Generell audiopreik :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Generell audiopreik :-)

Eg følte en trengte en slik tråd da i MA forumet virker som det er en god ide.

Her kan vi preike om alt av forsterkere, høytalere osv.
    Kanskje eg kan begynne så vi kommer igang?

Eg kan begynne med f.eks Vienna høyttalere. Noen som har erfaringer med å plassere dei nær bakvegg? Står hos meg i dag med flere meter luft bakover. Men da det må ommøbleres så tvinger det seg inn dette med bakvegg.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint tiltak med en slik "løst og fast" tråd.

Dessverre ingen erfaring med Vienna:?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst de står flere meter fra veggen,så mister man masse bass/tyngde nedover i frekvens.
    Bare å prøv å plassere de nærmere veggen,går nok mest sannsynlig helt fint,med det plusset at du vil få mye råere bass,de spiller dypere blant annet.

Når jeg først fikk mine Dali suiter og var helt fersk stort sett innen lyd og bilde hadde jeg de stående et par meter fra bakveggen,dette for å få den likesidete trekanten.
    Etter en prat med den lokale Hi-Fi mannen,ble jeg fortalt av han at jeg burde prøve å ha de nærmere veggen,fordi det ikke alltid var det som var anbefalt som spilte best,det fantes liksom ingen fasit.
    Etter at de ble flyttet nærmere veggen spiller de mye bedre,bassen er et nytt kapittel.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Eg følte en trengte en slik tråd da i MA forumet virker som det er en god ide.

Her kan vi preike om alt av forsterkere, høytalere osv.
    Kanskje eg kan begynne så vi kommer igang?

Eg kan begynne med f.eks Vienna høyttalere. Noen som har erfaringer med å plassere dei nær bakvegg? Står hos meg i dag med flere meter luft bakover. Men da det må ommøbleres så tvinger det seg inn dette med bakvegg.
    Godt initiativ men jeg har en følelse av at tråden kommer til å bli noe uoversiktlig. På MA-forumet er en slik tråd helt topp siden forumet primært handler om MA og det derfor kan være lurt å ha en tråd som omhandler alt annet. Dette forumet dekker alle typer hifi og AV og det er derfor veldig greit å ha dedikerte tråder til de forskjellige temaene og produsentene. Det blir utrolig vanskelig å holde oversikten hvis en tråd skal omhandle alt fra stativhøyttalere til dacer og nesten umulig å søke seg fram til nyttig info ;-)

EDIT:
    Du kan få litt for boomy og fremtredende bass hvis du plasserer høyttalerne for nært bakvegg. Det var hvertfall min erfaring med BCGene. Refleksjoner er noe dritt...

EDIT 2:
    Quote lagt til. Trodde jeg skulle klare å svare som nr 2, men touchtelefoner er ikke laget for å skrive fort. Takk til Ostemannen for påminnelsen :-)
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Godt initiativ men jeg har en følelse av at tråden kommer til å bli noe uoversiktlig. På MA-forumet er en slik tråd helt topp siden forumet primært handler om MA og det derfor kan være lurt å ha en tråd som omhandler alt annet. Dette forumet dekker alle typer hifi og AV og det er derfor veldig greit å ha dedikerte tråder til de forskjellige temaene og produsentene. Det blir utrolig vanskelig å holde oversikten hvis en tråd skal omhandle alt fra stativhøyttalere til dacer. ;-)

EDIT:
    Du kan få litt for boomy og fremtredende bass hvis du plasserer høyttalerne for nært bakvegg. Det var hvertfall min erfaring med BCGene. Refleksjoner er noe dritt :evil:
    Det er bare viktig å sitere. Slik at alle vet hvem og hva du prater om. 8)
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo testes seff.. Spiller bass som berre fy nå da uten puter i.
    Men har jo og dei putene som følgte med høyttalerne..mister en da laveste bass?
    Hva er for nærmt med Mozart da trur du?
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spørsmål: Jeg har noen dali ikon 8 høytallere som jeg nå skal flytte inn i et nytt hjem, men problemet er at rommet ikke er mer enn 12 kvadrat (3,33 x 3.66)
    som har én betongvegg på siden, og gipsvegg på motsatt side.
    trevegg framme, og en løsvegg bak (en gipsvegg 0,5 meter fra orginal vegg)
    og ikke minst, betong gulv.

det kan også nevnes at ganske mye ekko fra rommet

behøver jeg i heletatt prøve å flytte noe inn der eller blir d lettere å overtale foreldrene til å sette d i stuen?

hva tror dere?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo testes seff.. Spiller bass som berre fy nå da uten puter i.
    Men har jo og dei putene som følgte med høyttalerne..mister en da laveste bass?
    Hva er for nærmt med Mozart da trur du?
    Du vil nok miste litt av den dypeste bassen hvis du plugger igjen bassportene men hvis du dermed unngår udefinert og rumlete bass er det kanskje et greit offer? Mine BCGer trivdes best med ca 50 cm fra bakside av høyttaler til bakvegg. Jeg har dog et eksepsjonelt kjipt rom med tanke på bassrespons og kun erfaring med BCGene, så det er høyst sannsynligvis en annen historie hos deg.
    SB Touch

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cardas har en god mal for høyttaler setup, men det er de ferreste der har et eget rom og kan følge malen.
    Audio Physic har også en løsning.
    Men husk, rommet, og hvor du sitter betyr like mye som hvor høyttalerne står plaserte.

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok miste litt av den dypeste bassen hvis du plugger igjen bassportene men hvis du dermed unngår udefinert og rumlete bass er det kanskje et greit offer? Mine BCGer trivdes best med ca 50 cm fra bakside av høyttaler til bakvegg. Jeg har dog et eksepsjonelt kjipt rom med tanke på bassrespons og kun erfaring med BCGene, så det er høyst sannsynligvis en annen historie hos deg.
    50 cm fra vegg skal nå gå fint, er en vandlig stue. 8)

Men noen sier høyttalerne bør stå rett mot lytteren og noen sier mer utenfor lytteren (mindre vinklet) er det noe som varierer på høttalere, merke til merke?
    Lydmessig er det jo noe forskjell.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I MA tråden diskuterte vi jo dette med å få rørlyden gjennom en effektforsterker med samme lyd/eller bedre, som rørforsterkaren gir. Dette da fordi en vil ha masse watt og transistorbassen med kraft og rask bass og så vil en ha rørlyden på resten da den er mye mer ekte lyd med naturlig varme og glød.
    Høyttalere:

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50 cm fra vegg skal nå gå fint, er en vandlig stue. 8)

Men noen sier høyttalerne bør stå rett mot lytteren og noen sier mer utenfor lytteren (mindre vinklet) er det noe som varierer på høttalere, merke til merke?
    Lydmessig er det jo noe forskjell.
    Må da riktignok presisere at den perioden jeg var hos Resonans, så var min erfaring ved å sette opp Strauss, Mozart Grand (fy søren så imponert jeg ble av denne) og Hayden at de spiller så absolutt best med en masse luft rundt seg. Hadde litt på følelsen at de (MG) var usedvanlig kilne sånn sett, men endte oppimot 1 meter fra bakveggen. Står ingen plass at det er farlig å sette den nærmere (sprengt bass? ) Men var mitt inntrykk at plassering for nært gikk på bekostning av at lydbildet falt sammen sammen og at bassen spilte "over" slik at detaljene ble borte.

Stemmer i stor grad det som Ragwo skriver. Min erfaring er at VA er veldig oppløste og ikke spesielt harde i nedre diskant, så de tåler bedre å bli vinklet mot lytteren enn gjennomsnittet

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Må da riktignok presisere at den perioden jeg var hos Resonans, så var min erfaring ved å sette opp Strauss, Mozart Grand (fy søren så imponert jeg ble av denne) og Hayden at de spiller så absolutt best med en masse luft rundt seg. Hadde litt på følelsen at de (MG) var usedvanlig kilne sånn sett, men endte oppimot 1 meter fra bakveggen. Står ingen plass at det er farlig å sette den nærmere (sprengt bass? ) Men var mitt inntrykk at plassering for nært gikk på bekostning av at lydbildet falt sammen sammen og at bassen spilte "over" slik at detaljene ble borte.

Stemmer i stor grad det som Ragwo skriver. Min erfaring er at VA er veldig oppløste og ikke spesielt harde i nedre diskant, så de tåler bedre å bli vinklet mot lytteren enn gjennomsnittet
    Ikke så mye erfaringer med MG enda, men Triangle spilte bedre ut fra veggen, helt klart. MG står har fritt bakover her nå og spiller bra (ikke innspilt) med nok bass 8)
    Høyttalere:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vi lar foreløpig tråden stå, men blir det for mye "vissvass" flytter vi den til "Generell Chitchat"-forumet, som jo kanskje er der en slik tråd egentlig hører hjemme uansett... Tråder uten noe tema er stort sett ikke ønskelig, i det minste bør i så fall et relativt bredt tema spesifiseres...

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vi lar foreløpig tråden stå, men blir det for mye "vissvass" flytter vi den til "Generell Chitchat"-forumet, som jo kanskje er der en slik tråd egentlig hører hjemme uansett... Tråder uten noe tema er stort sett ikke ønskelig, i det minste bør i så fall et relativt bredt tema spesifiseres...
    Temaet er Audio.
    Fordi, en kan ikke diskutere noe annet enn en ting før du bryter inn, da en ofte vil snakke om flere ting som anlegget i sin helhet er dette vanskelig en en spesifik tråd.
    Når en vil høre andres meninger og diskutere utstyr ilag er dette umulig i en tråd for en ting.
    Håper du fårstår. Vis ikke får vi finne et annet forum.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Temaet er Audio.
    Fordi, en kan ikke diskutere noe annet enn en ting før du bryter inn, da en ofte vil snakke om flere ting som anlegget i sin helhet er dette vanskelig en en spesifik tråd.
    Når en vil høre andres meninger og diskutere utstyr ilag er dette umulig i en tråd for en ting.
    Håper du fårstår. Vis ikke får vi finne et annet forum.
    Skal du snakke om eget anlegg i sin helhet får du gjøre det i en egen tråd, under "hvilket anlegg har medlemmene" ikke under "audio generelt". Det gjør alle andre så hvorfor ikke du? Det er vanskelig nok som det er å finne fram på forumet som det er og jeg mener fortsatt at alt-i-ett-tråder vil gjøre det plent umulig å følge med for alle andre enn de som bor på forumet 24/7, og da kommer definitivt folk til å forlate dette flotte forumet. Jeg støtter Lygren fullt og helt. Håper du forstår.
    SB Touch

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En generell Audio tråd er kansje en god ide, men den blir vanskelig å følge når den ikke har noe definert tema utover audio generelt. Likevel et godt tiltak for å holde forumet igang i sommervarmen.
    Dog enig med Lygren at det bør ligge under generelt chitchat
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du snakke om eget anlegg i sin helhet får du gjøre det i en egen tråd, under "hvilket anlegg har medlemmene" ikke under "audio generelt". Det gjør alle andre så hvorfor ikke du? Det er vanskelig nok som det er å finne fram på forumet som det er og jeg mener fortsatt at alt-i-ett-tråder vil gjøre det plent umulig å følge med for alle andre enn de som bor på forumet 24/7, og da kommer definitivt folk til å forlate dette flotte forumet. Jeg støtter Lygren fullt og helt. Håper du forstår.
    Da misforstod du meg litt og eg skrev vel ikke altfor forståelig.
    Det er tydelig at en trenger en tråd der en kan diskutere f.eks forskjellige forsterkere og når en da diskuterer merker og evnt høyttalere, cd spillere mot en forsterker så er en utenfor tråden. Vis en og kjem med andre forsterkere også så er en 110% utenfor tråden.
    En generell preik burde denne tråden fått lov å ha.
    Høyttalere:

Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Bare slett tråden. Eg har opprettet denne tråden der du sa. :-)

http://avforum.no/forum/generell-chi...ml#post1498333
    Høyttalere:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...bra Lovemusikk... Er jo ikke vondt ment, poenget er jo å forholde trådene oversiktelige for folk. Da stenges denne tråden.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •