Head-fi oppsett og valg av komponeneter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Head-fi oppsett og valg av komponeneter

Hei. Planlegger eit lite oppsett på datarommet for musikk. Planen er foreløpig Beresford Caiman med optisk overføring fra pc og eit sett med hodetelefoner.

De hodetelefonene eg har sett på er: Beyerdynamic DT770 Pro 80 og Sennheiser HD595. Nokon som har andre forslag som kan være bra? Tenkte å holde pengebruken rundt 1500 for hodetelefoner. Selvimport er aktuelt.

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tid å vente litt, har CDON tilbud på AKG K 701. De er utsolgt nå, men kommer nok inn på lager igjen. Hodetelefonene er litt over budsjettet ditt, men det er et veldig godt tilbud. Meget bra klokker til prisen!
    Øystein

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke testet disse på Beresford, så det kan jeg ikke utale meg om...
    Øystein

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Hvis du har tid å vente litt, har CDON tilbud på AKG K 701. De er utsolgt nå, men kommer nok inn på lager igjen. Hodetelefonene er litt over budsjettet ditt, men det er et veldig godt tilbud. Meget bra klokker til prisen!
    Takker for tipset. Budsjettet tålet litt slingring, så dette er absolutt aktuelt.
    EDIT: Ser at prisen på cdon blir billigere enn selvimport også, så dette var ein veldig bra pris!

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det avhenger av hva slags lyd du ønsker. Skal du ha mest mulig trøkk, eller mest mulig korrekt og høyoppløst lyd?

AKG og Beyerdynamic er for mange en god løsning, for da får man noe midt i mellom.

Selv har jeg hatt masse forskjellige headset, inkludert et fra Sony som blir mye brukt i studioer.
    Overdreven bass har en tendens til å totalt overkjøre de øvre områdene, og det går man lei på kort tid.

De siste årene har jeg holdt meg til Stax, og jeg tviler på at jeg kommer til å bytte ut disse med det første. De rimelige løsningene fra Stax burde du kunne få for 2000-2500.- brukt, og da får du høre lyden som skal være der. Detaljene i mellom og diskantområdet er så man får hakeslipp, og dypbass er ikke noe problem, for selv SR-202 som er i nedre prissjikt er spesifisert til å gå helt ned til 7Hz før de ruller av.

Som jeg har sagt før (kanskje også her på forumet), den eneste ulempen med Stax, er at man ikke har mulighet til å få dundrende bass slik som feks Porta Pro eller de råere settene fra The Plug. Her får man High-End lyd så det holder, men ingen mulighet for CV PA bass.

At de er verdens beste headset å ha på hodet skader heller ikke. Jeg har sittet i mange timer uten å merke det minste ubehag. Selv ikke etter 10 timer er disse ubehagelige å ha på hodet. Det har jeg erfart flere ganger etter at jeg har sovnet med dem på hodet.

Med en god DAC vil disse overaske stort. Orgelmusikk blir ganske spesielt, for når selv de siste pedalene (ned mot 16Hz?) klart kommer frem, da er det duket for virkelig dynamikk.
    Pinkfloyd på elektrostater, en opplevelse. De som ikke har hørt elektrostatiske headset før vil oppdage at de tidligere har gått glipp av mye detaljer.

Jeg har blitt helfrelst, og nå... 3år etter gir de meg den samme opplevelsen gang på gang.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Det avhenger av hva slags lyd du ønsker. Skal du ha mest mulig trøkk, eller mest mulig korrekt og høyoppløst lyd?

AKG og Beyerdynamic er for mange en god løsning, for da får man noe midt i mellom.

Selv har jeg hatt masse forskjellige headset, inkludert et fra Sony som blir mye brukt i studioer.
    Overdreven bass har en tendens til å totalt overkjøre de øvre områdene, og det går man lei på kort tid.

De siste årene har jeg holdt meg til Stax, og jeg tviler på at jeg kommer til å bytte ut disse med det første. De rimelige løsningene fra Stax burde du kunne få for 2000-2500.- brukt, og da får du høre lyden som skal være der. Detaljene i mellom og diskantområdet er så man får hakeslipp, og dypbass er ikke noe problem, for selv SR-202 som er i nedre prissjikt er spesifisert til å gå helt ned til 7Hz før de ruller av.

Som jeg har sagt før (kanskje også her på forumet), den eneste ulempen med Stax, er at man ikke har mulighet til å få dundrende bass slik som feks Porta Pro eller de råere settene fra The Plug. Her får man High-End lyd så det holder, men ingen mulighet for CV PA bass.

At de er verdens beste headset å ha på hodet skader heller ikke. Jeg har sittet i mange timer uten å merke det minste ubehag. Selv ikke etter 10 timer er disse ubehagelige å ha på hodet. Det har jeg erfart flere ganger etter at jeg har sovnet med dem på hodet.

Med en god DAC vil disse overaske stort. Orgelmusikk blir ganske spesielt, for når selv de siste pedalene (ned mot 16Hz?) klart kommer frem, da er det duket for virkelig dynamikk.
    Pinkfloyd på elektrostater, en opplevelse. De som ikke har hørt elektrostatiske headset før vil oppdage at de tidligere har gått glipp av mye detaljer.

Jeg har blitt helfrelst, og nå... 3år etter gir de meg den samme opplevelsen gang på gang.
    Hei. er ikkje på jakt etter eit "bassbooster" oppsett, hehe. har prøvd meg der før, og som du sier, man blir lei! Ser etter eit ærlig headsett som kan gjengi musikk korrekt. kommer til å legge inn mykje musikk i tapsfritt format fremover. Stax har eg såvidt hørt om tidligere, men hvis bruktprisen er 2000-2500 for de rimligeste så tror eg dei blir satt på sidelinja i denne omgang. men skal undersøke dei såklart...nysgjerrigheten er jo alltid der ;-)

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Takker for tipset. Kikka litt på Grado, og importprisene var ikkje skremmende. Ljudia hadde også bra priser på de. Holdt derimot på å sjå meg blind på alle modellene og tallene, hehe.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dave Rat, livelydmannen til bl a Red Hot Chili Peppers og fyren bak Microwedges, tester hodetelefoner vitenskapelig(prisklasse 500ish-4000ish;

YouTube - Dave Rat - The Mighty Headphone Quest Part 1

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer du AKG 601 eller 701 bør du være av typen som spiller på moderat høyt nivå, for de trenger litt volum før de åpner seg i bassen. De er også av typen åpne klokker (spesielt 701), så spiller du høyt nok kommer det også endel lyd ut av dem (nok til å potensielt plage andre i samme rom).

Når det er sagt har jeg selv 601 og er veldig fornøyd, men bruker de på jobb og spiller dermed ikke veldig høyt - må derfor bruke EQ for å få korrekt lydbilde (nok bass).
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Vurderer du AKG 601 eller 701 bør du være av typen som spiller på moderat høyt nivå, for de trenger litt volum før de åpner seg i bassen. De er også av typen åpne klokker (spesielt 701), så spiller du høyt nok kommer det også endel lyd ut av dem (nok til å potensielt plage andre i samme rom).

Når det er sagt har jeg selv 601 og er veldig fornøyd, men bruker de på jobb og spiller dermed ikke veldig høyt - må derfor bruke EQ for å få korrekt lydbilde (nok bass).
    Vil helst unngå å spille veldig høgt for å få rette lyden. Det viktigeste er at detaljene kommer fram. ein del av hensikten med oppsettet er såkalt "transcribing" av musikk, altså føre det man hører over til tabulatur og/eller noter. Begynner å vurdere lukkede klokker sterkt.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nokon som har erfaringer med Beresford Caiman eller 7520 som headamp?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Nokon som har erfaringer med Beresford Caiman eller 7520 som headamp?

Hei.

Jeg har Beresford Caiman brukt på Sennheiser HD555. Dette låter veldig bra syntes jeg, men har alltid vært nyfiken på AKG 701 og måtte bare bestille dem da det er priskrig på disse om dagen. AKG 701 bestillt fra cdon er på vei i posten idag.
    Jeg forventer et betydelig løft i dynamikk og oppløsning med de nye klokkene.
    Kommer med en liten rewiew fra lytteopplevesen når den er i hus.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fugazi
    Hei.

Jeg har Beresford Caiman brukt på Sennheiser HD555. Dette låter veldig bra syntes jeg, men har alltid vært nyfiken på AKG 701 og måtte bare bestille dem da det er priskrig på disse om dagen. AKG 701 bestillt fra cdon er på vei i posten idag.
    Jeg forventer et betydelig løft i dynamikk og oppløsning med de nye klokkene.
    Kommer med en liten rewiew fra lytteopplevesen når den er i hus.
    Sitter å venter på at desse skal komme på lager sjølv. Legger nok inn bestilling på de hvis ingenting annet dukker opp i mellomtiden. Ser fram til ein liten review på oppsettet!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Sitter å venter på at desse skal komme på lager sjølv. Legger nok inn bestilling på de hvis ingenting annet dukker opp i mellomtiden. Ser fram til ein liten review på oppsettet!
    Hei. Da er 701 hentet på posten. Fra bestilling til jeg mottok pakken tok det bare 5 dager. Det betyr at de vel har de inn på lager igjen. Pass på og bestill før prisen blir satt opp. Har ikke fått hørt skikkelig på de enda. Leser her på forumet at disse trenger minst 100 timer innspillingstid. Får gi dem litt tid da.

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fugazi
    Hei. Da er 701 hentet på posten. Fra bestilling til jeg mottok pakken tok det bare 5 dager. Det betyr at de vel har de inn på lager igjen. Pass på og bestill før prisen blir satt opp. Har ikke fått hørt skikkelig på de enda. Leser her på forumet at disse trenger minst 100 timer innspillingstid. Får gi dem litt tid da.
    De er nok utsolgt igjen hos cdon. La dem på overvåking idag, så håper det kommer ein hyggelig mail fra dem snart. Holderen til klokkene ser veldig bra ut!

Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fekk lagt inn bestilling på Akg K 701 no ikveld. Prisen på cdon.com holder seg fortsatt, og denne veka er det fri frakt på alle bestillinger!
    Beresford Caiman må eg vente med å bestille til eg har reist på jobb igjen. kan ikkje risikere å ha den liggene på posten i 2 veker og bli sendt tilbake igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei GuttaBoys
    Har nå Beresford Caiman som jeg har hatt 1-2år + AKG 701 som jeg også kjøpte på cdon. Kjøpte AKG530 på likt med B. Caiman og har vært veldig fornøyd!
    Nå har jeg hørt på AKG701 i ca 60timer. Det som jeg og kona ble enige om i går, var at prisforskjellen fra AKG 530 til AKG 701 gjorde at jeg vi ikke ville beholde 701. Det var hjernen...8)
    Men så skulle jeg pakke dem inn i går kveld og da fant jeg ut at jeg ikke klarer og levere dem i fra meg
    Fokuset mitt fra jeg fikk dem var jo hele tiden hva får jeg for pengene i forhold til AKG530. Men når jeg skulle levere 701 tilbake så ble fokuset, hva mister jeg av godlyd....Da var det hjerte sin tur, og foreløpig blir de ikke sendt tilbake.
    Hvilke erfaringer har dere?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    ... når jeg skulle levere 701 tilbake så ble fokuset, hva mister jeg av godlyd....Da var det hjerte sin tur, og foreløpig blir de ikke sendt tilbake.
    Hvilke erfaringer har dere?
    At motivene for å beholde utstyr blir stadig vanskeligere "å forsvare" (evt. få medhold for) dess høyere opp i pris en kommer. Litt på spissen: Relativt små forbedringer får proporsjonalt stadig mer å si for større og større investeringer. Litt som det er for seriemordere.

Da er det kanskje fornuftigere å dele opp h.tlf. i klasser etter musikktypen de skal passe til: klassisk, akkustisk, vokal-/gitarbasert, techno, rock ... . Én eneste hodetelefon til all type musikk finnes ikke. Merker selv jeg mangler et åpent sett til lettere og akkustisk musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    At motivene for å beholde utstyr blir stadig vanskeligere "å forsvare" (evt. få medhold for) dess høyere opp i pris en kommer. Litt på spissen: Relativt små forbedringer får proporsjonalt stadig mer å si for større og større investeringer. Litt som det er for seriemordere.

Da er det kanskje fornuftigere å dele opp h.tlf. i klasser etter musikktypen de skal passe til: klassisk, akkustisk, vokal-/gitarbasert, techno, rock ... . Én eneste hodetelefon til all type musikk finnes ikke. Merker selv jeg mangler et åpent sett til lettere og akkustisk musikk.
    Hadde et lyst øyeblikk der jeg tenkte at jeg ville ha lyd, omvendt proposjonalt med kinoen min. På kinoen min som er liten har jeg SVS og Emotiva, så der føler jeg at trykk og bass ikke er noen mangelvare.

Fra før så likte jeg jo veldig godt lyden til AKG530, og hadde disse ikke vært så gode, så hadde jeg ikke hatt noe problem med og bestemme meg.

Det som blir spennende for meg nå, er jo om lyden blir bedre etter hvert som høytalerne får disse anbefalte innspillingstimene...:neutral:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •