Monster overspenningsvern - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 117
    Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Vega: har du mye utstyr koblet til din?
    Holder det med en stk til både amper, receiver, TV og signalkilder?
    Jeg har bare amp og spiller koplet til. Ampen trekker 820 w, spilleren nesten ingen ting. Du trenger sikkert mer enn én (1200w).

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jording har du ofte likevel. Prøv å skru løs ytterplaten på støpslet, ofte er der en jordledning derinne, du trenger da bare et nytt deksel med jord. Akkurat hvordan man sjekker om jordledningen faktisk ender i jord vet jeg ikke......
    Ja vet. Har tenkt på det, men vil egentlig ha alt på det rene rent forskriftsmessig. Og da kreves det jording i hele stuen, og at det er utført av elektriker. Men er ikke mange stikkontakter så det er helt klart noe jeg vurderer. På den andre siden skal jeg kanskje ikke bo her mer enn et halvt år. Så vi får sjå... Tar uansett juleferie straks og da blir det ikke gjort noe med før til neste år.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskriftsmessig, jo, kanskje en kyndig kan svare på det, men jeg mener jo at hvis jordledningen er der allerede så må det da være forskriftsmessig....skru av dekslet og se....
    Jeg har jord i hobbyrummet ved siden av hjemmekinoen, så der lagde jeg kabelen til stereoen inn, men i hjemmekinorummet var der ikke jord. Snakket da med elektrikeren, og han gav mig denne plate til, hva, 30 kr., den kunne jeg bare montere selv, etter å ha vippet bryteren i sikringsskabet da jo. Jeg fortalte jo om jordledningen der lå derinne bak..., mangler bare å måle på den for å være sikker.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lov å ha jordede og ujordede stikkontakter i samme rom etter gjeldende regler. Men det er etter det jeg husker lov å skifte deksel på stikkontakter selv (f.eks. om de er skadet), så det frister uansett å gjøre dette.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har intet måleapparat, må prøve den med tunga da... :P
    ta en vanlig 220v lyspære, om den lyser svakt mellom jord og strømleder så er jorden koblet til.

Obs! Har du jordfeilvarsler vil nok denne slå ut.

Obs 2! Ikke få strøm, selv 110v kjennes godt....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke
    Obs! Har du jordfeilvarsler vil nok denne slå ut.
    Og har du jordfeilbryter vil den bryte strømmen.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir da konklusjonen hvis man ikke har jordet kurs? Har det noe for seg med Voltex, Monster o.l ? Har selv en ulyd i ht når jeg skrur av en lampe på samme kurs. Trenger et filter og overspenningsvern. Hva kjøper jeg til en fornuftig pris?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøbe LCAudio´s til 495,-, denne tar ut all støy fra lamper, kjøleskab osv....men dette er den eneste jeg har erfaring med så du finder sikkert andre.
    http://www.lcaudio.dk/index.php?page=12
    Ellers må du lage jordkabel til et jordspyd ute i hagen..
    Jeg havde lynet slå ned to ganger indenfor 2 minutter sidste høst. Alt gik fint, havde ingen beskyttelse for noe som helst. Min computers strømforsyning, ISDN boksen og printeren gik derimot til de evige bit-marker....., lynet kom jo også via telefonledningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at APC'en har softstart...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest hele tråden, og tenker ut i fra vurderingene fra flere kloke hoder her å kjøpe 2 stk APC til bruk for receiver, aktive suber, DVD-spiller, TV, projektor, satelittunere osv.

Men jeg er fortsatt litt grønn i dette gamet, og lurer på om du mener dette

Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Fant ut at APC'en har softstart...
    som noe positivt eller negativt?

eagle

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er positivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Monster HT800

Så hva blir konklusjonen ang. Monster HT800 ? Er det paralell eller seriekoblet ? Leste noen inlegg om at man mistet effekt/dynamikk ved kobling av forsterker ? Stemmer dette ? Er det noen som har erfaringer med dette produktet ?

Noen som har lest testen av monster filter i Hjemmekino (stod noe om det tidligere) og kan kort fortelle konklusjonen på denne ?

Intermediate OKKing sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer et Monsterfilter hjemme - da på grunn av to forhold:
    De garanterer intil 350 K$ utstyr ved havari, samt at jeg har noe støy på linjene mine. Da er det en grei forsikring tatt i betraktning hva resten av utstyret koster.
    Les forresten mitt siste innlegg vedrørende dettetemaet på en annen tråd:
    Her er pekeren: http://avforum.no/forum/av-gadgets/4...tml#post626984

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Det er ikke lov å ha jordede og ujordede stikkontakter i samme rom etter gjeldende regler. Men det er etter det jeg husker lov å skifte deksel på stikkontakter selv (f.eks. om de er skadet), så det frister uansett å gjøre dette.
    Er det jord der så kan du vel bare bytte alle stikk kontaktene i det rommet, det blir ikke stor utgiften fra rette leverandør.

Men det er ikke sikkert det bare er å bytte deksel. Er kontaktene veldig nye så funker det, men er de gamle så går det ikke. Da må hele byttes.

Vil man ikke åpne for å se etter jord, så er det bare å åpne sikringskapet og se som det er gul/grønn eller gul leder i samme rør som kablene går. Er det åpent anlegg så burte det være med jord, hvis da ikke elektrikeren var idiot og klippet den, som som ofte skjedde før i tiden.

Og når det gjelder forskrifter så trenger du ikke følge dagens, du trenger kun å følge de som var når anlegget ble bygget. Er det bygget i 99, så er det FEB 98. Er det før så er det noen annen

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå bestilt meg et slikt strømfilter, og håper det lever opp til alle krav.

Det at dere sier at kontaktene er seriekoblet er jo absurd, selvfølgelig er de ikke det

Må dere slutte, hva slags andre muligheter har denne komponenten en kjøre 230 AC/50Hz igjennom filteret ? Noe signal filter?

Funker dette filteret bra?!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jording har du ofte likevel. Prøv å skru løs ytterplaten på støpslet, ofte er der en jordledning derinne, du trenger da bare et nytt deksel med jord. Akkurat hvordan man sjekker om jordledningen faktisk ender i jord vet jeg ikke......

Det er ikke bare å bytte deksel! Man må bytte hele kontakten, pinnene er litt anerledes så du får det ikke til!! Jeg har prøvd og feilet for mange ganger

Og det med at det ikke er lov til å ha stikk med og uten jord er litt usant også! Den kan man vri seg unna!!

I følge den nyeste NEK! så er det lov HVIS man har en varmepumpe.. som betyr at du kan montere en med jord. OG hvis du får kontroll sier du at du har bestilt en pumpe som skal opp.. Det som er poenget er at man må utnytte reglene ikke kjempe imot dem

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Og når det gjelder forskrifter så trenger du ikke følge dagens, du trenger kun å følge de som var når anlegget ble bygget. Er det bygget i 99, så er det FEB 98. Er det før så er det noen annen
    Det er også med mange modifikasjoner!! Det er litt sant men mest usant! om du skal UTVIDE en eksisterende kurs gjelder gamle! MEN hvis du skal bytte ut fra ujordet til jordet eks. Er dette i følge forskriftene EN ny installasjon og da gjelder dagens regler...

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slutt å vær off topic :P

Er det et bra overspenningsvern generelt eller?! Hva slags andre muligheter har komponenten bortsett fra å fordele strøm over flere kontakter?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Slutt å vær off topic :P

Er det et bra overspenningsvern generelt eller?! Hva slags andre muligheter har komponenten bortsett fra å fordele strøm over flere kontakter?
    Den skal også ha strømfilter som tar vekk "møkk" fra nettet. Samt beskyttelse for tele og antenne som er like viktig

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at de billigere overspenningsvernene med "filter" innebygget gjør ingenting for lyden. Har testet Supra (som jeg har nå), Monster, samt et eller to lignende greier en gang i tiden. Skru opp disse greiene, og man får se hva som egentlig skjuler seg bak... kun en enkel krets som i beste fall skal ta de værste transientene. Det er faktisk et kjent eksklusivt merke (ikke Monster, husker ikke navnet i farta) som har et slikt produkt til rundt 1600,- som er funnet i en annen butikk (med annet navn) til Clas Ohlson pris. Kjøp det gjerne som en "forsikring", og føler man en lydmessig forbedring får man ta dette som en bonus.

Det finnes derimot aktive saker som regenerer spenningen og er svært effektive, men det koster naturlig nok ganske mye. Powerplant er et eksempel. Dog om det er verdt prisen varierer selvsagt fra anlegg til anlegg, da det er flere faktorer inn i bildet som hvordan er strømmen i utgangspunktet, hvor følsomt ("dårlig" konstruert?) er utstyret for dette, hvor avslørende (godt?) anlegget er og hvor kresen lytteren er. Cluet er derfor å låne med seg slike saker hjem og prøve på eget utstyr, helst flere forskjellige. Sjekk også med produsent (ikke selger) at produktet er optimalisert for det norske strømnettet.

Jeg ville aldri betalt mer enn maks 800-1000,- for en multikontakt av et kjent merke med overspenningsvern, "filter", hovedbryter, lysdiode og 5-6 solide kontakter. Og jeg ville A-B testet om den hadde en negativ virkning på forsterkere/effektforsterkere før jeg koblet de til for evig og alltid.

Ikke ta Monster "forsikringen" for en god fisk, tegn heller en skikkelig innboforsikring og dokumenter alt godt.

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •