Anlegg for elektronisk musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg for elektronisk musikk

Hei!

Jeg er en stor musikk entusiast, da spesielt elektronisk musikk med undersjangeren techno og drum & bass.
    Det er på lang tid å kjøpe seg et sikkelig anlegg, da jeg stort sett hører på musikk hele tiden. Det viktigste for meg er at diskanten er god nok til å skille dynamikken i musikken, og at bassen gir et sikkelig trykk samtidig som den behersker de dypeste tonene. Hvis det er noen som er kjent med techno eller drum & bass, så er det ingen tvil om at dette er bass "orientert" musikk. Men det er like viktig at anlegget klarer å skille de små forskjellene i diskanten samtidig som den klarer å holde punshen i bassen. Jeg er på ingen måte nybegynner, jeg vet akkurat hvordan musikken skal låte, men jeg er helt ny på hva jeg burde kjøpe.

Pga rommets størrelse er jeg nødt til å kjøpe stativhøytalere. Rommet er rektangulært og ikke særlig større enn 15-18? kvm. Jeg har blitt anbefalt Klipsh RB-81 pga det råe 8 tommer elementet og horn diskanten. Jeg har hørt den gulvstående modellen av RB-81, og må si at jeg ble ganske imponert, men jeg har ikke hørt noe særlig på andre modeller. I en forsterker trenger jeg nødvendigvis ikke å kjøpe en som er nøytral, men heller en som spiller mørkt, dypt hvis jeg kan kalle det det.

Budsjettet er på 35.000. Jeg tenker å legge 20-25 i forsterker og resten i høytalere. Kabler og DAC kommer utenom.

Legger med to videoer som beskriver min musikksmak

YouTube - Adam Beyer - Follow Your Eyes

Må spilles i 720 for å høre de dypeste bass tonene.

YouTube - james ruskin - solution

Alle forslag og tilbakemeldinger tas imot med stor TAKK!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Klipsch vil nok fungere meget bra til musikksmaken din. Jeg oppfatter dem som å ha en veldig tørr, kontant og hard bass, også dyp men uten buldrende etterslep. Alt dette tatt i betraktning riktig plassering da såklart.

Diskanten følger også veldig godt med på slik musikk, den er glassklar og detaljert hvor enn høyt du spiller.

Eneste minuset jeg ser er at dette er en litt farget høyttaler, og den klarer heller ikke å få med alle de små nyansene. En basslinje kan ofte bli en tone, mens andre høyttalere får med hele bassmelodien om du sjønner. Men morrofaktoren Klipsch gir har en tendens til å rette opp dette veldig fort, å slike små nyanser merker en ikke så godt på elektronisk musikk.

Jeg ser du er blitt anbefalt RB-81. Med dine kvadrat vil jeg absolutt få anbefale deg RF-52 også. Den spiller kanskje litt større, og er mer punchy med mindre/kjappere elementer og den går også en del dypere en RB-81. Jeg har mine 15-20cm fra bakvegg å har aldri hatt bedre bass i min stue på 15kvm. Folk jeg har snakket med favoriserer RF-52 og RF-63 som de mest musikalske modellene i RF serien.

Ellers kan jeg bare si at selv om disse er rimelige høyttalere så vokser de sinnsykt med elektronikken. Noe EC eller lignende med varm klangsignatur rundt 20 lapper vil få taket til å løfte seg !!

Det fins jo også andre merker å sjekke ut. Men jeg vil tro Klipsch stiller i en klasse for seg når det kommer til punch og morrofaktor for pengene, å at alt annet i den prisklassen blir daft og kjedelig i forholdt, spesielt med tanke på musikksmaken din.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Hei !

Klipsch vil nok fungere meget bra til musikksmaken din. Jeg oppfatter dem som å ha en veldig tørr, kontant og hard bass, også dyp men uten buldrende etterslep. Alt dette tatt i betraktning riktig plassering da såklart.

Diskanten følger også veldig godt med på slik musikk, den er glassklar og detaljert hvor enn høyt du spiller.

Eneste minuset jeg ser er at dette er en litt farget høyttaler, og den klarer heller ikke å få med alle de små nyansene. En basslinje kan ofte bli en tone, mens andre høyttalere får med hele bassmelodien om du sjønner. Men morrofaktoren Klipsch gir har en tendens til å rette opp dette veldig fort, å slike små nyanser merker en ikke så godt på elektronisk musikk.

Jeg ser du er blitt anbefalt RB-81. Med dine kvadrat vil jeg absolutt få anbefale deg RF-52 også. Den spiller kanskje litt større, og er mer punchy med mindre/kjappere elementer og den går også en del dypere en RB-81. Jeg har mine 15-20cm fra bakvegg å har aldri hatt bedre bass i min stue på 15kvm. Folk jeg har snakket med favoriserer RF-52 og RF-63 som de mest musikalske modellene i RF serien.

Ellers kan jeg bare si at selv om disse er rimelige høyttalere så vokser de sinnsykt med elektronikken. Noe EC eller lignende med varm klangsignatur rundt 20 lapper vil få taket til å løfte seg !!

Det fins jo også andre merker å sjekke ut. Men jeg vil tro Klipsch stiller i en klasse for seg når det kommer til punch og morrofaktor for pengene, å at alt annet i den prisklassen blir daft og kjedelig i forholdt, spesielt med tanke på musikksmaken din.
    Morsomt du anbefaller RF-52, for det er akkurat disse jeg har hørt. De var koblet til en for og effektforsterker fra Rotel. Uten å ha hørt så altfor mye på andre type anlegg synes jeg det spilte ekstremt bra. Jeg har også hørt Ikon 2 stativ med en Vincent rørforsterker. Disse spilte også ekstremt bra, med veldig fokus på detaljene i lyden, men jeg savnet trykket Klipschene har.

Jeg har desverre ikke plass til RF-52, de blir for store, så stativ er et must. Hva med å bruke et par tusen ekstra på en RW-10D subwoofer? Den vil vel kunne hjelpe RB-81 stativ?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at spesielt drum & bass har ganske mye dyp bass så ville jeg kanskje vurdert å komplettere med en sub også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dave Clarke, Sven Väth, Cari Lekebusch, Marco Carola, Carl Cox, Adam Beyer og Monica Kruse er alle artister som har mye spilletid på mitt anlegg.. Roksan Kandy K2 forsterker + spiller samt. Vienna Acoustics Haydn Grand gjør jobben MEGET bra, med en prislapp på rundt 30 Supler med en liten sub (i mitt tilfelle Sunfire HRS-10) og du har et utmerket anlegg for elektronisk musikk

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch på salg + noe ekstra og dra bassen med i bunn.
    Kan slipppe unna med litt penger på forsterker da

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RB-81 med stativer som passer vil jeg tippe tar opp mer gulvplass enn et par RF-52 hvertfall. De er ikke akuratt små de "stativ høyttalerne" der Me mindre du skal ha de i et hyllesystem eller no.

Men som noen her sier, et 2.1 system burde jo også funke knall. Regn med litt jobbing for å få integrert suben. Hatt et slik oppsett selv men da ble sub kun brukt til film. Det morsomme er at nå med Klipsch så trykker det mer en mitt tidligere oppsett med sub faktisk. Mangler jo klart det aller dypeste, men det gikk aldri like høyt å brutalt som nå.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •