Noe å hente på ekstern DAC vs DAC i receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe å hente på ekstern DAC vs DAC i receiver

Noen som har noe formening om det er noe særlig å hente på å kjøpe en DacMagic eller Beresford 7520 i forhold til å bruke intern DAC i en HK AVR 260?

Er i hovedsak til musikk (avspilling fra PC o.l), og både til headset og høytattalere (som ligger i budskjett-klassen - Dali Concept og DTT 770 Pro).

Er det bare tull å gå til innkjøp av en, eller kan det være verdt det?

Også, er det noen som vet om det er stor forskjell på TC-7520 og Caiman-versjonen? Verdt den ekstra tusenlappen?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sagt det før, og sier det igjen: Dette må man teste ut i eget anlegg. En ekstern DAC kan vise seg å bli prikken over i'en, men jeg har også rett som det er opplevd at en ekstern DAC ikke gir noen merkbar forskjell i lyden - selv i ganske oppegående anlegg. Alt henger sammen med alt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte jo selvfølgelig stille nysgjerrigheten, så jeg kjøpte meg en Beresford TC-7520. Tenkte jeg skulle dele med eventuelt interesserte om hva jeg synes om den og om det var verdt og oppgradere. Alt i alt ender jeg på "tja".

Noen enorm forskjell var det ikke i forhold til DAC på receiver. 7520 har allikvel et veldig behagelig lydbilde. Litt mer tyngde og midre masete diskant. Vet ikke om jeg hadde klart å sette fingeren på det uten en direkte head to head sammenligning, men over tid var det veldig behagelig å høre på.

Hodetelefonforsterkeren var også god. Hadde fra før en Argon HA-1 som jeg var godt fornøyd med. Prøvde å koble denne på linjeutgangen på 7520 for å kun sammenligne forsterker-delen, og selv om det i mine ører ikke var all verdens forskjell, så syneste jeg forsterkeren på 7520 hadde litt mer kontroll over lydbildet, selv om HA-1 kankje hadde mer detaljer på de høye frekvensene. Men som sagt...bare nyanser.

Alt i alt, ingen revolusjon lydmessig, men jeg synes lydbildet den produserte var såpass behagelig at jeg kommer til å beholde den. USB-tilkoblingen er også kjærkommen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •