hvorfor kan jeg ikke bruke strømm kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer learning-to-fly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question hvorfor kan jeg ikke bruke strømm kabler?

På hi-fi klubbens sider står det at et parr vanlige strømkabler ikke gir like bra lyd som noen "høyttaler kabler" men hva gjør disse kablene så mye bedre/forskjellige? :???:

faktorene i en ledning er jo resistans og kapasitans og induktans. kapasitans og induktans veier jo vanlig vis ut hverandre ganske jevnt, men er da det de mener at det er mindre resistans i deres kabler en en strømkabel?, og det hadde jo ikke gjort stort med lyden annent en at den hadde blitt mikroskopisk lavere?

ved høye frekvenser så kan jo også ledninger bli til en "antenne" men kan ikke det hindres ved å skjerme den (som en coaxial kabel)?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda en kabel tråd... hehheheh..
    For å svare deg kort uten å hisse opp kabel diskusjon her..
    Men hadde hifi klubben vært en person så hadde han/hun solgt sin egen mor for å kunne tjene mere..

Men så klart er det bedre å bruke høytaler kabel, men om du hører noe forskjell er opptil dine egne ører! Etter min mening så bruk heller penger på andre komponenter/høytalere. Der vil du høre størst forskjell.

Og alt det bablet om induktans, capasitans.. osv.. så mener jeg at du burde ha ganske "bra utstyr" for å i det hele tatt kunne legge merke/høre forskjell.
    Har du CV høytalere (ikke for å disse CV tilhengerne..) eller andre party faktor høytalere så ville jeg ikke lagt noe særlig penger i high end kabler.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De best høytalerkablene jeg har hatt og forsatt har, er kabler jeg har laget ved å krysskoblede lederne i en 4 leder 1.5mm2 stiv innstallasjonskabel for 230V ! - såkallt full-core kabel. Og ja, jeg høre forskjell selv om det er mange som ikke tror det, men det dri... ter i alle fall jeg i
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste å tenke på når du skal lage/kjøpe høyttalerkabler er lengde og kvadrat, greit med litt tykkelse hvis du skal spille høyt og mate et par beist siden det blir å gå endel strøm. Lange kabler har den ulempen at de kan fange opp støy fra el-anlegg og luft som forplanter seg til høyttalerne.

Selv kjører jeg billigste høyttalerkabelen fra MEKK, men den er 2x4mm2 og jeg har begrenset lengden til 2m for å unngå støyproblemer. I tillegg har jeg slengt på banankontakter fra biltema for enklere kobling og av sikkerhetsmessige årsaker (løse ledere fra en multitrådet kabel har en tendens til å flise seg og skape kortslutninger hvis man kobler mye frem og tilbake, ikke bra). Hvis du ikke vil kjøpe banankontakter kan du alltids fortinne de avstrippa lederne med litt loddetinn av god kvalitet, så slipper du flising.

Så kan vi bare lene oss tilbake og vente på kabelfanatikerne. Lykke til!

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fare å bruke normale strømkabler. Den stive som han ene refererer til kalles PR.

Har man klips kontakter, så kan de bli litt stive. Normalt ville jeg anbefalt PLS-90 eller TP-90, som også kalles downlight kabel. Denne er fleksibel, og 2 leder, fås i 1.5 og 2.5 kvadrat. Like greit å bruke den til bakhøytallere osv.

En ting man skal være ops på ved bruke av slike kabler. De er laget for 50 og 60 Hz. Det er egentlig litt skittent kobber som er brukt. Ville heller ha brukt en datakabel, og tvunnet sammen lederene.1 normal cat 5 eller 6 kabel tvunnet sammen blir litt over 4 kvadrat. Man kan enten bruke 1 kabel til hver, eller da 2 par til hver + og -. De har 4 par i seg.

Kimber kabler tester sine kabler på flere megahertz, fordi de mener at da bør de takle det hørbare området som høytallere trenger på 20-20.000 Hz meget bra. En cat 5 kabel takler 125 MHz, og en cat 6 takler 250 MHz. Cat 7, takler oppimot 1 GHz. Disse er meget rene kabler. samt at de faktisk er billigere enn normale innstallasjonskabler.

Er det en byggeplass i nærheten, så blir det også garantert kastet en god del meter som blir til overs, bare spør en elektriker om de har noe de ikke skal bruke.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFiKlubben må selge sine produkter, da skriver man sånn svada, men det de mener er sikkert lampetledning.
    Har brukt Clas Ohlsson solid core PR i over 4 år nå, koster 23 kr/m.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En anerkjent høyttalerprodusent skriver at "spesielle hi-fi-kabler vil ofte gi bedre resultater enn lampett- eller ringeledning".

For ordens skyld: Lampettledning er 0,75 mm2; ringeledning er enda tynnere.

En annen kjent høyttalerfabrikkant erklærte for noen år siden at de ikke kan offentliggjøre tester av høyttalerkabler, fordi resultatene vil skaffe dem problemer med forhandlerne.

Dette sier vel det meste.

Om kabelen er 1,5 mm2 eller tykkere, av noenlunde normal lengde og skikkelig terminert, er det ingen fysiske grunner til at det skulle være forskjell på lyden.

Om det å "høre forskjell på" ulike kabler, finnes det nok av seriøs litteratur og tester som viser at og hvorfor de hørte forskjellene skyldes andre ting enn kablene.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Om kabelen er 1,5 mm2 eller tykkere, av noenlunde normal lengde og skikkelig terminert....
    Så har du et godt utgangspunkt for lydopplevelsen.

Dette gjelder ikke Solid Core og TP kabel som tvert i mot ødelegger lydopplevelsen. Prisen på nevnte "grøftekabeltyper" er det ingenting å si på.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    <snip>...og TP kabel som tvert i mot ødelegger lydopplevelsen. <snip>
    Hva baserer du denne uttalelsen på? Veldig mange som lager diy signalkabler og høyttalerkabler av TP/Cat5-6 kabler med godt resultat. Merk, jeg kverulerer ikke, jeg lurer oppriktig, for jeg kjører selv 2xCat5 til subbene mine med godt resultat. Har jeg gått glipp av no vesentlig? :wink:

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Sitter på 5 kanner kaffe og 17 pakker med popcorn*

Jeg bruker selv clasern sine 4mm2 kabler. Da føler jeg at jeg har dekket behovet jeg trenger. Hvis dette tilsvarer ca 2mm i anerkjent merke, så vil det forsatt være billig. Kabler er det stedet i rekken du merker minst forskjell. Gå for noe som er over 1.5mm. Det trenger ikke være "monster; ultimate hi-end, super strong badass kabel"
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan

1. Hva baserer du denne uttalelsen på?

2. Veldig mange som lager diy signalkabler og høyttalerkabler av TP/Cat5-6 kabler med godt resultat.

3. Merk, jeg kverulerer ikke, jeg lurer oppriktig, for jeg kjører selv 2xCat5 til subbene mine med godt resultat.

4. Har jeg gått glipp av no vesentlig? :wink:
    1. Lytteopplevelser/beskrivelser - fra både kabelskeptikere og "gullører"

2. Og hva er det "gode resultatet" veldig mange oppnår?

3. Hva er et "godt resultat" i ditt oppsett?

4. Ja, men hvis du ikke hører forskjell på kabler - er svaret nei.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er Australia "down under" eller "up over"?

Newcomer learning-to-fly sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk takk, for alle svar, det er (som forventet) ingen som har gitt meg ett tall der man kan si høyttaler kabel er mye bedre, så da blir det kabler av billigste sort.^^

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av learning-to-fly
    takk takk, for alle svar, det er (som forventet) ingen som har gitt meg ett tall der man kan si høyttaler kabel er mye bedre, så da blir det kabler av billigste sort.^^
    Det er ditt valg men hvorfor ikke prøve. Hører du ikke noe forkjell så er du ferdig med den saken. Hvis du hører forskjell har du en ny dimmensjon i din hobby :wink:. Bare husk at utstyret må være meget bra og musikken velvalgt skal du høre noe - her nytter det ikke med komprimert musikk uten dynamikk....

Det er like mange meninger om dette som det er leser, som det er forskjellige kombinasjoner av utstyr og ikke minst musikksmak. Slik er det bare.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du går i kabelfellen så kommer du aldri til å bli fornøyd med anlegget ditt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis du går i kabelfellen så kommer du aldri til å bli fornøyd med anlegget ditt.
    Men du kan bidra til å gjøre en rekke bløffmakere rike...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tacritan
    Så kan vi bare lene oss tilbake og vente på kabelfanatikerne. Lykke til!
    Tror vel mange av "oss" har blitt lei av den evindelige sippinga om at vi ødelegger tråder ol...
    Er ikke vi som er de verste til å brase rundt som en elefant i ett glasshus.
    Faktisk ett fåtall av oss som er såpass bastante i våre observasjoner. Men vi er ikke redde for å si det. Lite morsomt er det å høre at vi har blitt påvirket aav reklame, foruttatte meninger og placebo?
    Litt verre når vi får slengt mindre hyggelige kommentarer etter oss.
    Har vel aldri snakket nedsettende om en skeptiker, og lar det være opp til den enkelte å finne ut av ting selv, enn: "Hvis du tror på det kabelpreiket så er du helt blåst i hodet!" metodikken til enkelte av "dere".

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er bare å prøve, da vet man, kanskje.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tror vel mange av "oss" har blitt lei av den evindelige sippinga om at vi ødelegger tråder ol...
    Er ikke vi som er de verste til å brase rundt som en elefant i ett glasshus.
    Faktisk ett fåtall av oss som er såpass bastante i våre observasjoner. Men vi er ikke redde for å si det. Lite morsomt er det å høre at vi har blitt påvirket aav reklame, foruttatte meninger og placebo?
    Litt verre når vi får slengt mindre hyggelige kommentarer etter oss.
    Har vel aldri snakket nedsettende om en skeptiker, og lar det være opp til den enkelte å finne ut av ting selv, enn: "Hvis du tror på det kabelpreiket så er du helt blåst i hodet!" metodikken til enkelte av "dere".
    Nå var jeg vel ikke nedsettende i innlegget mitt? Var mest bare en spøk, avforum er ikke akkurat kjent for flamewars og drittslenging pga kabler (iallefall ikke like ille som en viss søsterside). Hadde bare håpet vi kunne holde oss til tråden og ikke begynne å debattere de samme utslitte argumenta nok en gang. Beklager hvis jeg ikke fikk frem tydelig nok at det var en spøk, var ikke meninga å tråkke noen på tærne. :-)

1. Ok, den godtar jeg.

2. Har lest ganske mange reviews og opplevelser rundt på nett (som kanskje ikke holder vann men) der folk får gode resultater (les: hører forbedringer) i forhold til andre kabler, både signal og høyttaler. Spesielt i forholdn til pris.

3. I mitt oppsett er et "godt resultat" ingen hørbar degradering av lyd og prisen tatt i betraktning, kontra vanlig høyttalerkabler eller en bedre (dyrere) kabel.

4. Noe forskjell hører jeg, men det er svært begrenset, og jeg har ikke akkurat noe High-End anlegg lenger. Skulle gjerne fått en demo, for jeg er kanskje skeptiker, men jeg er ikke helt gridlocked i "nei,kablerhardavirkeligingentingåsi!". ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •