Hvilke(n) komponent(er) har mest påvirkning på lyden?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke(n) komponent(er) har mest påvirkning på lyden?

I et stereoanlegg, hvilken elektronikk-komponent ville dere lagt mest penger i?DAC, pre- eller effektforsterker? Og i hvilken rekkefølge?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med mindre rom/høyttalerkombinasjonen er mer eller mindre perfekt, ville jeg lagt pengene her. Så lenge dette ikek erpå plass har det omtrent null å si hvor bra elektronikk du har, forutsatt at du har nok effekt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde man bare hatt et perfekt rom og perfekte høytalere!

For å gjøre spørsmålet mer konkret: jeg har et surroundanlegg som brukes mye til musikk. Kilden er pc (spotify og flac) koblet til reciever med hdmi.
    Jeg ønsker å gjøre stereobiten gradvis bedre. Selv tenker jeg DAC er veien å gå, så effektforster så forforsterker med HT-bypass til slutt (evt integrert i stedet for effekt/pre).

Meninger? Er det wasted money? Feil rekkefølge?
    Kommer nok til å teste før et evt kjøp, men greit og høre deres meninger også

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid lurt å lytte før man kjøper.

For min del har jeg i løpet av de seneste 15 årene beveget meg i retning av mindre penger - relativt sett - på høyttalere, og mer penger på elektronikken. Den gangen lå jeg vel rundt 50% på høyttalerne og 50% på kilde og forsterker - basert på nypriser, og kabler holdt utenom.

I mitt anlegg nr. 1 stuen er fordelingen - ca. tall - 25% på høyttalere, 50% på forsterker og 25% på DAC. I mitt anlegg nr. 2 i TVstuen snakker vi - for stereodelen - om drøye 30% på høyttalere, nesten 50% på forsterker og ca. 20% på DAC.

Jeg foretrekker små biler med store motorer fremfor store biler med små motorer - for å trekke en parallell.

For et par år siden påtok jeg meg å selge hybelhøyttalerne som datteren min hadde mens hun studerte - og jeg koblet dem opp til demo i stuen. Det var til å få bakoversveis av - ikke mulig å tro at et par budsjetthøyttalere til rundt tusenlappen på Hifiklubben kunne spille på den måten. De ble solgt tvert. Ikke sånn å forstå at jeg anbefaler noen å prioritere på den måten - men dette illustrer at god elektronikk kan gjøre underverker med selv de billigste høyttalere.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

For min del har jeg i løpet av de seneste 15 årene beveget meg i retning av mindre penger - relativt sett - på høyttalere, og mer penger på elektronikken. Den gangen lå jeg vel rundt 50% på høyttalerne og 50% på kilde og forsterker - basert på nypriser, og kabler holdt utenom.

I mitt anlegg nr. 1 stuen er fordelingen - ca. tall - 25% på høyttalere, 50% på forsterker og 25% på DAC. I mitt anlegg nr. 2 i TVstuen snakker vi - for stereodelen - om drøye 30% på høyttalere, nesten 50% på forsterker og ca. 20% på DAC.

Jeg foretrekker små biler med store motorer fremfor store biler med små motorer - for å trekke en parallell.

For et par år siden påtok jeg meg å selge hybelhøyttalerne som datteren min hadde mens hun studerte - og jeg koblet dem opp til demo i stuen. Det var til å få bakoversveis av - ikke mulig å tro at et par budsjetthøyttalere til rundt tusenlappen på Hifiklubben kunne spille på den måten. De ble solgt tvert. Ikke sånn å forstå at jeg anbefaler noen å prioritere på den måten - men dette illustrer at god elektronikk kan gjøre underverker med selv de billigste høyttalere.

la oss si at man har høyttalere, hvilke komponenter ville man prioritert for å få god lyd? kjøper gjerne en receiver slik at man får surround og masse tilkoblingsmuligheter, receiveren er jo sentral. Deretter, for stereobiten, kjøper du vel effektforsterker? trenger man da integrert forsterker/forforsterker/stereoforsterker? hvilke av disse 3 komponentene er best/viktigst, og hva er forskjellen på dem?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    la oss si at man har høyttalere, hvilke komponenter ville man prioritert for å få god lyd? kjøper gjerne en receiver slik at man får surround og masse tilkoblingsmuligheter, receiveren er jo sentral. Deretter, for stereobiten, kjøper du vel effektforsterker? trenger man da integrert forsterker/forforsterker/stereoforsterker? hvilke av disse 3 komponentene er best/viktigst, og hva er forskjellen på dem?
    Hvis du har tenkt å kjøpe en noenlunde gjennomsnittlig receiver, ville jeg etterpå kjøpe en effektforsterker og så en stereo pre med ht inngang, eller eventuelt en kraftig integrert stereoforsterker med ht inngang i stedet for effekt/pre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så hvis jeg har ca 20 000 kr å bruke, så bør jeg bruke ca 5 000 på høyttalere, 5 000 på kilde og 10 000 på forsterker?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke la mine tall bli en gjeldende rettesnor - alle må finne ut av dette selv - men ja: hørtes ikke dumt ut, det du foreslår her. Sånn cirka - og vi snakker hele tiden nypriser. I stereo - i surround blir det andre prosenter. Selv billige høyttalere trenger noe som kan holde dem i et musikalsk jerngrep. Særlig billige gulvstående - det er min erfaring. På PCrommet mitt har jeg forresten høyttalere som koster 5.000 kroner i butikken, og jeg bruker dem sammen med en 15 år gammel forsterker som i sin tid kostet oppimot 25.000 og en DAC som koster tett oppunder 10.000. Det ligger litt nostalgi i dette - vi hadde ikke hjerte til å "gi bort" eldstemanns forsterker som han i sin tid kjøpte for konfirmasjonspengene sine - men det låter aldeles forrykende.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Ulf-B, på stua har jeg et par B&W 602s3(4500),- på en Primare I21(9000,-), kilde er squeezebox med Beresford TC-7520 DAC (1800,-). Høyttalerne høres utrolig bra ut til prisen. Jeg har ofte like mye glede av dette anlegget som hovedanlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke la mine tall bli en gjeldende rettesnor - alle må finne ut av dette selv - men ja: hørtes ikke dumt ut, det du foreslår her. Sånn cirka - og vi snakker hele tiden nypriser. I stereo - i surround blir det andre prosenter. Selv billige høyttalere trenger noe som kan holde dem i et musikalsk jerngrep. Særlig billige gulvstående - det er min erfaring. På PCrommet mitt har jeg forresten høyttalere som koster 5.000 kroner i butikken, og jeg bruker dem sammen med en 15 år gammel forsterker som i sin tid kostet oppimot 25.000 og en DAC som koster tett oppunder 10.000. Det ligger litt nostalgi i dette - vi hadde ikke hjerte til å "gi bort" eldstemanns forsterker som han i sin tid kjøpte for konfirmasjonspengene sine - men det låter aldeles forrykende.
    Takker for svar..

Nei bare lurte, for mange sier at man skal legge mest i høyttalerne fordi at de avgjør mest av lydbildet ifølge de samme personene..

Har lyttevolum for den enkelte noe å si når man vurderer dette ?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - jeg er klar over at "alle" sier dette - men mine erfaringer gjennom rundt 40 år med hifi tilsier at man aldri kan få krefter nok.

Jeg synes spesielt synd på alle nybegynnere som kjøper store Cerwin-Vega'er, Proson og slikt - bare for å fôre dem med elektronikk av aller billigste sort. Det blir jo en tragisk lyd av slikt. Jeg har faktisk hørt et par Cerwin-Vega sammen med et velvoksent Krell effekttrinn - en venn av meg med en ung jypling av en sønn, koblet opp dette bare for moro skyld - og jeg kan bare hilse og si at ingen har hørt et par Cerwin-Vega spille slik. Verken før eller senere - det var en minneverdig opplevelse.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 5 høyttalere på tilsammen ca 10.000kr og effektforsterkeren kosta ca 18.000kr så det sier vel litt om hva jeg mener om denne saken.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Har lyttevolum for den enkelte noe å si når man vurderer dette ?
    Antageligvis - men det er ikke nødvendigvis noen klare sammenhenger mellom pris og ytelse her. Jeg har f.eks. hatt både Primare og EC forsterkere som jeg syntes ble veldig grå og livløse på lavt volum - mens både Krell og Bryston har vist seg å ha adskillig mer liv og smekk på peiskosnivå.

Vanskelig å si akkurat hva dette kan komme av. Mulig at både høyttalere og kilde har en viss betydning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - jeg er klar over at "alle" sier dette - men mine erfaringer gjennom rundt 40 år med hifi tilsier at man aldri kan få krefter nok.

Jeg synes spesielt synd på alle nybegynnere som kjøper store Cerwin-Vega'er, Proson og slikt - bare for å fôre dem med elektronikk av aller billigste sort. Det blir jo en tragisk lyd av slikt. Jeg har faktisk hørt et par Cerwin-Vega sammen med et velvoksent Krell effekttrinn - en venn av meg med en ung jypling av en sønn, koblet opp dette bare for moro skyld - og jeg kan bare hilse og si at ingen har hørt et par Cerwin-Vega spille slik. Verken før eller senere - det var en minneverdig opplevelse.
    Det hørtes interessant ut!
    Nei selv sliter jeg litt med å velge selv.. vurderer både Dali Concept 6 og B&W 683 som vil være i et 5.1 oppsett som også skal ha en del fokus på musikk.
    Jeg tenker at Dali'ene ikke vil være i nærheten av B&W'ene uansett om jeg kobler på en receiver+effektrinn til 15 000 på dem kontra en receiver til 10 000 på B&W'ene..

Er jeg for forutinntatt? Burde jeg la billigere høyttalere få en sjanse med bedre elektronikk?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du anledning til å prøve før du kjøper, burde du la de billigere høyttalerne få en sjanse. Jeg tror du vil bli overrasket.

Jeg hadde forresten et par B&W DM604 - en høytataler som onde tunger alltid har påstått at man aldri kan få til å spille bra. Og de spilte ikke bra - helt til jeg koblet på en Primare A30.1 (forgjengeren til I30) - men da tok det til gjengjeld av. Men så kostet jo forsterkeren over dobbelt så mye som høyttalerne, da. Jeg tipper at du vil oppleve det samme med B&W683 - som antageligvis ikke er fullt så ille som DM604 - men de er ikke helt enkle.

Intermediate websen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    I et stereoanlegg, hvilken elektronikk-komponent ville dere lagt mest penger i?DAC, pre- eller effektforsterker? Og i hvilken rekkefølge?
    Anbefaler rekkefølgen effektforsterker, pre, så DAC til slutt. En god pre- er selvsagt meget viktig.

Jeg har lest av en eldre hi-fi teknolog som har prøvd en mengde DAC-er opp til kr 60 000.-, men han endte opp med å like godt kjøre digitale signaler direkte til receiver (Onkyo) via HDMI, og heller la DAC-en i receiveren gjøre jobben.

Det er nå dette jeg selv også anbefaler da jeg nå er meget godt fornøyd med lyden jeg nå har fått med bruk av Pure Audio (linken min viser et eksempel på nettopp dette). Tviler på jeg selv noen gang kommer til å bruke penger på hverken DAC-er eller dyre kabler.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Hvis du har tenkt å kjøpe en noenlunde gjennomsnittlig receiver, ville jeg etterpå kjøpe en effektforsterker og så en stereo pre med ht inngang, eller eventuelt en kraftig integrert stereoforsterker med ht inngang i stedet for effekt/pre.
    alt ligger da under 10k, tenker onkyo 808, og emotiva xpa 2/3 på høyttalere fra klipsch rf serien. Kraftig integrerte blir jo ganske dyre da? vil man ikke helst fordele arbeidsoppgaver på flere komponenter?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    alt ligger da under 10k, tenker onkyo 808, og emotiva xpa 2/3 på høyttalere fra klipsch rf serien. Kraftig integrerte blir jo ganske dyre da? vil man ikke helst fordele arbeidsoppgaver på flere komponenter?
    Ja, hvis du har effektforsterker fra før er jo en stereo pre evt. veien å gå.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er litt forskjellige meninger, og det er flott med en diskusjon rundt dette!
    Selv skal jeg prøve å låne med meg en dac og effektforsterker når jeg får tid, og prøve meg litt frem. Ser for meg Abrahamsen-komponenter, da denne "varme klangen" jeg hører så mye om appelerer til meg

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av veggiz
    Kommer helt an på hvilket budsjett man har.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •