Ødelagt element?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer House sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Ødelagt element?

Hei
    I helga hadde jeg noen kamerater over og selvfølgelig var det en som drakk litt mer enn oss andre. Uansett, jeg fant han i rommet hvor jeg har anlegget og han spillte høyere enn jeg noen gang hadde gjort før! Tenkte ikke noe mer over det den kvelden men da jeg kom hjem idag satte jeg på en cd og hørte at den ene mellomtonen ikke spiller lenger! Trodde først et eller annet hadde gått i delefilteret men etter litt detektivarbeid har jeg funnet ut at det er elementet.
    Tingen er at det spiller om jeg trykker membranen innover men det kommer absolutt ingen lyd når jeg ikke holder fingeren der... Noen som har peiling på hva det kan være? Kan elementet reddes?

Edit: Ser nå at den ene "tråden" som går inn i elementet under membranet er løsnet... Er dette noe jeg kan få på igjen hjemme? Har ikke peiling på hvordan man tar fra hverandre ett høyttalerelement.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor har den løsnet? på mot membranen eller mot terminalene? om det er ved terminalene så er det bare å lodde på igjen.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    hvor har den løsnet? på mot membranen eller mot terminalene? om det er ved terminalene så er det bare å lodde på igjen.
    Den har desverre løsnet mot membranet og ikke terminalene.

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men som du forteller det er det nok ikke mye håp dessverre, skal man fikse no sånt må man mest sansynlig løsne membranet fra surround og spider, dra ut hele spola og membranet, og fikse ny tråd.

Siden det er mye mekanisk bevegelse er det ikke bare å fikse punktet den har løsnet fra ved lodding heller, det blir nok ikke å holde lenge.

Tror nok du må sikte på nytt element. Kjedelig å høre.

Hva slags høyttalere har du? Kanskje det kan være greit å finne et erstatningselement (originalt) eller to uoriginale med omtrent samme spesifikasjonene?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av House
    Den har desverre løsnet mot membranet og ikke terminalene.
    Har vel ikke løsnet, men brent av pga overbelastning. Er du heldig klarer du å skjøte/lodde, men ofte er det ingen annen mulighet enn å bytte element.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, det var kjipt å høre at den lille tråden ødelegger hele elementet

Høyttalerelementet mener jeg er av merket seas, men er merket med Patos AC-ZW655 1004. Det sitter i en Patos Basic 510(ikke mk2), så regner med det er bestilt med Patos egne spesifikasjoner.

Uansett, får ta en tur til elektronikkreparatøren i morgen og se om de kan fikse det. Hvis ikke er det bare å få kontaktet Patos for å få bestilt et nytt element..

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Patos satt med elementet på lager og jeg kan spille musikk igjen om noen få dager :-D

Takk for all hjelp!

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den overstadig berusede kameraten din er vel blitt edru nå, så da tar han vel denne utgiften på seg, når du har sagt i fra om at elementet røyk når han spillte...?

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av House
    Patos satt med elementet på lager og jeg kan spille musikk igjen om noen få dager :-D

Takk for all hjelp!
    Så bra da, håper du ikke måtte betale "upris". I såfall bør kameraten din spytte i litt penger siden han faktisk klarte å herpe høyttalerne.
    Vær også obs på at du kanskje bør spille noen timer for å kjøre inn elementet hvis det ikke er innspilt skikkelig, og du risikerer at lyden ikke er helt lik på begge høyttalerne i starten.

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elementet kom bare på 400kr+frakt så det synes jeg ikke var noen særlig upris.

Og jada, han skal få betale8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •