Monster overspenningsvern

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 117
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monster overspenningsvern

Lurer litt på om det er noen her som har erfaring med disse.

http://www.interconnect.no/hifi/hifi_index.html

Har akkurat fått min Nad t763 v2, og den er betraktelig bedre enn min gamle 762, men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd. Har på følelsen at det rett og slett er for dårlig "strøm" hos meg som skaper litt støy. Det er veldig mye som går på samme kurs som surroundanlegget, så hvis dette her kunne redusert noe av støyen hadde det jo vært genialt.

Hvis noen har testet disse, hvilke vil dere anbefale da?

Linken fungerer ikke helt perfekt... du må klikke videre på monster cable og så på monster power for å se hva jeg prater om....

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg kjøpte en slik fra merket Voltex. Tror den kostet ca 2.500,-.

Jeg var i utgangspunktet litt tilbakeholden til hva jeg skulle oppleve, men jeg ble meget positivt overrasket. Ikke bare ble man kvitt noe støy, men hele anlegget låt bedre. Renere og mer veldefinert lydperspektiv.

Det er absolutt å anbefalle, dessuten skal det bevare utstyret mot overspenning.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer et slikt selv.. Eller av annet merke..
    Men husk å sjekk med forsikringsselskapet ditt om de godtar denne duppedingsen som overspenningsvern i en eventuell forsikringssak ved tordenvær.. Jeg er klar over at Monster har stilt en garanti på opp til $250 000 om utstyret skulle ryke av overspenning hvis det er koblet til dette filteret, men uansett er det forsikringsselskapet du må forholde deg til..
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor må man snakke med forsikringsselskapet? er det påbudt med overspenningsvern i norge?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke påbudt så vidt meg bekjent. Overspenningsvern er en god ting å ha, spesielt om man har utstyr for stor verdier. La oss si det tordner, ustyret ryker, og du må kontakte forsikringsselskapet. Da vil de gjerne vite om du sikra utstyret med tanke på torden og slikt. I slike tilfeller er det greit med et overspenninsvern som er godkjent av forsikringsselskapet ditt. Det er en sikkerhet bare... Ikke et krav... Vi har vel ennå ikke hørt noen rapporter om monster innfrir garantien sin eller ikke...

Mvh

Skrtonissse som synes det er bedre føre var....
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville iallefall aldri brukt et passivt nettfilter på en den uansett. skal du kjøre forsterker og filter må det være aktivt. eller så vil du ødelegge dynamikken.

dette er enstemmig erfaring av alle som har prøvd filter/forsterker seriøst, mulig du ikke merker det på et rimeligere anlegg. men har du en amp og høyttalere som krever litt strøm så vil du erfare det samme.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    einis, har du en link til din presentasjon av utstyr enten under avforums medlemmer eller minhjemmekino.no? hadde vært interessant å se dette utstyret ditt en gang og filtrene dine etc. interessant å se hvordan det aktive filteret ditt ser ut, og evt hvordan det virker etc
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker ikke filter i det hele tatt.
    men kjenner til maange som har prøvd litt av hvert, og de passive har de samme hakene hver gang. også blitt advart fra butikker om å ikke kjøpe sånt til forsterkere...
    robert blindheim fra infinite resolution er enig, han selger bare passive filter til drivverk/dacer osv..-.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det du sier er at passive filtre ikke kan fungere på en effektforsterker, fordi Robert Blindheim sier det ikke er lurt. :lol: :lol:
    Et godt råd einis, ikke stol på alt det "ekspertene" sier til deg. Stol på det du har funnet ut selv. Og pass på at den "erfaringen" du deler med andre, er din egen.
    Jeg har selv testet med et passivt filter på effektforsterkerne mine, uten at det gjorde hverken nytte eller unytte. Kunne rett og slett ikke høre noen forskjell i det hele tatt. Og det var i hvert fall ingen forandring hva angår dynamiske kvaliteter.
    Jeg kjøpte filteret i håp om å fjerne noe "trafostøy", men det viste seg å være mindre suksess.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    effektforsterkerene til 3805?

som sagt, ikke bare robert blindheim, men et hav av folk på nettet, særlig samtlige på hifisentralen som virker som å ha en del mer erfaring enn surroundfolket under 20 her. også oslo hifi center som selger voltex.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med nettfiltre er de samme som HiFil sine. Altså ingen effekt. Logikken med at nettfiltre skal gi roligere lyd med mindre støy har jeg ingen problemer med, i den forstand at det norske strømnettet må være blant verdens dårligste hva støy angår. I Norge har vi bestandig hatt god tilgang på nærmest gratis strøm og har dermed ikke prioritert å bygge et skikkelig ledningsnett med lavere effekttap.

At et nettfilter skal gi dårligere lyd skjønner jeg virkelig ikke. Hva er den logiske forklaringen bak dette?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har erfart nøyaktig det samme. Har testet to forskjellige filtre her, ingen ingen av dem hadde noen hørbar effekt overhodet.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At et nettfilter skal gi dårligere lyd skjønner jeg virkelig ikke. Hva er den logiske forklaringen bak dette?:

ganske simpelt fordi de ikke klarer å levere strøm.
    dette spørsmålet blir like dumt som å spørr hvorfor den ene av 2 kabler låter dårligere. :?
    passivt/aktivt dårlig/god kabel.

men passive filter kan godt brukes til signalkilder etc, er der de også skal fungere best uansett konstruksjon.

nytten kommer nok ann på hvor du bor. bor du i sentrum med trikker rundt deg etc kan vel filter være en fordel.

men moster sitt har jeg neppe noen tro på

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spør i min uvitenhet. Hva er forskjell på et aktivt og passivt filter? Hvordan kan det ha seg at en skjøteledning ikke skal kunne levere nok strøm?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele er like enkelt som er er opplagt:

Passive filtre kan deles inn i 2 kategorier:

Paralellfiltre.

Serie/kombinasjonsfiltre.

Paralellfiltre fungerer ved at de svelger transienter med kondensatorer og varistorer. Noen bruker også Zenerdioder. Felles for disse er at virkningen er forsvinnende liten så lenge det ikke er snakk om kraftige overspenninger. Disse er også billige og gjør i praksis hverken nytte eller ugang.

Serie/kombinasjonsfiltre består av en eller annen seriekomponent (eller fler). Disse er strømbegrensende da de er laget for å inne ha en viss treghet. De vil redusere støy og jobber ofte i kombinasjon med paralellkomponenter for å få til en brattere filterkarrakteristikk. Disse er noe dyrere og vil på et effekttrinn være begrensende på dynamikken.

Aktive filtre har på en eller annen måte en form for backup. En fullt avbruddsfri UPS er et eksempel på dette. Den likeretter spenningen og putter den inn på batterier for så å lage ren strøm ut av dette. Her er det batteriene og inverter-kretsløpets kvalitet som avgjør kvaliteten. En god slik med fasestyring og lav utgangsimpedans vil være bedre på alle måter enn det husets kabelnett er i utgangspunktet. Ulempen er at de er svinedyre.

Hyggelig å se at de som hakker på einis faktisk driter seg ut skikkelig. Det er helt riktig det han sier om han så har eltax hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra forklart Snickers. Hvordan vet en om en har en parallell- eller en serie/kombinasjonsfilter? Står det noen form for effektbegrensning på de sistnevnte filtrene?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle filtre har en eller annen effektbegrensning, men de med seriekomponenter er som regel merket med antallet ampere og ligger ofte på 1-2-4-6-8-10 ampere osv. De fleste paralellfiltre derimot fikser som regel 10 eller 16A og har dette som merkestrøm.

De litt mer seriøse oppgir også induktansen i filteret. Da er det utelukkende snakk om seriekoblede filtre. De kan også vise en enkel skjematikk på baksiden/undersiden eller i manualen. Da ser du om det er seriekoblede komponenter.

Her ser du tydelig seriekomponenter i kombinasjon med paralellkomponenter.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvor mye strøm må en forsterker trekke før det blir noen begrensning i stømleveransen fra filteret?
    For når jeg kobler begge Rotelene til filteret, og kjører Rammstein på full guffe så er det null forskjell i dynamikk kontra uten filteret.

Da hjelper det lite at det er en teoretisk mulighet for at............. osv. Det er tydeligvis ikke sammenheng mellom terori og praksis.

Hvor mange her på forumet sitter med effektforsterkere som trekke så enorme mengder støm? Hvor mange har erfart selv at dynamikken reduseres med bruk av nettfilter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags type filter snakker du om Gorm?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et passivt filter kjøpt på HiFi klubben. Mener det heter Bandridge eller noe sånt. Skikkelig billig-filter
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •