Dac vs CD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Dac vs CD

Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dac vs CD

Hei
    Er på jakt etter en Dac og ser da at det er noen som er 16 bit(ofte med oppskalering til 24) og noen 24 bit.

Etter hva jeg har forstått så er cd 16bit, hva er da fordelen med en 24 bit dac? Henger dette sammen i det hele tatt?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig mange DA-konvertere (DACer) opererer med intern 24bit oppløsning, og kan også i mange tilfeller motta og sende ut 24bit materiale. Et eller annet sted i signalkjeden vil det da foregå en 16->24bit oppkonvertering når du forer DACen med 16bit materiale fra CD. Dette merker du som bruker ikke noe til, så jeg ville ikke vært bekymret. Man skal selvsagt unngå unødige oppkonverteringer og resamplinger i signalkjeden, men det er temmelig normalt at dacen mottar f.eks. cd-signal fra en pc (enten fra skiva eller fra en bit perfect kopi), transporterer det til dacen via f.eks. USB, hvorpå dacen behandler signalet som den finner best og setter ut et analogt volt-signal.

Min dac tar imot alle varianter av 16bit/44.1kHz cd-signal, 24bit/48kHz dvd/bluray-lyd, 24bit/96kHz og alle varianter opp til 24bit/192kHz hirez multikanal musikk (NB! mange dacer tar max 24bit/48kHz). All intern signalgang går så vidt jeg vet enten som 24bit integer eller 32bit float.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •