Plateselskaper dropper Spotify, er dette begynnelsen på slutten?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 38
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plateselskaper dropper Spotify, er dette begynnelsen på slutten?

Er dette begynnelsen på slutten........

Norske plateselskap dropper Spotify

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat de artistene der klarer jeg meg godt uten på Spotify.

Jeg kjenner ikke til hvordan denne avtalen er overfor artister og penger heller. Men hvordan måler man at en artist får økt omsetning i forhold til platesalg siden han kan spilles på Spotify?

Jeg har i det siste kjøpt flere CDer etter å ha hørt låter på Spotify, men det er ingen som vet at jeg kjøpte den FORDI jeg først hørte den der. Og jeg hadde nok ikke kjøpt de uten å ha hørt den der heller.

Hvordan måler man om en artist øker platesalget via Spotify?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvordan måler man om en artist øker platesalget via Spotify?
    Platesalget har sunket kraftig, og fortsetter å synke.

Spørsmålet er ikke om Spotify øker platesalget, men om artister og produksjonsselskaper kan tjene penger på å gjøre musikken tilgjengelig på Spotify.

Det gjør de ikke idag.

Poenget er at artister, låtskrivere, produsenter og plateselskaper skal leve av musikken de lager. Om musikkdistribusjon ikke gir inntekter, er det ikke mulig å produsere musikkinnspillinger.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne oversikten sier vel ikke alt og behøver ikke være 100% riktig men stream er ikke penger for artister men nær sagt å gi bort sine verk for lytting
    How Much Do Music Artists Earn Online?

http://spreadsheets.google.com/ccc?k...hl=en_GB#gid=0

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen er vel enkel, fjern Spotify Free og Open...
    La det være kun en betal-løsning, med en 14dagers trial/demo...

For jeg skjønner godt at det ikke blir penger til artistene når 96% av brukerne ikke betaler, og "reklamene" fortsatt er spotify selv som reklamerer for premium-abonnement?

Men å skylde på Spotify for CD-salget i 2010 blir for dumt, CD har havnet på listen over truede arter, digital musikk (altså mp3/flac) har tatt over...
    De kan like gjerne skylde på iTunes for dårlig CD-salg, men der blir de liggende, for der tjener de (og Apple) penger på salg...
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Men å skylde på Spotify for CD-salget i 2010 blir for dumt, CD har havnet på listen over truede arter, digital musikk (altså mp3/flac) har tatt over...
    De kan like gjerne skylde på iTunes for dårlig CD-salg, men der blir de liggende, for der tjener de (og Apple) penger på salg...
    CD-salget har ingenting med saken å gjøre. CD-platen ble ikke introdusert for å øke salget av vinyl; LP-platen ble ikke ikke introdusert for å øke salget av 78-plater.

Poenget er at bransjen (artister og selskaper) må tjene penger, som alle andre. Artister, låtskrivere, studioteknikere, ansatte i administrasjon og distribusjon må ha penger til mat, klær og hus; instrumenter, studioutstyr og husleie må betales. Om inntektene kommer fra salg av fysiske plater, datafiler eller streaming, er likegyldig. Men inntektene må komme fra den distribusjonsformen folk faktisk bruker.

Når man leser AVforum og lignende, er det påfallende at folk som er villige til å bruke enorme summer på teknisk utstyr til musikkgjengivelse, er så utrolig kjipe når det kommer til å betale for musikken utstyret skal brukes til.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ikke noe av forklaringen på det Fahnsen, er den enorme tilgangen på gratis musikk internett gir tilgang til? Eller er jeg bare blåøyd?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du ikke noe av forklaringen på det Fahnsen, er den enorme tilgangen på gratis musikk internett gir tilgang til? Eller er jeg bare blåøyd?
    Jo, er noe gratis, betaler man ikke gjerne for det.

Eller, er det egentlig sånn?

De færreste ville kjøpe en ny 50.000-kroners forsterker til 2.000, fordi de visste at den måtte være stjålet. Mange kjøper kabler for tusenvis av kroner, enda en til en hundrings hadde gjort samme nytten.

Og så er det ikke minst dette:

Få vil forvente at en lydtekniker skal arbeide gratis -- selv for en artist som må sitte i kassa på Rimi for å tjene til mat. Og kan man tenke seg at en maler hadde pusset opp artistens leilighet gratis, fordi han hadde lastet ned artistens musikk gratis fra Pirate Bay?

Dette gjelder ikke bare musikk. Trykkeri og bokhandel tjener mer på en bok, enn hva forfatteren som har skrevet boken, gjør.

Så det dreier seg nok også om at respekten for kunstnerisk arbeid ikke er like høy, som respekten for teknisk arbeid. Selv ikke når teknikken blir meningsløs uten det kunstneriske grunnlaget.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Jo, er noe gratis, betaler man ikke gjerne for det.

Eller, er det egentlig sånn?

De færreste ville kjøpe en ny 50.000-kroners forsterker til 2.000, fordi de visste at den måtte være stjålet. Mange kjøper kabler for tusenvis av kroner, enda en til en hundrings hadde gjort samme nytten.

Og så er det ikke minst dette:

Få vil forvente at en lydtekniker skal arbeide gratis -- selv for en artist som må sitte i kassa på Rimi for å tjene til mat. Og kan man tenke seg at en maler hadde pusset opp artistens leilighet gratis, fordi han hadde lastet ned artistens musikk gratis fra Pirate Bay?

Dette gjelder ikke bare musikk. Trykkeri og bokhandel tjener mer på en bok, enn hva forfatteren som har skrevet boken, gjør.

Så det dreier seg nok også om at respekten for kunstnerisk arbeid ikke er like høy, som respekten for teknisk arbeid. Selv ikke når teknikken blir meningsløs uten det kunstneriske grunnlaget.
    Dette dreier seg ikke om respekt for artister eller produsenter. Prisen på plater har også gått betydelig ned etter at distribusjon over nettet kom. Men, og et sinnsykt stort MEN, hvem gidder å betale for et nærmest latterlig produkt (mp3-kvalitet).

Bruker selv spotify for å høre på ny musikk, og "bakgrunnstøy" på fest og slikt. Har premium pakken og betaler gladelig den latterlig lave prisen. Men når jeg liker en sang eller cd som jeg hører der og vil ha den, hva er da enklest. Jeg har 3 alternativer slik jeg ser det;

1: Kjøre til byen for å handle cd'en (som jeg i tillegg må rippe inn på pc'en)
    2: Kjøpe sangen online, i mp3-kvalitet. (mye poeng når jeg kan høre den på spotify i samme dårlige kvalitet)
    3: Laste ned albumet som flac på tpb e.l.

Punkt nummer 3 er definitivt det letteste for meg, men naturlig nok ikke moralsk riktig. Men poenget mitt er at jeg har ingen problem med å skjønne at folk tar enkleste løsning når den i tillegg er gratis.

Og jeg vet, det å laste ned er ulovlig. Men det er (for å dra det litt langt) å kjøre for fort også. Men tipper de fleste som kommenterer her har gjort det sistnevnte.

Etter min mening må plateselskapene få bestemt seg for et felles format, og ikke være redd for at dette kan missbrukes/kopieres. Alle mulige forsøk på å hindre piratkopiering har gjort det vanskeligere for de som kjøper musikken lovlig. Og dette er vel ikke riktig.

Men etter å ha lest 1. innlegg igjen ser jeg jo at dette total OT, og beklager utbruddet mitt mrmattis.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    hvem gidder å betale for et nærmest latterlig produkt (mp3-kvalitet).
    Om man bruker iTunes, dreier det seg om det bedre ACC-formatet. Og både mine egne erfaringer og flere publiserte tester viser at det skal mye til å høre forskjell på CD-kvalitet og beste MP3-kvalitet.

Alt i alt gir MP3 bedre lyd enn hva jeg klarer å få ut av mine gamle LP'er, som jeg i sin tid betalte blodig for. Da regner jeg med lavfrekvent støy fra drivverk og forbipasserende trafikk, knepp og susing fra rillene, støvproblemer, og hastighetsvariasjoner pga bulket overflate og upresis sentrering.

Et stort flertall av verdens musikkinnspillinger -- også av de musikalsk mest interessante -- er dessuten gjort med teknologi som gjør audiofile kvalitetsdiskusjoner ganske meningsløse.

Uansett er det ikke medium eller lydkvalitet man betaler for; det er det kunstneriske produktet. Tiden det tar å lage musikken, og utgiftene til å spille den inn, er i prinsippet likt, uansett om det ferdige resultatet gis ut som MP3-filer eller på SACD.

Det er dette folk har så fryktelig vondt for å innse: Musikk er ikke et industriprodukt der verdien ligger i det materielle; det er et kunstnerisk uttrykk der verdien er helt uavhengig av materielt uttrykk.

det å laste ned er ulovlig. Men det er (for å dra det litt langt) å kjøre for fort også.
    Men det er ingen som mister levebrødet om folk kjører for fort.

Skal man trekke en sammenligning som gir mening, kan det bli at man ikke betaler snekkeren for å sette opp huset, men bare ser verdien i materialene.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man bruker iTunes, dreier det seg om det bedre ACC-formatet. Og både mine egne erfaringer og flere publiserte tester viser at det skal mye til å høre forskjell på CD-kvalitet og beste MP3-kvalitet.
    Hva du syntes er helt forskjellig fra meg. Hører stort sett lett forskjell på mp3 og flac.

Det er dette folk har så fryktelig vondt for å innse: Musikk er ikke et industriprodukt der verdien ligger i det materielle; det er et kunstnerisk uttrykk der verdien er helt uavhengig av materielt uttrykk.
    Skal være delvis enig her. Men da kan jo alle artister bare ha hjemmestudio. Master Recording og høy kvalitet er jo bare tull i dine øyne.

En annen sak når det kommer til kvalitet er også hvor slett jobb noen produsenter gjør med mixing og slikt. Låter jo håpløst av og til.

Føler også du skriker litt til feil menighet (de som er uenige får har meg unnskyldt). Dette er et forum for audio/video hvor man søker perfeksjon. Ikke en plass (vet dette kommer litt feil ut) hvor man kun hører på det kunstneriske bidraget artisten gir. Vil du ha det, HØR LIVE!

Men det er ingen som mister levebrødet om folk kjører for fort.
    Noen kan miste livet. Og det er likevel ulovlig. Det er moralen jeg prater om her, ikke handlingen.

Skal man trekke en sammenligning som gir mening, kan det bli at man ikke betaler snekkeren for å sette opp huset, men bare ser verdien i materialene.
    Dette er jo også ulovlig, så vi er vel enig der? Jeg er helt enig i at artister/produsenter/utgivere skal få betalt. Missforstå meg rett. Men de bør også levere ett produkt som er bedre enn det man får tak i gratis, samt lettere.

Geir Arne

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor stuper ikke dvd/blu-ray salget like mye?,3

Det blir feil å gi hele skylden på nedlasting. Tror det er mange som har oppdaget ny musikk ved å laste ned, eller hørt det via spotify. Og deretter kjøpt noe.

Tingen er at platebransjen henger så til de grader bak. Virker ikke som de vet hva internett er. De vil aldri vinne over gratis musikk, men må komme opp med noen liknende alternativer. f.eks en spotify der free versjonen blir mye "dårligere" slik at flere vil velge premium. Og det som spotify tjener på å selge en sang bør langt over 50% gå til artisten.

Jeg kommer ikke til å savne det at Norske artister forsvinner fra Spotify. intet tap for meg.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det er starten på slutten av Spotify. Alleredet når har Wimp ett betydelig større utvalg, og jeg tror at mye av grunnen er at der får alle betalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du syntes er for meg likegyldig.
    Da lurer jeg litt på hvorfor du deltar i diskusjoner med andre mennesker...

Master Recording og høy kvalitet er jo bare tull i dine øyne.
    Først erklærer du at du ikke bryr deg om hva jeg mener; så tillegger du meg meninger. Det er lavmåls debatteknikk. Eller mangel på folkeskikk.

Føler også du skriker litt til feil menighet (de som er uenige får har meg unnskyldt). Dette er et forum for audio/video hvor man søker perfeksjon. Ikke en plass (vet dette kommer litt feil ut) hvor man kun hører på det kunstneriske bidraget artisten gir. Vil du ha det, HØR LIVE!
    Mulig det er slik mange ser det. Men for meg, og andre musikkinteresserte, er hensikten med hi-fi å gjengi det uttrykket artisten vil ha fram, mest mulig slik artisten ønsker det.

Men det er altså her mye av problemet med musikkdistribusjon ligger: Altfor mange ser på musikken som et biprodukt av industrien som er bygget opp rundt den. Noe å fylle hi-fi-anlegget med.

Om man bare er ute etter lyd for lydens skyld, kan man like godt gjøre som de første hi-fi-entusiastene på 40-50-tallet: Skaffe seg innspillinger av tordenvær og andre naturlyder, eller måle sinustoner.

Er man interessert i musikk, og ser på hi-fi som et middel til å gjengi den, bør man kunne respektere de som faktisk lager musikken, forstå hva de ønsker å formidle (i mange tilfeller det det ikke "perfekt lyd"), og betale dem for den innsatsen de gjør.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan får artistene betalt fra Spotify? Er det pr. gang en låt blir spilt? Antall låter som legges opp? Eller hvordan funker det? Har en kompis som har et band som kan finnes på Spotify. De har signert en kontrakt med selskapet sitt som gjør at musikken kan gjøres tilgjengelig på Spotify, men etter det jeg forstår har det vært lite med kroner som har tikket inn på kontoen..

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen: Du sier "Om man bruker iTunes, dreier det seg om det bedre ACC-formatet. Og både mine egne erfaringer og flere publiserte tester viser at det skal mye til å høre forskjell på CD-kvalitet og beste MP3-kvalitet."
    Når vi diskuterer lydkvalitet på mp3 kontra flac/master record så er det likegyldig for meg om du sier at mp3 er nærmest like bra. Eller for å si det på en mer vennelig måte. Jeg er dypt uenig.

Sitat 2 skjønner jeg ble missforstått grunnet overnevnte sitat 1. Beklager.

Når det kommer til det siste sitatet ditt skjønner jeg ikke hva du mener. Vil en artist virkelig ikke ha best mulig kvalitet. Skal ikke en gitar høres ut som en gitar? Skal et flygel høres ut som et keyboard? Det er mulig du har oppfattet meg feil.

Geir Arne

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen: Du sier "Om man bruker iTunes, dreier det seg om det bedre ACC-formatet. Og både mine egne erfaringer og flere publiserte tester viser at det skal mye til å høre forskjell på CD-kvalitet og beste MP3-kvalitet."
    Når vi diskuterer lydkvalitet på mp3 kontra flac/master record så er det likegyldig for meg om du sier at mp3 er nærmest like bra. Eller for å si det på en mer vennelig måte. Jeg er dypt uenig.

Sitat 2 skjønner jeg ble missforstått grunnet overnevnte sitat 1. Beklager.

Når det kommer til det siste sitatet ditt skjønner jeg ikke hva du mener. Vil en artist virkelig ikke ha best mulig kvalitet. Skal ikke en gitar høres ut som en gitar? Skal et flygel høres ut som et keyboard? Det er mulig du har oppfattet meg feil.

Geir Arne
    Hva du, jeg og andre hifi intereserte måtte mene om kvaliteten på mp3 er rimelig uinteresant. Da 99% av potensielle musikk kjøpere ikke bryr seg, og lykkelig hører på mp3 på sine i-produkter.

Det å trekke frem moralen idette, vil heller ikke redde musikkbransjen da det vitterlig ikke fungerer. Det er enormt med musikk som blir lastet ned gratis, altså har ikke kundegruppen moralske skrupler mot å gjøre dette. (Da nytter det jo lite å si at de burde ha det). Musikkbransjens største kundebase er ungdom, og har alltid vært det. Sjekk med dem hvordan de hører på sin musikk, og der ser du fremtiden. Dette burde også plateselskapene inse, og prøve å gjøre det mulig for seg selv å tjene mest mulig penger på nedlasting. Ikke bare surmule og prøve å legge hindere i veien (som tydligvis ikke fungerer).

Om plateselskapene kunne klart å tjent penger på Spotify så hadde dette vært løsningen på deres problemer. Spotify er jo enda enklere en å laste ned fra nettet. Og de fleste ville betale kr. 100,- i mnd. om dette var det eneste alternativet (i stedefor reklamefinansiering). Eller eventuelt en løsning der du betaler over telefonregningen for hver låt du hører.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har i det siste kjøpt flere CDer etter å ha hørt låter på Spotify, men det er ingen som vet at jeg kjøpte den FORDI jeg først hørte den der. Og jeg hadde nok ikke kjøpt de uten å ha hørt den der heller.
    Slik har det vært for meg også. Jeg har hatt muligheten for å høre om jeg liker plata, også har jeg gått og kjøpt de jeg liker.

At artister tjener mer på å droppe å være på Spotify er bare tull, finnes jo ikke bedre reklame enn å være der!

Men disse pengene som Spotify tjener, går de kun i egen lomme og ingenting til artistene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å sammenligne direkte?

Mange har gjort det, og få har klart å høre forskjell. Se f.eks.:

Omtaler - HiFi-Sentralens store lille blindtest

Det finnes også en del omtaler av dyre DACer eller streaminganlegg, der budskapet er at dette utstyret får MP3 fra PCen til å høres like bra ut som CD-lyd. Mellom linjene kan man lese at anmelderen antagelig aldri har hørt på MP3 gjennom et kvalitetsanlegg før.

Når det kommer til det siste sitatet ditt skjønner jeg ikke hva du mener. Vil en artist virkelig ikke ha best mulig kvalitet. Skal ikke en gitar høres ut som en gitar? Skal et flygel høres ut som et keyboard?
    Lyden av en elektrisk gitar er uansett resultat av forvrengning...

Det er ingen mangel på artister som har sagt at de synes studiolyd er for glatt, og ønsker seg et råere og mer primitivt lydbilde enn det man får ved "riktig" bruk av moderne opptaksteknologi. John Lennon og medlemmer av Rolling Stones var blant dem som innledet denne trenden på 70-tallet.

Eller rettere sagt: Trenden begynte vel alt på 50-tallet, med Link Wray som stakk hull på høytalermembranene for å få det rette, lurvete "soundet". Og alt fra slutten av 60-tallet brukte noen artister bærbar forbrukerelektronikk for å unngå den "perfekte" studiolyden.

Mange artister er også helt uinteressert i lydkvalitet. Det som opptar dem, er musikken.

Det er naturligvis noe helt annet med klassisk og akustisk musikk. Her er ren og naturlig lyd ofte et ideal. Men ikke alltid: Noen av innspillingene som selges som høyoppløste filer, f.eks. av Linn Records, er gjort med rørutstyr. Det høres hverken rent eller naturlig ut i mine ører.

Men for å komme tilbake til Spotify:

Dersom man forventer god, teknisk lydkvalitet, må man også være klar over at studiotid og -ekspertise koster penger. Om artister ofte er idealister som bor hjemme hos mamma eller jobber på Rimi, er ikke det tilfelle med studioansatte og -eiere. Ønsker man innspillinger med god lyd, er første bud at man betaler det det koster. Gjør ikke mange nok mennesker det, ender det før eller senere med at studioene går konk, og at musikkopptak blir ren hjemmeindustri.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er fremdeles uenig i fremstillingen. Men det kan vi heller spare til en annen tråd.

Geir Arne

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •