To-kanals lyd fra BD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To-kanals lyd fra BD

Skal ha en BD-spiler til stua etterhvert, som enten skal kobles til digitalt til en DAC, elelr analogt rett i stereoforsterker.

Vil det være noen forskjell signalmessig på hva jeg velger, så lenge spilleren sender ut et stereosignal? Hva skjer med HD-lydspor, blir det noen forskjell i stereo på et slikt og et standard DD-spor? Hvis signalet er likt, blir det vel bedre med en DAC-løsning vil jeg tro?

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,882
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av JD
    Skal ha en BD-spiler til stua etterhvert, som enten skal kobles til digitalt til en DAC, elelr analogt rett i stereoforsterker.

Vil det være noen forskjell signalmessig på hva jeg velger, så lenge spilleren sender ut et stereosignal? Hva skjer med HD-lydspor, blir det noen forskjell i stereo på et slikt og et standard DD-spor? Hvis signalet er likt, blir det vel bedre med en DAC-løsning vil jeg tro?
    Såvidt jeg har fått med meg så er de fleste HD lydspor i 5.1 eller 7.1 noen få i 6.1. Er det et stereo lydspor på en BD så er det kun i DolbyDigital...ofte er det også et 5.1 spor i Dolby Digital...
    Hva som skjer når man sender et HD lydspor inn i en DAC aner jeg ikke, har heller ikke prøvd å sette min receiver på STEREO når jeg spiller en BD....
    Har heller aldri prøvd å sette min BD spiller til bare STEREO ut....
    Lyd blir det nok, men hva slags og hvordan kvaliteten blir er noe helt annet..
    Og kobler du den analogt i STEREO til en stereoforsterker...så skrur du etter min mening klokka noen år tilbake...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av classic46
    Og kobler du den analogt i STEREO til en stereoforsterker...så skrur du etter min mening klokka noen år tilbake...:-)
    Jada, vet jo det, men skal ikke ha full surround i stua, og da blir det stereo. Med et bra stereoanlegg, blir fortsatt filmopplevelsen brukbar på en god 50".

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer det samme i min stue, men kan da ikke tro at du vil få hd-lyd? Om spillerne dekoder lydsporet sendes vel det ut via hdmi eller de analoge flerkanals utgangene? Finnes det noen spillere som kan dekode og mixe f.eks. dts-ma ned til to kanaler?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje hygen kimer inn her, dette vet han.
    Du kan jo velge en spiller med multikanal analoge utgange kanskje. Jeg brukte Front L/R på min dvd spiller til stereo, og der hadde den også LFE kanalen med faktisk.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Kanskje hygen kimer inn her
    Har vel prøvd i en annen av trådstarters andre tråder med lignende spørsmål
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...d-blu-ray.html

Hvem lyd som decodes til downmix ?
    Har vel aldri stt meg inn i det
    men
    Wikipedia kan man vel tyde til at det er HD lyden som decodes men om den som har skrevet det faktisk vet eller har tippet?
    Leser dokumentasjon og fakta om encodere , diverse white paper til codec eller spesifikasjoner på decodere er jeg i tvil å heller mest til at det ikke er hd lyden som hentes når man skal få en stereo downmix ut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •