Kan noen forklare meg Ohm?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan noen forklare meg Ohm?

Ja jeg bet hva Ohm er.. men når jeg ser på produkter så står det eks antall W i 2 ohm og et annet i 4 ohm osv.
    Hva er det som bestemmer ohm-en? er det fast ohm hele tiden eller går motstanden ned til mer du skruer opp lyden?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Google er din venn. Les til øyet blir stort og vått
    Speaker Impedance Explained - Ohms
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohm - det er motstanden, eller impedansen i høyttalerne. Den er fast for den enkelte høyttaler - og impedansen er bestemt ut fra hvordan høyttaleren er designet og satt sammen. Hvilke spoler, motstander, delefiltre etc. som inngår og hvordan disse er koblet. Når jeg sier at impedansen er fast, så kan det misforstås - impedansen varierer vanligvis med frekvensen på musikksignalet som høyttaleren får fra forsterkeren. Men igjen: på én og samme høyttaler, er dette en karakteristisk egenskap som ikke forandrer seg uansett hvilken forsterker man kobler på eller hvor høyt man spiller.

Når man sier at en høyttaler er på 8 ohm, 6 ohm eller 4 ohm, er dette den nominelle impedansen - et slags gjennomsnitt for alle frekvenser. Det dupper gjerne litt lavere i bassen.

Kobler man høyttalere med forskjellig impedans til én og samme forsterker, vil forsterkeren levere mer eller mindre effekt - avhengig av impedansen til høyttalerne. Lavere impedans = høyere effekt. Så hvorfor lager man da ikke høyttalere med impedans ned mot null, kan man spørre? Og svaret er at når impedansen blir lav, trekkes det mer strøm ut av forsterkeren. Det er det å levere masse strøm som stresser en forsterker - og som til slutt får kortslutningsvern og sikringer til å si stopp når impedansen blir for lav.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •