Gammel vs. ny cd-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel vs. ny cd-spiller

Hei! Gikk i går til anskaffelse av SA1750 som skal drives av en H/K 980. Har arvet en NAD cd-spiller, husker ikke benevnelsen i farten, men den er ca 10 år gammel. Spørsmålet er om den vil gjøre en god jobb i dette anlegget? Eller vil jeg tjene mye på å kjøpe en helt ny cd-spiller, f.eks HD980?

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den gamle CDspilleren din fungerer som den skal, og den i tillegg har digital utgang, ville jeg heller ha brukt pengene til en grei DAC. Abrahamsen V6, Cambridge DacMagic, Beresford e.l. - bare for å ha nevnt noen i den rimelige enden av prisskalaen. Hendig med en DAC i vår digitale tidsalder - da kan du få godlyd ut av digital-TV, PC- og nettbasert avspilling etc.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenlignet for moroskyld en ennå eldre NAD og en Cambridge 640 cd spiller, som en gang var toppmodellen deres og ble overrasket. Hadde hørt at gamle cd-spillere ikke lød bra, men enten er det noe feil med ørene mine eller så lød NAD-en overraskende bra. Skal ikke si at den ga flere detaljer, men tyngden i bassen og "musikalitet?" var bedre og like bra. Den lød uannsett mer annerledes enn dårligere. Men siden den ikke hadde fjernkontroll og nektet å spille enkelte cd-er vant likevel Cambridge til slutt. Om forskjellene skyldes ulike merker eller alder skal jeg ikke si noe om.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes faktisk endel eldre cd-spillere som fortsatt holder tritt med nyere modeller.. Mye pga. enklere oppbygning, og særdeles stor strømforsyning. Men spørs vel hvor lenge det holder?

Har selv hatt ett eldre Sonybasert cd-drev som var helt utrolig bra!
    ...Ulempen er vel at de ikke klarer nyere formater og sliter med brente cd'er.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tilbakemeldinger. Etter litt ferieforsinkelse har jeg endelig fått satt opp anlegget og det låter strålende med den gamle NAD'en som cd-spiller. Nå har jeg jo ikke sammenlignet med en nyere cd-spiller, men det er ingenting ved lyden som overbeviser meg om at jeg bør gjøre det. Selvfølgelig kjipt at den ikke har fjernkontroll, og har ikke testet brente cder på den enda, men enn så lenge får den gjøre jobben. Det er for øvrig en NAD 510.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hyggelig å høre at du ble fornøyd!