Lavt volum på lydkilde og effektnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lavt volum på lydkilde og effektnivå

Jeg har ett sett høyttalere som tåler 120 watt \ 6 ohm, og forsterker som klarer 150 watt 8 ohm 200 watt 4 ohm så si 175 \ 6. Med andre ord klarer forsterkeren mer enn høyttalerne er oppgitt til å klare. Men med enkelte lydkilder som feks noen filmer vil volumet selv på ca 120 watt fremdeles være ganske så lavt.

Kan høyttalerne da ta skade av at jeg kjører volumet opp på fullt? Eller er oppgitt watt mer en retningslinje? Og det de faktisk kan ta skade av er for høyt volum?

For jeg kan jo spille vesentlig høyere med en annen lydkilde enn nettopp dvd med ett lavere effektnivå.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 117. gang, det har ingen betydning hva høyttalere er oppgitt til å kunne klare i watt.
    Hvordan vet du at du spiller med 120 watt?
    Utgangseffekt betyr i realiteten heller ikke mye da det er kildens gain der betyr hvor høyt du spiller med volum på f.eks. kl. 11.00
    Må du skru volume opp betyr det at du spiller en kilde der har lavere gain, skifter du da kilde og må skru litt ned betyr det at den kilde har høyere gain.
    Har din forsterker, som du ikke skriver hva er for en, overload indikatorer (clipping), da vil du se når du har nådd forsterkerens maksimale yteevne.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får du til å måle hvor mye watt du bruker? :-D
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvordan får du til å måle hvor mye watt du bruker? :-D
    Kan godt hende jeg er wattnisse som tenker at 40% av max 80 watt, 60% av max 120, 80% av max 160 bør være ganske nøyaktig? Uansett så er spørsmålet om det er det reelle lydvolumet eller forsterkerinstillingen som har noe og si.

Forsterkeren er en NAD 375.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88
    Kan godt hende jeg er wattnisse som tenker at 40% av max 80 watt, 60% av max 120, 80% av max 160 bør være ganske nøyaktig? Uansett så er spørsmålet om det er det reelle lydvolumet eller forsterkerinstillingen som har noe og si.

Hvilket volum du bruker på reciveren har absolutt ingenting å si for bruken av Watt. Seff bruker du mer watt når du har bånn pinne, men det er som regel flere steder du kan justere volumet. Bruker du spotify: Da har du jo 3 steder du kan bestemme "watten". I spotify, på pcen og i reciveren. Har du effektforsterker har du enda et ledd. Ser du på tv så har du dekoderen og reciveren. Så kommer kilden i tillegg.

Også en ting. Hvis jeg stiller lyden på dekoderen på 1 strek, (lavt volum). Og jeg gir bånn pinne på reciveren min. Mener du virkelig at forsterkeren gir ut like mye "watt" som hvis jeg tar volumet i max i både dekoderen og reciveren?

"Eneste" som gir en pekepinn er db måler. Måler du deg til 80 db under en film, og så måler du deg til 80 på spotify så vet du at du har ca lik watt bruk. Nærmer du deg 120db så er du vel nær max av det en vanlig reciver klarer?

Hvordan vet du hva kilden (sangen, reklamen, filmen etc) gir deg i volum?

Kan hende jeg er helt på jordet, men det er mitt syn.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88

Niels Nielsen har egentlig alt gitt deg svaret:
    "Må du skru volume opp betyr det at du spiller en kilde der har lavere gain, skifter du da kilde og må skru litt ned betyr det at den kilde har høyere gain.
    Har din forsterker, som du ikke skriver hva er for en, overload indikatorer (clipping), da vil du se når du har nådd forsterkerens maksimale yteevne."

Om volumknotten står rett opp på forsterkeren betyr det ikke at den
    leverer 50% av oppgitt maksimal wattstyrke. De aller fleste forsterkere gir seg lenge før volumet er skrudd på fullt hvis de forsterker et normalt linjesignal.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •