Koble gamle høyttalere til Receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer laila_katrin sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Koble gamle høyttalere til Receiver

Hei!

Helt ny på forumet, så håper jeg har skrevet i rett kategori.

Saken er den at jeg lenge har hatt lyst til å spille musikk fra PC til noen høytalere jeg har fått tak i.
    Men vet ikke hvordan man skal koble sammen og om det i det hele tatt er mulig.

Litt info:

Radio/kassettspiller: Radionette DIN 45 500
    Høytalere: ITT D 250 SD DIN 45 500

Det er infoen som står på radioen og høytalerene. Virker som de hører sammen. Men kan jeg koble PC'en til denne radioen?

Har i tillegg en forsterker som jeg kan bruke, hvis det er mulig da. Det er en Dynacord DRS 78.

Vet det er gammel utstyr og burde kanskje kjøpe nytt, men som student så må man ofte tage det man haver
    Har forresten lite teknisk sans

Hilsen Laila!

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke innganger er det på radioen og forsterkeren? Hvis du har RCA (rød og hvit standard plugg) bak og det står f eks input på den kan du koble en 3,5mm minijack til RCA kabel i mellom.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

På baksiden av radioen er det to innganger.
    På den ene står det Pick-up og den andre Tape.

På baksiden av forsterkeren er det mange innganger.
    Det står Delay Out, Mixed, out, Original Out, Input.

I tillegg er det innganger på framsiden. Men står bl.a. Footpedal på den ene og Echo på den andre, så virker som den har vært til noe mixe greier :smile:

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et gammel bilde som muligens (?) ligner på dine innganger. Hvis du ser nede til venstre på bildet ser du Tape 2/AUX. Der kobler du en slik kabel. Den svarte ut fra PCen din og den hvite og røde inn på radioen/ forsterkeren din

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si at du kan koble den røde og hvite på f eks Input på forsterken din.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar
    Bildet ligner, men på min er det satt litt annerledes opp.

Men de kablene som er på høytalerne er så gammeldagse at de "må" kobles rett i radioen. Men så må jeg jo koble radioen til forsterkeren på et vis. Deretter i dataen.

Men har snakket med han som egentlig eier utstyret, og han sier at det er feil forsterker. Derfor må jeg gå ut i stabburet og lete etter den egentlige.

Sist gang dette var rigget opp, så brukte vi en CD spiller som vi koblet til radioen og så i høytalerne. Men den CD spilleren har ikke AUX inngang, så kan ikke spille fra dataen og da er jeg like langt. Men skal se etter den andre forsterkeren. Så får du høre fra meg.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig en veldig enkel sak å koble lyden fra PCen til en forsterker så du skal nok få det til

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror nok at jeg skal få det til, problemet er bare at jeg ikke finner riktig forsterkeren! Han som eier den sier at han kan ha kastet den en gang.

Men lurte på om det går an å skifte kabler på høytalerne? De er "eldgamle" og passer bare i den radioen. Har ikke sett lignende kabler før. Men hvis de ble gjort om så kunne jeg jo plugget de rett i forsterkeren f.eks. i stede for i den gamle radioen

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B1aR
    Glemte å si at du kan koble den røde og hvite på f eks Input på forsterken din.
    Har nesten en sånn kabel, men den blir liksom for liten i forhold til hullene på forsterkeren. Inngangen på radioen er en sånn med små hull i, og kabelen jeg har, passer i den. Men så blir den hvite og røde pluggen i andre enden, for liten til forsterken jeg har opprinnelig (nevnt i første post). Men går det an å ordne det på et vis hvis jeg ikke finner den riktige forsterkeren?

Her er et bilde av en lignende radio. http://kongarne.com/maforum/index.ph...32fd711a41441d

Og her er et bilde av forsterkeren jeg har (men ikke den jeg helst skal ha): Hilltree © Productions: Electronic Fx

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Da har jeg bestilt en Receiver, Onkyo TX-SR508.

Og har for tiden en enkel cd spiller med små høyttaler jeg kan bruke til den.
    Men så var det den gamle radioen med de like gamle høyttalerne jeg tenkte på.

Det er en sånn rød og hvit kabel i radioen som jeg kan koble til receiveren og så spille fra PC->receiver->radio->høyttalere.

Problemet er at kablene på høyttalerne er så gammeldagse at der er en sånn nabb i enden av kablene som passer inn i den gamle radioen. Så høyttalerkablene passer ikke direkte til receiveren.

Men er det noen mulighet for å klippe av den nabben og bare skru fast endene på høyttalerkablene rett i receiveren, så jeg slipper å spille gjennom den gamle radioen?

(Hvis noe er uklart, så er det bare å spørre).
    Hadde vært best om høyttalerne var koblet direkte til receiveren siden radioen er så ustabil og skurrete..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •