2.1 Hjemmekino ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

2.1 Hjemmekino ?

Hei

For en liten stund siden gikk jeg til innkjøp av 2 kjempegode høyttalere mener jeg nå selv, Dali Ikon 6 mk2. Det slo alt jeg hadde sett på i den prisklassen. Gikk også til innkjøp av NAD 375BEE stereoforsterker. Nå er det ikke akkurat veldig lenge siden, men som mange entusiaster sikkert merker, så skjer det noe med en når en hører på et så godt anlegg i den prisklassen. Jeg kan vel også egentlig fortelle om at jeg har et supermarked anlegg fra Philips 5.1 anlegg til under 2000. Det fungerte fint helt til jeg kjøpte de nye høyttalerne fra DALI. Nå synes jeg det blir ganske labert, og dårlig i forhold, og jeg lurer egentlig på hvilke muligheter, gjerne billigst mulig, men det skal stemme overens, og gi god lyd til å lage et 2.1 anlegg av mine Dali Ikon 6 mk2 høyttalere. Kan jeg koble dac'en til tv'en og bruke høyttalerne som tv høyttalere? Vil det fungere bra? Eller er det bedre å investere (om en god stund da) etter jeg har spart opp litt, til en sub og en middels receiver? Jeg vet at Dali sine høyttalere er veldig lettdrevne, så de fungerer greit til forsterkere i de fleste kraft- og prisklasser.

Setter pris på alle svar.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon 6 er ikke spesielt lettdrevne. Heller midt på treet.

Med en DAC så kan du koble til TV'en hvis den har digital utgang. Eller hvis du har dekoder med digital utgang så kan du ta lyden ut derfra på samme vis.

Et 2.1 anlegg av god kvalitet er mye bedre enn surround av rævva kvalitet. Hvis du får tak i en sub med høynivå inn og høypass så kan du koble fra forsterker til sub og fra sub til høyttalere. Du vil dermed filtrere bort den dypeste bassen noe som gjør livet lettere for både forsterker og høyttalere. Kjørte selv et slikt oppsett noen uker mens receiveren var på verksted og det fungerte utmerket. Jeg synes det er viktigere med god lyd i front og skikkelig sub enn surround selv om jeg nå har 7.2.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger da strengt tatt ikke høynivå. 375bee har pre-out.
    Samt 375 skal ha nok av krefter for Ikon 6?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med høynivå så slipper Ikon 6 å spille så dypt noe de nok setter pris på. Og det er lettere å unngå peak'er og dip'er når overlappingen i frekvensområdet er mindre.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se etter cambridge dacen. Den er veldig god. Hadde den på lån for en liten stund siden, og den var super.

Tips til Musikksubb er CV. Ikon+CV subb= digg på musikk. Ellers ville jeg gått for svs subb. Billig og bra.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil få mest igjen for pengene, både estetisk og i lydkvalitet, ved å gå for en Ikon sub samt en lydtrykksmåler ala Radioshack.

Ikonsubben er en knallgod sub til prisen, og matcher Ikon 6 ypperlig, såfremt det er brukt litt tid på plassering og justering.

Radioshacken koster en 1000-lapp med frakt. (Kjøp den digitale først som sist)

Deretter er det bare å følge den enkle guiden til Hellnoob for å justere inn subben til anlegget. Det lønner seg også å lese seg litt opp på subwooferkalibrering og plassering generelt FØR man begynner testingen av subber.

Da har du et finfint 2.1 opsett der du kan velge å kjøre med sub til film, og uten til musikk, om ønskelig. Når du har fått justert subben skikkelig vil du ikke slå den av lengere når du hører musikk... 8)

PS! Som regel er all lavfrekvent lydinformasjon i mono, så du kan bruke en vanlig RCA subwooferkabel fra en av "pre-out" utgangene på NADen din og koble den inn på left / right inngangen på subben (ikke LFE). Noen velger å bruke to RCA kabler, men dette er ikke nødvendig...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe jeg ikke helt har forstått.. Trenger man ikke hjemmekinoreceiver for å få 2.1 hjemmekino, men bare å koble rett fra tv'en til Dac'en som er koblet til en forsterker. Der fortsterkeren har Sub og 2 høyttalere? Jeg synes selv at IKON suben er ganske dyr til bare å være en sub, for jeg føler ikke at jeg trenger en sub til musikken, for bassen er mer enn bra nok på høyttalerene for min del. Har DACen fra Cambridge, og den er strålende synes jeg. Så egentlig trenger jeg en rimelig og god sub som fungerer til film. Hva er å anbefale? Trenger man en receiver? Takker for alle svar, er litt ny på dette området.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bare skal kjøre 2.1 så er det bortkastet med surroundreceiver. En stereoforsterker gjør en like bra jobb og kanskje til og med bedre på musikk.

Til film så er jo SVS en av de store hit'ene på forumet. De begynner på 5.000kr for PB10-NSD og oppover til 15.000kr for PB13-Ultra så du får bare finne ut hvor mye du vil legge i det. Alle nye SVS'er har highpass så du kan prøve og se om det er noe for deg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •