To oppsett, hvilket gir mest for pengene?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To oppsett, hvilket gir mest for pengene?

Er en amatør som er på jakt etter bra bilde og god lyd som kan brukes til det meste. Er veldig usikker på hva jeg skal se etter når jeg er rundt om i butikkene, en i går var jeg i to butikker og fikk presentert to oppsett. TV skal brukes til alt fra film til fotball, anlegg skal spille lyd fra CD og data og vil bli koblet opp mot squeezebox. Noen som vil komme med en tilbakemelding på dette?

Oppsett 1:
    TV: Panasonic TX-50VT20E, fantastisk TV med mange muligheter.
    Spiller: Panasonic DMP-BDT300
    Reciever: Yamaha RX-V2700RDS
    Høyttalere: Klipsch RF-82
    Medfølger komplett pakke med Monster Cable HDMI-kabler og høyttalerkabler.

Ankepunktet i denne pakken må være forsterkeren. Den er "gammel", og det er en surroundforsterker. Grunnen til at jeg vurderer denne er at jeg føler at jeg har fått en god pris på den og om jeg bi-amper den så bør det være en kraftpakke.

Pris: 39 990,-

Oppsett 2:
    TV: Samsung LED-TV 55" FHD 3D
    Spiller: Samsung BDC6900 Blu-Ray 3D
    Reciever: Hegel H70
    Høyttalere: Dynaudio Excite X12
    Medfølger stativ til høyttalere, veggfeste for TV, Nordost flatline gold høyttalerkabler, Eagle optical og HDMI.

Disse høyttalerene lurte meg godt! Til tross for størrelsen så spilte de helt kanon! De er også hushjelpen sin favoritt av de to alternativene, uten at jeg har vist noen av dem til henne, men designmessig var de tøffe.

Pris: 50 000,-

Hva sier folket? Skal jeg smelle til med en pakke eller skal jeg blande litt?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har hørt annet enn Klipsch-høyttalerne og ikke sett noen av tv'en så vil jeg tro at stereobiten på alternativ 2 har mer kvalitet over seg.
    Blir jo bare synsing da
    Har ellers sansen for slike pakker. Ikke fordi du får mest ut av det, det for du nok kanskje ikke. Men fordi man vet hva man får. Dette gjelder spesielt på rene lydoppsett.
    Bruker du masse masse tid og krefter kan du finne ting som gir tilnærmet optimal lyd innenfor et gitt budsjett ved kjøp at komponenter fra forskjellige butikker, men jeg vil tor det tar et par år faktisk.
    Setter ting kanskje litt på spissen, men kommer man inn i en butikk og blir presentert for noe du virkelig liker, så er det jo ikke alle som har tid, mulighet eller ønske om å prøve å finne noe som overgår dette oppsettet selv.

Faktorer som samboere og vaskehelper spiller jo inn også
    Noen orker bare ikke ha rot i huset til stadighet for at en skal teste og prøve all verdens ting..

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det musikk du vil ha så er det helt klart det Norsk/danske oppsettet med samsung tvn som er sjef

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill.
    Hva med rabatter? Når man gjør en handel til 50k så mener jeg det må være mulig å få litt avslag, hvor mye kan man prute før det begynner å bli uhøflig?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro klubben har en god del avanse på det di selger for og si det slik :-D
    Hadde kansje gitt meg om jeg fikk på 30% avslag på total prisen :-D

Er da vel bare og prute til du syns prisen blir rett... eller så er det jo flere steder en kan få tak i noe som kunne være enda bedre

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Vil tro klubben har en god del avanse på det di selger for og si det slik :-D
    Hadde kansje gitt meg om jeg fikk på 30% avslag på total prisen :-D

Er da vel bare og prute til du syns prisen blir rett... eller så er det jo flere steder en kan få tak i noe som kunne være enda bedre
    HFK har vel ikke ord på seg for å gi mye rabatter?
    Tror andre er mye mer villige der.
    Er jo uansett å prøve.
    @FV, Ta deg en tur til Marokko først for erfaring, så ordner du nok gode rabatter hvor som helst

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av disse oppsettene forutsetter samlet kjøp hos hfk, så rabatt der kan du bare glemme uansett. Men "rabatt" dropsene deres med lakris er veldig gode:-D På soundgarden derimot har man full mulighet til å prute/be om rabatt i likhet med de fleste andre hifi-sjapper i norges land; som sagt med unntak av hifiklubben som: "selger direkte til deg uten fordyrende mellomledd og derav så gode priser blablabla"....*host*...bullshit....*host*...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville kanskje sjekka litt med andre butikker om ett bedre tilbud. Soundgarden kan gi deg en pakkepris som er noe bedre hvis du hører med dem. Vil tro at det finnes en %-knapp i kassa om du sjekker etter. Iallefall er den H70/X12/Samsung såpass interessant at den bør vurderes. Mye god lyd og bilde der!

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsett nr 2 er et tilbud jeg har fått hos Soundgarden, så jeg kommer nok til å prute litt.
    Hva tenker folk om skjermen, er Panasonicen en bedre skjerm enn Samsungen slik at jeg kanskje bør blande kjøpet litt?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å sjekket litt virker oppsett 2 litt høyt priset

Siden du har fått disse oppsettene så går jeg ut fra at stereo var ditt ønske å ikke kombinert stereo/hjemmekino-surround

Jeg mener pakke 1 har
    beste tv
    beste BD spiller
    Beste høytalere
    Sikkert helt ok kabler
    men hvorfor en gammel reciver fra 2007 om stereo er mål ?
    Er stereo mål ville jeg byttet til stereo forsterker
    (med digital mulighet inn fordi BD spileren har ingen spesielt til DAC)
    (byttet til hva ? Hegel H70 har digital inn eller andre stereo forsterkere)
    Uansett vil oppsett 1 komme langt under oppsett 2 før pruting å etter min mening ha høyere kvalitet ytelse

Jeg har respekt for de som vil satse på stereo men ligger det en liten tanke hos deg å utnytte den flotte HD lyden på Blu Ray , ekte surround på DVD og eller surround til musikk osv ville jeg byttet rxv-2700 til en nyere modell
    Du kan starte med stereo høytalere om du ønsker å så bygge ut med høytalere med tiden til hjemmekino anlegg som fint fungerer bra på stereo også
    (altså bytte reciver i oppsett 1 å alikevel komme billigere ut enn oppsett 2)

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det tilbudet du har fått fra SG er ikke spesielt imponerende...
    Måtte sjekke litt priser, så..

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg vurderte Yamahaforsterkeren er at jeg trodde jeg fikk en god pris på den. Det er en gammel modell som i utgangspunktet kostet 15 300,- som jeg skulle få for 8000,-. Men som dere sier så er den gammel, så kanskje det ikke er en alt for god pris likevel?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FV.
    Grunnen til at jeg vurderte Yamahaforsterkeren er at jeg trodde jeg fikk en god pris på den. Det er en gammel modell som i utgangspunktet kostet 15 300,- som jeg skulle få for 8000,-. Men som dere sier så er den gammel, så kanskje det ikke er en alt for god pris likevel?
    veiledende pris var høy , for over 2 år siden fikk man den til 10 , brukt i dag ligger den på 4-4500,-

Det er ingen dårlig reciver
    Selv om den er noen år kan den feks brukes til HD lyd (LPCM) og passthrough 1080p
    Den vil hele tiden kunne gi deg mulighet til å kople til flere høytalere om du senere måtte ønske (feks 5.1)

Den vil fungere bra med HDMI ut fra Blu Ray spiller (Panasonic DMP-BDT300) og 3D
    av den enkle grunn at denne BD spilleren som den eneste har 2 stk HDMI ut
    (1 HDMI 1.3 som kan gå til reciver + 1 HDMI 1.4 som går til tv pga 3D)
    men
    to HDMI ut på spiller er neppe noe vi vil se mye av (1 er vanlig)
    så skulle du bytte BD spiller med tiden vil du neppe få full utnyttelse med andre spillere enn DMP-BDT300. (eller kommende Samsung BD-C7900)
    Med en ny reciver med HDMI 1.4 som er vanlig i dag kan du bruke alle 3D Blu Ray spillere i markedet + de som kommer

Hvorfor HDMI er jo bla mulighet til HD lyd fra BD plater men også fordi så lenge BD spillere i den prisklassen ikke har så bra DAC og analog lydoverføring bør man bruke digitalt.
    Da er HDMI best da det vil ligge mange begrensninger i optisk/coax fordi disse utgangene reduserer kvalitet på mange disc pga kopibeskyttelse
    (for å forhindre ulovelig kopiering av high defenition stereo lyd fra utganger bd spiller reduseres det til 16 bit 48 kHz)

Valget mellom en stereo forsterker med digital inngang eller reciver
    Man har mange ulike faktorer som er + eller - der mange mener en stereo forsterker har bedre DAC , mere kraft i oppgitte watt men en reciver har mange digitale innganger , kan tilkopes effektforsterkere , kan jo fint bruke sepparat DAC også til reciver.

Du bør først finne ut av om stereo er din fremtid eller om kombinasjon stereo/surround

ingen av oppsettene var gærne men oppsett 1 er vel kanskje den du får prutet minstpå ut fra priser ellers i markedet , oppsett 2 vil du sikkert få prutet mest på tror jeg men det har etter min mening årsaker i at hele pakken var høyt priset i forhold til løssalg ellers i markedet.

Ja du kan fint sette sammen selv å komme bra ut av det
    man har altids salg osv
    Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Klipsch
    kanskje kombinert med noe brukt

Når det gjelder tv så er jo begge bra
    Høyt prisnivå men det er jo fordi de er helt nye i markedet
    Det eneste du bør tenke på her er ønsker eller trnger du 3D fordi du ville sikkert fått samme kvalitet bilde og tommer størelse til en mye mindre pris med 2D (om du ikke har tanker om 3D)
    Samme gjelder jo spillerene som begge er 3D
    (3d er ikke så utbredt ennå.....få spillere.få tv*r ....få filmer så derfor høyt prisnivå ennå)

Biampe reciver gir skjelden dobbelt med watt
    RX-V2700 er vel oppgitt til 140 watt pr kanal men med 4 kanaler samtidig vil du få 90 watt pr kanal som biamp
    RX-V2700 Measurements and Analysis — Reviews and News from Audioholics

Mange har ulike tanker om hva som er bra osv
    Butikker og pakker er bra men settes ofte opp i forhold til inntjening å kan også være å bli kvitt noe som har stått på lager lenge.

Har du god tid ville jeg laget en tråd der folk anbefaler hva de ville hatt i en slik pakke
    (ut fra dine kriterier)
    Er ikke altid lett å få det skreddersydd i en butikk på kort tid men mange her på av har enormt med kompetanse til å gi deg tips osv
    da har man flere valg , egenkomponerte pakker eller butikkpakker

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bankruptstudent
    "selger direkte til deg uten fordyrende mellomledd og derav så gode priser blablabla"....*host*...bullshit....*host*...
    Har du tenkt på at rabatt faktisk er fordyrende? Om en så stor kjede som hifiklubben på ett forum som dette var kjent for å kunne gi rabatt så måtte de og ha tatt høyde for nettopp det. Og satt gjennomsnittsprisen opp tilsvarende det de hadde tapt på rabatter, de som hadde fått rabatter hadde muligens fått det til nåværende pris eller litt lavere, de som ikke hadde fått hadde kjøpt til en høyere pris. Du hadde fått kunder som hadde kommet tilbake og vert sure fordi en butikk i samme kjede hadde gitt megarabatt til en kunde som kjøpte nøyaktig det samme som en annen kunde til høyere pris. Og du hadde hatt folk som snakket dritt om hifiklubben for eksempel her på avforum grunnet det.

Jeg sier ikke at hifiklubben ikke tar seg godt betalt, men jeg tror ikke de tar seg så godt betalt at det blir noe problem. Og du får også vanligvis valuta for pengene dine selv uten rabatt

Newcomer FV. sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for godt og meget utfyllende svar, Hygen!
    Jeg sitter litt med samme følelsen som deg, det virker som at f.eks forsterkeren var noe han prøvde og kvitte seg med som har stått på lager lenge.
    Hegel H70 virker ut som en rimelig grom forsterker som kan kle meg godt med innebygget DAC, men jeg lurer på om jeg skal gå til butikken som har oppsett 1 og spørre om de kanskje kan sy sammen et oppsett fra elektrokompaniet med DAC og stereoforsterker. Om jeg kan ende på 15 000,- totalt for en bra forsterker og kjøper X12ene på Soundgarden, samt Panasonic TV og spiller så har jeg fått en pakke jeg tror jeg kan leve lenge med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •