Hjelp - Ingen lyd over Coax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp - Ingen lyd over Coax

Hei!

Håper jeg poster dette på rett sted, er greit noob her. Tilgi meg hvis jeg forklarer dårlig, men er ikke spesielt god på tekniske begreper.

Utstyr;
    Sony Bravia KDL40W4500
    Sony STR-DB780
    Philips BDP-3000

Jeg har nettopp kjøpt med en BR-spiller på Expert, Philips BDP-3000 (koster 1800 med 20 BR-filmer btw).

Den har ingen optisk spdif utgang, men jeg tenkte at min Sony Bravia KDL40W4500 kunne sende signalet videre ut til forsterkeren gjennom sin optiske utgang. Den gang ei, den sender bare videre et signal som forsterkeren oppfatter som stereo.

Siden BR-spilleren har en digital coaxial utgang tenkte jeg å prøve å koble den til forsterkeren med denne. Kjøpte en 75 ohms coax kabel og testet. Nå oppfatter ikke forsterkeren noe signal i det hele tatt.

Jeg har prøvd med coax sammen med HDMI til TV, og vanlig analog (gul kabel) til TV, i tilfelle spilleren ikke skulle sende signal via coax og HDMI samtidig.

Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan få uforstyrret signal fra spilleren til forsterkeren slik at jeg kan få ordentlig surround? Altså at jeg slipper å sette forsterkeren til å "tolke" signalet og "finne opp" surrounden.

En annen ting jeg oppdaget nettopp når jeg leste manualen til forsterkeren er dette;
    "No sound is output when playing a Super Audio CD disc on a Super Audio CD player connected to the ASSIGNABLE COAXIAL IN (DVD/LD CD/SACD) jack on this reciever. Connect the player to the Analog input jacks (CD/SACD in jacks)"

Har dette noe å si for problemet mitt?

Mvh Jonas

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NightFlare

En annen ting jeg oppdaget nettopp når jeg leste manualen til forsterkeren er dette;
    "No sound is output when playing a Super Audio CD disc on a Super Audio CD player connected to the ASSIGNABLE COAXIAL IN (DVD/LD CD/SACD) jack on this reciever. Connect the player to the Analog input jacks (CD/SACD in jacks)"

Har dette noe å si for problemet mitt?

Mvh Jonas
    Virkelig ikke godt å si du..
    Men er vel på enkelte spillere slik at du må "aktivisere" coax-utgangen..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    Aktiver digital ut på BD spilleren i BD spilleren sin meny, der er kanskje flere valg, pcm osv., gå da inn i menyen på din receiver og aktiver den digitale inngangen du har koblet kablen fra BD spilleren på. Ingenting skjer automatisk, noen ganger må ting aktiveres.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Nei.
    Aktiver digital ut på BD spilleren i BD spilleren sin meny, der er kanskje flere valg, pcm osv., gå da inn i menyen på din receiver og aktiver den digitale inngangen du har koblet kablen fra BD spilleren på. Ingenting skjer automatisk, noen ganger må ting aktiveres.

Ålreit. Jeg har prøvd det jeg har funnet av muligheter i menyer på BD-spilleren, men ingen lykke. Har ikke sjekket så nøye på forsterkeren om jeg må aktivere noe manuelt der, men skal ta en titt og så kommer jeg tilbake. Kan ikke huske at det stod noe om det i manualen though.

Om noen andre har noe forslag så setter jeg pris på det

Link til manualen om noen vil se om jeg har oversett noe.
    Sony STR-DB780 5.1 Channels Receiver Manual

Takk for hjelpen så langt!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du har sett på side 33 og 37?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd igjen og dobbeltsjekket.

Jeg bruker til vanlig å trykke på Auto Detect, det funker ikke. Jeg har også prøvd å bytte ved å trykke på input gjentattet ganger, slik det står på side 37 på manualen til recieveren. Det eneste som skjer når jeg trykker på Input-knappen er at det står Analog i displayet. Det blir ikke byttet til noe annet, når jeg bytter til noen av de andre inngangene, for eksempel DVD-inngangen, da bytter den mellom Auto, Analog og Optical.

Jeg har også prøvd meg i menyen for BR-spilleren. På noe som heter "Digital", som så vidt jeg har forstått av manualen angår den Coaxiale utgangen, så kan jeg velge mellom Auto og Bitstream, har prøvd begge uten at det har skjedd noen forskjell.

Andre forslag fra kloke hoder?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fungerer det!

På Coax-inngangen står det DVD/LD og CD/SACD, det var det som skapte forvirring. Jeg bruker en optisk inngang som heter DVD/LD til PC`n, derfor prøvde jeg bare inngangen CD/SACD når jeg testet, etterhvert prøvde jeg DVD/LD inngangen, men da glemte jeg å trykke på Input-knappen, jeg brukte bare auto-in (jeg trykket på input på CD/SACD, men det funket ikke). Når jeg brukte DVD/LD fikk jeg valgt Coax ved hjelp av input-knappen.

Takk for hjelpen!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •