Overopphetede forsterkere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overopphetede forsterkere

Da jeg er på jakt etter høyttalere som kan matche min Hegel H200 fikk jeg komme på besøk til en kamerat som nylig har gått til innkjøpt av en Electrocompaniet ECI 5 Mk II og et par Vienna Acoustics Mozart.
    Vi spilte en god stund på moderat volum før vi bestemte oss for å guffe litt på ECen. Etter bare få minutter så slo forsterkeren seg av med feilmeldingen om at forsterkeren ble for varm.
    Vi koblet da til min Hegel og spilte en god stund, men da vi nærmet oss max volum knelte også denne. Forsterkeren var faktisk så varm at den var såpass vond å ta på at jeg ikke klarte å flytte den!
    Begge forsterkerene sto plassert oppå en stereobenk med maksimal kjøling og frirom på alle sider. Hva er problemet, skal ikke to såpass kraftige forsterkere tåle dette?

Mvh Frank

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge forsterkerne skal kunne klare dette helt greit.

Jeg har lest at man med enkelte høyttalerkabler i kombinasjon med visse høyttalere og forsterkere kan oppleve såkalt selvsving - og da kneler forsterkeren fort p.g.a. varmeutvikling.

Har du mulighet til å prøve andre høyttalerkabler?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg har lest at man med enkelte høyttalerkabler i kombinasjon med visse høyttalere og forsterkere kan oppleve såkalt selvsving - og da kneler forsterkeren fort p.g.a. varmeutvikling.
    Er det ikke da snakk om litt odde konstruksjoner? Her nevnes jo kjente merkevarer, både på forsterker- og høyttalersiden?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo - jeg er helt enig i det. Men jeg kommer ikke på noen annen forklaring enn at det kan være en mismatch m.h.t. høyttalerkablene. At høyttalerne er på 4 ohm, skulle ikke være noen stor utfordring for disse forsterkerne. Det virker også helt usannsynlig at det skulle være noe feil med BEGGE forsterkerne - det ville vært litt av et sammentreff - og like usannsynlig at det skulle være noe feil med høyttalerne.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerene spiller jo som bare pokker, så jeg tviler på at det er noe galt med de. Men et par såpass "svake" høyttalere skal få to såpass kraftige forsterkere til å knele er snodig synes jeg.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, der jo historier om EC og Xindak høyttalerkabler der ikke virker.
    Men ellers, Mozart er en litt uvanlig høyttaler:Stereophile: Vienna Acoustics Mozart loudspeaker, men svak, det er den vel ikke.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dette tilfellet var det disse kablene som ble brukt:
    Kimber Kable - 8TC

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er størst sannsynlighet for at det er noe galt med kablingen eller høyttalerne. At begge forsterkerne skulle ta kvelden samtidig høres lite sannsynlig ut.

Men du skriver at dere nærmer dere max volum og dersom det er så lang du kan vri så kan dere vel ha sprengt diskanten på den ene høyttaleren og at det kan medføre at forsterkerene sliter på grunn av en mindre kortslutning.

Det kan også være at dere har koblet + og - feil på den ene høyttaleren slik at de spiller i motfase. Dette gjør vel også at det i tillegg til å høres kjipt ut også kan gjøre at forsterkerene får en litt underlig last.

I tillegg til dette så er det jo også noen som bi wirer, ja til og med bi amper høyttalerne uten å ta ut pinnene som binder low og high sammen...

Men det er klart hvis man guffer på til festnivå med lite følsomme høyttalere (kjenner ikke Vienna Acoustics) så kan dette føre til at forsterkeriet går varmt men tviler på at det er grunnen her.

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

At høyttalerene kan være defekte er jo en mulighet, men da burde man vel ha kunnet høre det rimelig godt, spesielt med tanke på at vi spilte såpass høyt?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dagkr
    Jeg tror det er størst sannsynlighet for at det er noe galt med kablingen eller høyttalerne. At begge forsterkerne skulle ta kvelden samtidig høres lite sannsynlig ut.

Men du skriver at dere nærmer dere max volum og dersom det er så lang du kan vri så kan dere vel ha sprengt diskanten på den ene høyttaleren og at det kan medføre at forsterkerene sliter på grunn av en mindre kortslutning.

Det kan også være at dere har koblet + og - feil på den ene høyttaleren slik at de spiller i motfase. Dette gjør vel også at det i tillegg til å høres kjipt ut også kan gjøre at forsterkerene får en litt underlig last.

I tillegg til dette så er det jo også noen som bi wirer, ja til og med bi amper høyttalerne uten å ta ut pinnene som binder low og high sammen...

Men det er klart hvis man guffer på til festnivå med lite følsomme høyttalere (kjenner ikke Vienna Acoustics) så kan dette føre til at forsterkeriet går varmt men tviler på at det er grunnen her.
    Om man kobler +/- feil på en høyttaler har overhodet ingen ting å si for
    lasten forsterkeren ser/føler, men enig i at det ikke låter bra.

Om man bi wirer men glemmer å fjerne kortsluttningen mellom high og low
    på høyttaler siden skal heller ikke ha noe å bety for forsterkerlasten så
    lenge du bruker "en"/samme forsterker til high og low.
    bi wiring har vel lite for seg uansett.

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Takker for svar.

At høyttalerene kan være defekte er jo en mulighet, men da burde man vel ha kunnet høre det rimelig godt, spesielt med tanke på at vi spilte såpass høyt?
    Det er ikke sikkert. Legg øret inntill hvert av elementene og sjekk om det kommer noe lyd og at denne ikke skurrer. Dersom ett av elementene har en defekt så er det ikke alltid man hører dette. Har selv opplevd å finne ut dagen etter en fest at høyttaleren var sprengt selvom det hørtes veldig bra ut natta i forveien.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •