Alternativer til trådløs avspilling av musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativer til trådløs avspilling av musikk

Hei, jeg har et anlegg bestående av Hegels H200/HD10 kombinasjon. Jeg vil fram til en god løsning som spiller musikk over nettverk via dette systemet.

Mine krav:
    -Det skal kunne spilles 24-bits flac filer over nettverket (dermed er ikke Airport Express et alternativ, spiller kun 16-bit)
    -Være lett å sette opp
    -Ikke koste alt for mye

Jeg har testet ut APE, men det fungerte dårlig, samt den hadde ikke støtte for 24-bit, så den leveres inn igjen snarest.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg vet er Logitech Transporter billigste mulighet til 24-bit over nettverk.

Vet ikke hva du mener med "fungerte dårlig" (ad AirPort Express) -- men hvis du mener avbrudd i overføringen, kommer dette av forstyrrelser i nettverket. Dette har ingenting med utstyret i seg selv å gjøre, men skyldes påvirkning fra andre apparater/sendere i nærheten. Unngås ved å skifte nettverksinnstillinger, flytte på utstyr o.l.

Vær også obs på at de fleste nettverksspillere (AirPort/Apple TV er unntak) bare støtter 802.11g. Det betyr, at om du ikke har en relativt dyr router må du sette ned hastigheten på nettverket for å få det til å fungere med musikk.

Sonos skiller seg ut ved å bruke eget nettverk med en annen frekvens enn de vanligste datanettverkene -- men heller ikke dette er upåvirkelig for forstyrrelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Da blir det nok i dyreste laget for meg å spiller 24-bit over nettverk, hvis ikke man kan komme under prisen av Transporter... Så jeg får prøve igjen med AP.

Jeg mener at jeg ikke greide å sette det opp i løpet av en hel kveld, det synes jeg er en dårlig fungerende enhet! Problemet er å få koblet den til det trådløse nettet, airport-verktøyet greide ikke den biffen samme hvor mange ganger jeg prøvde. Skal tilbake i krigen ikveld igjen, forhåpentligvis knekker jeg koden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avspilling fra pc er jo kluet, så for å få ut 24-bit er det vel ingen annen løsning innfor rimelighetens grenser enn å koble direkte til pc-en... Problemet er at jeg ikke har SPDIF-utgang på pc-en! Kan noen komme med tips til hvordan jeg kan integrere dette i en laptop??

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke gå for en av squeezeboxløsningene, f eks duet?

fra Squeezebox (network music player) - Wikipedia, the free encyclopedia)
    Sitat Opprinnelig postet av wikipedia.org
    Squeezbox Duet

This new design consists of a more sophisticated remote, called the Squeezebox Controller with a display (like the Sonos), and a simplified network music player, called the Squeezebox Receiver (SBR) connecting to the stereo. (The SBR can operate without the Squeezebox Controller although it is not supported by Logitech and is recommended for advanced users only). Additional SBRs are sold separately.

Differences between the Squeezebox Classic and the Squeezebox Duet include:
    The SBR does not have a display (only a multi-coloured status LED), instead relying on the Controller for its user interface.
    The SBR does not have a headphone jack.
    The SBR does not have an infrared receiver.
    The DAC from SB3 is a Burr-Brown 24-bit DAC, and the one on the SBR is a Wolfson 24-bit DAC.
    The Total harmonic distortion on the SB3 is less than -93.5dB (0.002%) and on the SBR is less than -88dB (0.004%).
    The Squeezebox Classic costs $300 and the Duet $400.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    hvorfor ikke gå for en av squeezeboxløsningene, f eks duet?

fra Squeezebox (network music player) - Wikipedia, the free encyclopedia)
    At DACen er 24-bits, vil dessverre ikke si at 24-bit kan overføres trådløst.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXntric
    Jeg mener at jeg ikke greide å sette det opp i løpet av en hel kveld, det synes jeg er en dårlig fungerende enhet! Problemet er å få koblet den til det trådløse nettet, airport-verktøyet greide ikke den biffen samme hvor mange ganger jeg prøvde. Skal tilbake i krigen ikveld igjen, forhåpentligvis knekker jeg koden.
    AirPort Express skal i prinsippet virke "out of the box".

Jeg har av og til hatt problemer med å koble med opp mot trådløse nettverk, men da har problemet ligget i ruteren.

Etter en mislykket oppkobling må AirPort Express resettes med knappen på boksen. I noen tilfeller må den ligge en stund uten strøm tilkoblet, før den virker igjen.

Om det er vanskelig å koble opp trådløst, er det en god idé å bruke kabel mellom APE og ruter mens man gjør oppsettet.

Avspilling fra pc er jo kluet, så for å få ut 24-bit er det vel ingen annen løsning innfor rimelighetens grenser enn å koble direkte til pc-en... Problemet er at jeg ikke har SPDIF-utgang på pc-en! Kan noen komme med tips til hvordan jeg kan integrere dette i en laptop??
    De færreste USB-DAC'er støtter 24bits lyd. Den mest åpenbare løsningen er et USB "lydkort". Med 24bits-støtte fås de fra ca 800 kroner (M-Audio Transit) og oppover til flere tusen.

Siden støy kan være et problem ved sammenkobling av PC og lydanlegg, vil jeg foreslå et USB-lydkort fremfor en USB-DAC. Lydkortene (også det rimelligste fra M-Audio) har gjerne optisk utgang, slik at man har valget mellom analog signalkabel til forsterker, eller optisk kabel til ekstern DAC eller receiver.

M.a.o. langt mer fleksibelt enn en ren USB-DAC -- og mye rimeligere enn de aller fleste DACer med 24-bits støtte på USB. Utstyr produsert for hi-fi-markedet er typisk enormt mye dyrere, enn utstyr med tilsvarende egenskaper og lydkvalitet, produsert for data/studio-bruk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lossless over nettverk

Jeg testet APE tidligere, og det fungerte greitt nok. Men jeg har nå to løsninger jeg bruker:
    - Nettverk med powerline adaptere (f.eks. Komplett.no - Devolo dLAN 200 AVplus Powerline Starter) og koblet til en TVIX (HOME > Products > TVIX HD N1 (CAFE)) i stua der tv og anlegg står (film og musikk ligger på server). TVIX'en har optisk ut, mulig du kan bruke det til din Hegel DAC. Oppsettet funker veldig bra, enkelt og sette opp og stabilt.

- Jeg har også koblet en Chordette GEM (Chord Electronics Ltd - Creating Perfection in both Professional and Consumer Hi-fi fields. With a large range of Stereo, Mono and Multi-channel amplifiers, Pre-amplifiers and digital products, leading the world in high end British audio.) til anlegget. Den fores med Apple Lossless via Bluetooth fra en Ipad, og det låter latterlig bra. En mye mer morsom løsning :-D

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, jeg misforstod litt - selvom DAC'en i SB-enheten sier noe om hva den takler inn av audioformat/oppløsning.

Logitech Squeezebox Touch Review | Computer Audiophile

Sitat Opprinnelig postet av computeraudiophile.com
    Listening Through The Touch

Good sound from a plastic wireless music streamer for $299 may be a tough pill for some audiophiles to swallow. The Squeezebox Touch is far from a boutique product with a linear power supply and impeccable sonics. The device does have some weaknesses as most people would suspect. The typically noisy switching power supply is one weakness but it can be dealt with through proper isolation. There is no doubt the Touch stretches that $299 extremely far and will challenge some favored components for convenience and sonic superiority.

The absolute best part of the Squeezebox Touch is its ability to pass bit transparent digital audio at high resolutions including 24 bit / 88.2 kHz and 24 bit / 96 kHz. Without this capability the device would’ve been nothing special. With this capability the device is now a serious contender. All the extra features and niceties are simply minutiae to the most serious audiophiles. Using the new Weiss Engineering DAC202’s built-in transparency test I was able to varify the following sample rates are completely bit transparent through the Logitech Squeezebox Touch.

16 bit / 44.1 kHz, 16 bit / 48 kHz, 16 bit / 88.2 kHz, 16 bit / 96 kHz
    24 bit / 44.1 kHz, 24 bit / 48 kHz, 24 bit / 88.2 kHz, 24 bit / 96 kHz

When sample rates above 24/96 are passed through the Touch they are halved by the unit. 176.4 kHz material is output at 88.2 kHz and 192 kHz material is output at 96 kHz. This conversion destroys all bit transparency.
    EDIT: dacmagic støtter IKKE >16bits over USB.. ikke støyer den og jeg ville ha tatt ut DA konverteringa helt fra din, formodentlig, windowsbaserte PC. hva windows gjør med lyd før det sendes ut er...uoversiktelig

Digital Magi - Lyd og Bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    dacmagic støtter da >16bits over USB?
    Nei.

Benchmark er den eneste jeg kommer på i farten. Men det kan ha kommet nye typer siden sist jeg sjekket.

PS:
    USB krever vel i prinsippet egen driver for 24bits-støtte. USB-lydkort har gjerne egne drivere; DACer ikke.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ajaj, jeg har jaggu levd på en illusjon det siste året - dacmagic støtter ikke >16bits over usb, kun coax/optisk. sry TS for dårlige råd

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange innlegg i tråden min, folkens!

Squeezebox har jeg testet ut før, og det fikk jeg rett og slett ikke til å sette opp hos meg, selv etter en lang samtale med flere her fra forumet. Det viste seg at jeg hadde feil type kryptering på nettverket jeg bruker (har husvert, så jeg har ingen innvirkning på instillingene av nettverket). Etter noen uker med frustrasjon og sinne solgte jeg den igjen.

Hegel DAC klarer som mange andre d/a-konvertere ikke å sende 24-bits lyd over usb, men gjør derimot det hvis man kobler til via spdif eller optisk.

Hvis jeg installerer et lydkort med spdif/optisk utgang på min bærbare pc, vil jeg vel få 24-bits lyd ut ved direkte tilkobling til Hegel DAC?
    Eksempel på lydkort: Komplett.no - ASUS Xonar DS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om grunnen til at jeg ikke får koblet til AP til nettverket er at den ikke greier det trådløst... Jeg har ikke ruteren innen rekkevidde slik at jeg får koblet direkte til den, men vil det gjøre samme nytten om jeg kobler AP direkte til min bærbare via ethernet-kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om grunnen til at jeg ikke får koblet til AP til nettverket er at den ikke greier det trådløst... Jeg har ikke ruteren innen rekkevidde slik at jeg får koblet direkte til den, men vil det gjøre samme nytten om jeg kobler AP direkte til min bærbare via ethernet-kabel?
    Ja.

Men når du sier at ruteren ikke er tilgjengelig, kan det være at problemene ikke lar seg løse på din side. Nettverket må være satt opp slik at det lar seg utvide. Noen velger å sperre nettverket sitt for utvidelser.

Angående lydkort, er alternativet for en laptop en USB-boks med optisk utgang og egen driver med 24-bits støtte.

Den billigste jeg vet om er M-Audio Transit. Ser litt plastikk ut, men gjør jobben. Kan også brukes som selvstendig DAC (og ADC), f.eks. om du er ute og reiser. Er så liten at den får plass i en lomme.

M-AUDIO Transit USB Lydkort - Musikklink AS

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Ja.

Angående lydkort, er alternativet for en laptop en USB-boks med optisk utgang og egen driver med 24-bits støtte.

Den billigste jeg vet om er M-Audio Transit. Ser litt plastikk ut, men gjør jobben. Kan også brukes som selvstendig DAC (og ADC), f.eks. om du er ute og reiser. Er så liten at den får plass i en lomme.

M-AUDIO Transit USB Lydkort - Musikklink AS
    Må denne kabelen være krysset?

SKal sjekke ut det alternativet

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må denne kabelen være krysset?
    Nei.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt ingenting i veien for at du kan sette opp AirPort Express som et eget nettverk.

Men om APE'n da ikke er koblet med kabel til Internett, har du altså ikke Internett-kontakt mens du spiller musikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg prøvd og prøvd..

..men lykkes altså ikke med oppsettet. Har pakke AP ned i esken ,og drar tilbake til eplehuset med den. Mislykket forsøk. Kjører nå musikken direkte fra pc via usb - lyden er fenomenalt bra, men løsningen er ikke så elegant.

Tror jeg må vente med trådløsplanene til jeg flytter inn et sted hvor jeg kan ha kontroll over internettløsningen min.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..men lykkes altså ikke med oppsettet. Har pakke AP ned i esken ,og drar tilbake til eplehuset med den. Mislykket forsøk. Kjører nå musikken direkte fra pc via usb - lyden er fenomenalt bra, men løsningen er ikke så elegant.

Tror jeg må vente med trådløsplanene til jeg flytter inn et sted hvor jeg kan ha kontroll over internettløsningen min.
    Hvis du har god råd må vel dette være den beste løsningen. DAC16
    Eneste aber er prisen, og at boksen ser ut som den kommer fra en annen tidsalder.

Newcomer kablang sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Poppulse Wireless 24-96khz Pc-link