighet, men du må sjekke grundigt før du kjøper, jeg er ikke så mye inne i dette....
    Hei Niels. Nei, Toshibaen har ikke noen instillinger for sync dessverre. Den har analoge utganger men da får jeg vel ikke kjørt DTS og annet snacks. Synd, da bildet den leverer er overraskende bra ved oppskalering til 1080i.

Fikk hakeslipp da jeg oppdaget jeg ikke kunne gjøre noe med syncen. Enig i at dette burde vært lagt inn som en forutsetning fra begynnelsen av, ved utformingen av standardene.

Har akkurat flyttet, så må vel kjøpe sofa og hyller og ting før jeg kan slenge mer penger inn i dette. (min samboer er ikke akkurat happy over å ikke ha noe å sitte på )

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, du får alle lydspor ut på de analoge multikanal utgangene, du bare velger DTS eller DD på dvd spillerens "Audio" bryter når filmen starter.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er lyden syncronisert ved bare HDMI til tv men lyden er usyncronisert da lyden sendes optisk/coax til reciver eller ved begge oppkoplinger for lyd ?
    (da mener jeg ikke din optisk fra tv oppkopling)
    men
    bare bilde+lyd HDMI til tv
    eller
    bare bilde HDMI og lyd optisk/coax til reciver

Spiller du feks DD 5.1 og DTS bitstream fra Toshiba SD-370EKE til reciver med optisk/coax kabel kan du ikke syncronisere lyd i spilleren
    (lyd i spiller settes som bitstream.....ikke PCM....manual side 27 http://www.schuss-home.at/downloads/...KE-English.pdf )

Er vel langt fra vanlig at lyd blir usyncronisert da den bitstreames for decoding i en reciver
    Er du sikker på at spilleren står som bitstream (ikke pcm) på optisk ut (eller coax om du bruker)

At du får stereo optisk ut fra tv er vanlig (ikke dts/dd5.1)
    At også denne lyden ut fra tv er usynkronisert er vanlig
    (det er fordi du ikke kan bitstreame dd 5.1/dts vanligvis til en tv å desto mere umulig kan pass through dette videre fra tv til reciver)

Digital DTS/DD 5.1 som decodes i reciver må syncroniseres i reciver
    (som du skriver du ikke har mulighet til)
    men
    er ikke tidsforskjellen stor så kan du justere høytaler avstand på alle høytalere så greier du vel rette på noe/kanskje alt

Regner da med at du har satt opp og kalibrert riktig i utgangspunktet med mic eller hva din reciver har så du ikke lider av usyncronisert lyd pga at reciveren ikke er satt opp riktig
    Har du akkurat flyttet........har du satt opp reciver innstillinger til ditt nye bosted ?(kalibrert høytaleravstand til nye bosted)
    Er ikke reciver kalibrert på nytt etter flytting kan sync problem være at nåværende høytalerplasseringer ikke passer til reciverens innstillinger fra slik surroundanlegget var satt opp der du bodde før

Får du ikke bukt med sync problemene
    Kan bytte av reciver hjelpe
    eller
    om du kjøper deg en DVD spiller/Blu Ray spiller med multichannel analog utganger
    som feks denne som er helt ok og bra Sony BDP-S550 bluray-spiller - FINN Torget
    som har 0-200ms delay på analoge utgangene (som er vanlig mulighet til delay)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå i manualen du ikke får DTS ut analogt ja....

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hygen. Takk for langt svar!

Det må sies at jeg reagerer veldig på usynkroniserte ting, enten det er lys, lyd eller annet. Jeg vet at folk er veldig forskjellig når det gjelder dette. Eksempelvis har jeg alltid fått hodepine av 60 hz på monitorer mens andre knapt merker det.

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Er lyden syncronisert ved bare HDMI til tv men lyden er usyncronisert da lyden sendes optisk/coax til reciver eller ved begge oppkoplinger for lyd ?
    (da mener jeg ikke din optisk fra tv oppkopling)
    men
    bare bilde+lyd HDMI til tv
    eller
    bare bilde HDMI og lyd optisk/coax til reciver
    Tv lyden er merkelig nok ganske så synkronisert med kun HDMI (bilde og lyd) til tv. Kun noen ms "feil". Problemet oppstår da lyden sendes rett fra dvd spilleren til reciever. Det er lett å merke at noe ikke stemmer, spesielt ved tydelig fokus på munn.

Spiller du feks DD 5.1 og DTS bitstream fra Toshiba SD-370EKE til reciver med optisk/coax kabel kan du ikke syncronisere lyd i spilleren
    (lyd i spiller settes som bitstream.....ikke PCM....manual side 27 http://www.schuss-home.at/downloads/...KE-English.pdf )

Er vel langt fra vanlig at lyd blir usyncronisert da den bitstreames for decoding i en reciver
    Er du sikker på at spilleren står som bitstream (ikke pcm) på optisk ut (eller coax om du bruker)
    Jepp. Kjører bitstream via coax fra dvd spiller til reciever (har ikke optisk på dvd). Jeg trodde grunnen til at ting blir usynkronisert er at bildet og lyden ikke "kommuniserer" direkte ved coax+hdmi, slik at lyden som kommer rett fra dvd spiller ikke har noen mulighet til å korrigere seg til bildet?

At du får stereo optisk ut fra tv er vanlig (ikke dts/dd5.1)
    At også denne lyden ut fra tv er usynkronisert er vanlig
    (det er fordi du ikke kan bitstreame dd 5.1/dts vanligvis til en tv å desto mere umulig kan pass through dette videre fra tv til reciver)
    Jepp. Hadde vært fint med en pass through, men thats life.

Digital DTS/DD 5.1 som decodes i reciver må syncroniseres i reciver
    (som du skriver du ikke har mulighet til)
    men
    er ikke tidsforskjellen stor så kan du justere høytaler avstand på alle høytalere så greier du vel rette på noe/kanskje alt
    Ah. Vet du hva, jeg tenkte på dette tidligere i dag men av en eller annen grunn ble jeg så opphengt i andre ting at jeg ikke tenkte på å prøve det før jeg gikk videre. ops: Takker så meget for påminnelsen. Jeg har en maksinnstilling på 7.5 meter (står på 2 meter nå) så da bør jeg ha noe å gå på! Vet ikke om det er nok, men absolutt verdt å prøve.

Regner da med at du har satt opp og kalibrert riktig i utgangspunktet med mic eller hva din reciver har så du ikke lider av usyncronisert lyd pga at reciveren ikke er satt opp riktig
    Har du akkurat flyttet........har du satt opp reciver innstillinger til ditt nye bosted ?(kalibrert høytaleravstand til nye bosted)
    Er ikke reciver kalibrert på nytt etter flytting kan sync problem være at nåværende høytalerplasseringer ikke passer til reciverens innstillinger fra slik surroundanlegget var satt opp der du bodde før
    Jeg har kun kalibrert ut ifra målinger, ikke med mic'en (fikk dårlige resultater med mic da jeg kalibrerte med denne i min forrige bolig). Kan imidlertid være klokt å prøve den, da akustikk i rom jo er ekstremt forskjellig fra rom til rom.

Får du ikke bukt med sync problemene
    Kan bytte av reciver hjelpe
    eller
    om du kjøper deg en DVD spiller/Blu Ray spiller med multichannel analog utganger
    som feks denne som er helt ok og bra Sony BDP-S550 bluray-spiller - FINN Torget
    som har 0-200ms delay på analoge utgangene (som er vanlig mulighet til delay)
    Takker så meget for tipset! Jeg har kontaktet selger. Er uansett på utkikk etter en habil blu ray spiller, og med de analoge utgangene, kombinert med høyttaler avstand instillinger, bør jeg være istand til å få det satt opp på et eller annet vis. AVR 2105'en er rett og slett for god til å "kastes" enda.

Skal teste litt mer i morra og vil poste resultatene etterpå. Synd det er natt, ellers ville jeg testet akkurat nå.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Yeah! Mission accomplished. Gikk for den overnevnte Sony BDP-S550 spilleren. Fikk den til og med praktisk talt levert på døra da vedkommende selger likevel skulle denne veien i dag.

Ikke nok med at den har analoge utganger som jeg på et senere punkt kan bruke til å få diverse HD formater ut til recieveren og at den i utgangspunktet var mye mer synkronisert, men den hadde overraskende nok et menyvalg (mens film avspilles) for å stille nettopp audio/video sync i trinnvis ms!

Jeg takker deg så meget hygen både for Finn.no tipset, og gode råd ellers. Ved å skaffe meg denne kan min gode gamle Denon kose seg i stua mi mange år fremover. Ha en meget god helg!

Angrer IKKE på at jeg registrerte meg her. Kommer nok til å få god nytte og glede av dette forumet også fremover. 8-)

Ciao!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •