"Buring" i høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Kim Olav Svines sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Buring" i høytalere

Legger innlegget i Generelt, siden dette kan være knyttet til mye rart.

Jeg opplevde akkurat nå at høytalerne mine begynte å "bure". Jeg har ikke opplevd dette før, men akkurat da jeg satte meg ned for å kose meg med Knight Rider, hørte jeg en "buring" fra høytalerne. Denne lyden kommer fra begge fronthøytalerne (i samme volum), men ikke fra andre høytalere.

Volumet på lyden/støyen er den samme, uansett hvilket volum jeg setter det på. (Buringen er der så lenge forsterkeren er på, uansett kilde). Jeg har Canton Karat 70 DC høytalere, med en Denon 3805. Jeg kjører bi-amping på fronthøytalerne, men har ikke gjort noe på en stund. Så denne buringen kom egentlig ut fra intet.

Er det noen som har opplevd det samme, som kan være til hjelp?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve og bare bruke en forsterker.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å koble løs alle kilder for å se om duringen forsvinner. Hvis den gjør det så prøv å eliminer deg frem til hvor problemet kommer fra.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve meg litt frem. Bare litt merkelig hvorfor det plutselig dukket opp nå. Det durer forresten fra både basselementet og mellomtone/diskant, i så fall må det være et problem fra begge forsterkere.

Kan det være mulig at det er signalforstyrrelser fra strømnett e.l.?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der fant jeg svaret. Jeg fjernet bi-amping, men duringen var enda tilstede. Men da jeg fjernet RCA kabelen som gikk fra Front pre-out og inn til CD-inngangen (for bi-amping) forsvant duringen. Selv etter ingen av høytalerne var tilkoblet de andre forsterkerdelene, som RCA kabelen var der for.

Kabelen jeg puttet inn, var bare en noe billig skvip (10 kroners sak). Jeg bør muligens kjøpe en bedre kabel for slik bruk.

Newcomer Claus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har kabel tv- prøv å dra ut antenneledningen, det kan være jordingsstøy.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kim Olav Svines
    Der fant jeg svaret. Jeg fjernet bi-amping, men duringen var enda tilstede. Men da jeg fjernet RCA kabelen som gikk fra Front pre-out og inn til CD-inngangen (for bi-amping) forsvant duringen. Selv etter ingen av høytalerne var tilkoblet de andre forsterkerdelene, som RCA kabelen var der for.

Kabelen jeg puttet inn, var bare en noe billig skvip (10 kroners sak). Jeg bør muligens kjøpe en bedre kabel for slik bruk.
    Dette er vel et klassisk eksempel på en jordingssløyfe. Tipper at jordlederen til front pre-out og CD-inngangen er sammenkoblet internt, og at når du koblet til ekstern kabel, så ble "ringen sluttet", og man får en sløyfe som plukker opp brum fra nettkabler, trafo etc.

En ting du kan forsøke: Har du sett NADs bøyler mellom forforsterkerdel og effektdel? De er på en måte en halv RCA-kabel, siden det bare er en kabel fra senterpinnen på den ene RCA-pluggen (pre-out) til senterpinnen på den andre (CD-inn). Hvis du lager en signalkabel der du bare kobler til senterlederen, så burde du få samme forbindelse som tidligere, men da UTEN jordsløyfen. Verdt å prøve, lykke til!

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen jeg ikke skjønner her!? Hadde du kabel fra front pre-out til cd inngangen på den samme forsterker?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carpo
    Noen jeg ikke skjønner her!? Hadde du kabel fra front pre-out til cd inngangen på den samme forsterker?
    Tipper det, ja. Dette er et triks for å utnytte Denon 3805s interne effektforsterkere til bi-amping. Hi-Fil har beskrevet dette i denne postingen (link).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •