Musikkanlegg til dansestudio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikkanlegg til dansestudio

Hei på dere alle

Min samboer er i oppstartfasen av en nyetablering av en danseskole. Det jeg er ute etter er ekspertise og råd fra noen angående et PA anlegg eller et stereo anlegg. Litt usikker på hva vi skal velge med tanke på lyd kvalitet da jeg vet at et PA anlegg er et mono anlegg og ikke kan sammenlignes med et vanlig stereo anlegg med tanke på lydkvalitet og pris (det jeg har hørt).

Nødvendige/informative spesifikasjoner

Antall anlegg: 2 stk
    Budsjett: 25 000.- (+- 5000.-)
    Musikksjangere: RnB, HippHop, Pop, Klassisk, Rock

Studio 1 er på ca 100 kvm og har betongvegger og har my klang pga dette. Grunnen til at vi vil ha et PA anlegg er at det skal være mobilt og kan tåle en trøkk ved frakting. Vi er i utgangspunket ute etter et anlegg som spiller høyt men også bra.

Studio 2 er av tilnærmet samme type bortsett fra at klangen ikke er like gjennomgående pga trevegger. Vi tenkte at det kunne vært kjekt med et "stasjonært" anlegg og et "mobilt" anlegg.

Mine spørsmål

Er det veldig stor forskjell på lydkvaliteten på et PA og et vanlig steroanlegg i forhold til pris?

Er det noen som har noen gode/dårlige erfaringer med både PA og steroanlegg til sammme type bruk?

Hva burde jeg kjøpe, og hvor kjøper jeg det evt?

Takker for alle svar

Mvh
    Kjetil Lindberg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PA uten tvil!

Til slik bruk som dette vil PA være det rette og eneste fornuftige valget. Uten tvil.

Det du har hørt om PA er tildels rett. Billige PA anlegg har tiltross for sin mulighet for å spille høyt, ofte dårlig lydgjengivelse. Men slik er det jo også med billig HiFi. Et PA anlegg kan om du ønsker (på lik linje som HiFi), spille i mono om du kobler det på en slik måte. Men det er noe jeg verken ser på som en nødvendighet eller fordel. Spill i stereo!

Utifra budskjett og behov vil jeg anbefalle deg å gå for noen aktive høyttalere fra produsenten DB Technologies. De har en serie som heter basic, som kommer i en robust hardplast utførelse. Høyttalerne låter bra nok til den bruken og musikken du forespegler, men lyden er selvfølgelig langt fra den beste som finnes.

Jeg ville valgt følgende modeller i Basic serien:

Fastmontert i studio 1: 2 x DB Basic 200. Dette er aktive fulltonekasser med 12" + horn som spiller mer en høyt- og godt nok til salen. Her kobles en Mp-3, CD-Spiller eller lignende direkte til høyttalerne. og du slipper unødvendige forsterkere, miksere osv. som dere trenger å bekymre dere for. Trådløs eller vanlig mikrofon kan også kobles direkte til høyttalerne.

Delvis fastmontert i studio 2 og mobilt: Her ville jeg valgt storebroren til overnevnte. DB Basic 400, rett å slett fordi det kan være nødvendig med litt mer effekt i høyttalerene (mer effekt = høyere volum = større rekkevidde) om dere skal bruke anlegget utendørs eller i store forsamlinger osv. Høyttalere og tilkobling fungerer likt som på lillebroren.

Er ikke så kjent med forumets regler om å referere til bedrifter osv. (er ganske ny her inne) Men om du trenger mer informasjon, ring 984 111 00. Så kan jeg hendvende deg videre til selgere av produktet.

Newcomer Sir.KnowsAlot sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den prisklassen ville jeg vurdert brukt utstyr. Får utrolig mye bra til 30 000. =)

EV, Martin, Meyer eller Turbosound. Mange flere gode merker også. Tasso skal visst også være ganske gode til prisen (billig og bra), men har aldri hørt noe fra dem.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktive er nok det letteste å bruke. Lette å koble opp samt du ikke trenger å bry deg så mye om eksterne forsterkere.

QSC K12 er bra topp. QSC - K12 12"/1" Fullrangebox, 1000 W : Speakers Koster ca 7600 med mva. Mye billigere enn her til lands. Frakten er vel 20 euro. Musicstore har meget bra priser.

Ellers er jeg helt enig med Sir.KnowsAlot. Mackie, mito kan også duge.

Unngå: Berhinger, en del CV(pga diskanten). "Eneste" pa fra Cv som duger er dette: SoundShop
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forbehold om det at jeg ikke kan spesielt mye om dette har jeg jo sett at en del dansestudioer og liknende har gått for noe som vil minne mer om surroundanlegg enn stereoanlegg med lange kabler og mange små høytalere som gjerne dekker en hel vegg med jevne mellomrom. Da kan du og gjerne henge dem opp med veggfester

Som sagt, jeg er hifi-amatør. Men ser at dette er en flittig brukt løsning så kan jo ha noe å gjøre med prisen i forhold til ytelsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •