Dårlig lyd på konsert!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lyd på konsert!

Først av alt, denne tråden ligger nok på feil plass, men kategori for konsert mangler.

Jeg var altså i Bergen og hørte på Muse i går, og enda en gang opplever jeg og mange andre svært skuffende lydkvalitet. Noen andre som har oppfatninger som konserten i går, eller andre arrangert av Bergen Live?

Bergen Live fortjener ros for å hente store artister til Bergen, men lydkvaliteten er ikke noe å rope hurra for...

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var det med lyden som var galt?

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg opplever på konsert, er at man får høre artistene veldig veldig høyt. Altså man hører stemmen til vokalisten sånn som man forventer, eller naturlig om du vil, men bare ekstremt høyt. Men, at f.eks trommer er litt høyere enn gitar, eller at symbaler skiller seg ut, er ofte. Det låter fortsatt naturlig, misforstå meg rett, men ikke helt i balanse når det gjelder volum. Ser for meg at det er litt vansklig å fikse på en konsert, men har ingen erfaring med å stille inn store konsertanlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Det jeg opplever på konsert, er at man får høre artistene veldig veldig høyt. Altså man hører stemmen til vokalisten sånn som man forventer, eller naturlig om du vil, men bare ekstremt høyt. Men, at f.eks trommer er litt høyere enn gitar, eller at symbaler skiller seg ut, er ofte. Det låter fortsatt naturlig, misforstå meg rett, men ikke helt i balanse når det gjelder volum. Ser for meg at det er litt vansklig å fikse på en konsert, men har ingen erfaring med å stille inn store konsertanlegg.
    Dette er et kjent fenomen på litt for små anlegg, som hele tiden må jobbe opp til det maksimale, og gjerne en "professor" bak knottene som egentlig har ødelagt hørselen for mange år siden....

Referansen er jo Pink Floyd (da spesielt 88 ), brakende høyt, krystallklar lyd, en dynamikk som er /var hinsides.....og behagelig grunnet renheten og uanstrengtheten....!

Meningen med å dra inn eks. P.F. er at deres uttalelser er at et overdimensjonert PAsystem som bare spiller opp mot 60% lyder bedre enn et lite som spiller på 100%.

Stakk selv innom noen festivaler, og blei rett og slett sur over all den dårlige lyden!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært på et par konserter med bra lyd, men det var stort sett i dedikerte konsertlokaler. Stadion og midlertidige/uegnede lokaler er nok vanskelig å få til.

Store band som burde ha apparatet til å dra i land god lyd skuffer stort. Nevner f.eks Bon Jovi på Ullevål, Metallica, både på Telenor Arena og Forum i Køben, og REM på Stavanger Stadion. Samtlige hadde svært dårlig lyd.
    Mens konsertene i Stavanger konserthus og Kulturhuset på sandes har hatt mye bedre lyd.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Har vært på et par konserter med bra lyd, men det var stort sett i dedikerte konsertlokaler. Stadion og midlertidige/uegnede lokaler er nok vanskelig å få til.

Store band som burde ha apparatet til å dra i land god lyd skuffer stort. Nevner f.eks Bon Jovi på Ullevål, Metallica, både på Telenor Arena og Forum i Køben, og REM på Stavanger Stadion. Samtlige hadde svært dårlig lyd.
    Mens konsertene i Stavanger konserthus og Kulturhuset på sandes har hatt mye bedre lyd.
    Det er vel relativt stort "sweetspot" som skal gjøres bra. Så det å være lydtekniker har sine utfordringer. Telenor Arena, Valle Hovin, og Koengen i Bergen er eksempler på steder der lyden pleier å være dårlig. Stadion lokasjoner er ikke så veldig egnet heller.

Lyden er det ofte ikke bandene som fikser. Det er vel arrangøren?

Jeg har ikke så alt for god peiling på dette, men det er nå min mening :wink:
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier

litt av problemet for band som drar mye rundt er vell at de må leie nye høytalere for hvert sted de er på, og er nok ikke alltid like lett for lydteknikkerene å forholde seg til masse forskjellig utstyr for hvert nytt sted.
    har ikke hørt disse konsertene du nevner, men bor i kr.sand og kan si at når stage concept sitt anlegg ble brukt under bryan adams konserten med odderøya live i kr.sand så var lyden svært god, men et annet anlegg ble brukt under konserten med pink, som også ble arrangert av odderøya live, og der var lydkvaliteten katastrofalt dårlig. rauna treffer nok spikeren på hodet med sitt innlegg. et anlegg som bare spiller på 50-60% høres svært fort mye bedre enn et anlegg som blir presset 100% eller mere. er ganske sikker på at det var hovedproblemet på pink konserten. virket som anlegget ble presset mye mere enn det tålte.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Det er vel relativt stort "sweetspot" som skal gjøres bra. Så det å være lydtekniker har sine utfordringer. Telenor Arena, Valle Hovin, og Koengen i Bergen er eksempler på steder der lyden pleier å være dårlig. Stadion lokasjoner er ikke så veldig egnet heller.

Lyden er det ofte ikke bandene som fikser. Det er vel arrangøren?

Jeg har ikke så alt for god peiling på dette, men det er nå min mening :wink:
    her kommer du også med et godt poeng. ofte så kan lyden være svært god der lydteknikkeren sitter, men om du beveger deg litt rundt, spesielt innendørs, så kan lyden forandre seg svært mye etter hvor du sitter i lokalet. er nok som regel arrangørene som fikser lydanlegg osv, men de fleste av større band har sine egne lydteknikkere som kjører lyden under konsertene

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •