Hvordan få mest ut av spotify

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan få mest ut av spotify

Nå som en betalt spotifykonto gir 320 kbps musikk er det på tide med en liten diskusjon angående hvordan du får mest mulig ut av lyd streamet fra PC'en. For eksempel om det er noe poeng i å ha lydkort på PC'en eller om det bør benyttes andre løsninger. Samt hvilken type forsterkere som håndterer lyden best og liknende.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gabs88
    Nå som en betalt spotifykonto gir 320 kbps musikk er det på tide med en liten diskusjon angående hvordan du får mest mulig ut av lyd streamet fra PC'en. For eksempel om det er noe poeng i å ha lydkort på PC'en eller om det bør benyttes andre løsninger. Samt hvilken type forsterkere som håndterer lyden best og liknende.
    Lyden blir ikke bedre enn kilden,i dette tilfellet Spotify. Hvilke forsterkere som håndterer lyden best er nokså subjektivt.

Å få best lyd ut ifra pc`n beror på om man "kjører" ASIO eller WASAPI ut ifra ett lydkort slik at man oppnår bit-perfect signal. Hvis man bruker feks ett internt kort/lydbrikke på hovedkortet og all lyden "streames" via windows sin egen mixer,så er det ikke lenger bit-perfect osv. Windows sin mixer oppsampler lyden til 48Khz,standard red-book (les Cd) er 44,1Khz.

Det er i mine ører hørbar forskjell på 128 kbps Spotify og Premium versjonen på 320kbps. Og dette over mitt fis-anlegg beskrevet under i min signatur.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at en god DAC (gjerne ekstern) som f.eks DacMagic eller en Abrahamsen V6 vil gjøre den beste jobben her.

Newcomer Gaute7 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan fungerer HDMI i denne sammenhengen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

DAC Magic og B&W MM-1

Dersom jeg har B&W MM-1 som PC høyttalere, vil det da gi en forbedret lyd med f.eks Dacmagic. Eller er dette først merkbart dersom jeg kjører lyden gjennom en ekstern forsterker?

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fjoddis
    Jeg vil tro at en god DAC (gjerne ekstern) som f.eks DacMagic eller en Abrahamsen V6 vil gjøre den beste jobben her.
    Det har du rett i. Det hjalp mye med en ekstern dac på spotify musikken. Selv bruker jeg Electrocompaniet sin dac, ECD-1.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av madshaa
    Dersom jeg har B&W MM-1 som PC høyttalere, vil det da gi en forbedret lyd med f.eks Dacmagic. Eller er dette først merkbart dersom jeg kjører lyden gjennom en ekstern forsterker?
    Noe av det som gjør MM-1 så bra som PC-høytalere er de har en innebygget DAC og tar lyden via USB. For så og kjøre lyden gjennom den interne forsterkeren og ut til deg.

Det er i grunn nøyaktig det samme som DACmagic gjør.

USB -> DACmagic -> Forsterker -> Høytalere
    USB -> BW MM-1's DAC -> Intern Forsterker -> Høytalere

Med andre ord, DACmagic i kombinasjon med MM-1 fungerer ikke, og hadde uansett vert totalt poengløst siden MM-1 allikevel har DAC og til og med en DAC nøyaktig tilpasset høytalerene den står i.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac'en til Cambridge er helt super å bruke til pc. Er sykt forskjell både på mp3 og flac etc. En av de beste oppgraderingene du kan gjøre.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Dac'en til Cambridge er helt super å bruke til pc. Er sykt forskjell både på mp3 og flac etc. En av de beste oppgraderingene du kan gjøre.
    Det tviler jeg ikke på, bestilte meg nettopp en for så og avbestille den igjen ett par dagers tid tidligere i dag. Men om du siktet til mitt svar er det jeg sier at den er fullstendig poengløs i kombinasjon med høyttalere som har innebygget DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Music Streamer

Oppdaget denne her på Komplett og ble nysgjerring:
    HRT Music Streamer II

Jeg liker produktets kompromissløse enkelhet: en usb inn, og 2xRCA ut. Ingen knotter, ikke engang en av-knapp. Det er jo litt kult. De linker til en omtale på Hjemmekino, hvor journalisten virker meget entusiastisk.

Nå har jeg tenkt en del på hvoran jeg skal få kobla Spotifyen til min gode, gamle Kenwood forsterker fra en gang i forrige årtusen. Den har ikke noen optisk inngang, så da jo er nesten RCA eneste alternativ - eller å kjøpe en ny forsterker. Men det har jeg ikke lyst til. Har forøvrig fullversjon Spotify så jeg får høy bitrate, og jeg har rett og slett ikke noen stor tiltro til disse trådløse løsningene.

Vurderer å skaffe meg en Music Angel etter hvert, og lurer litt på om en sånn Music Streamer kan funke ok sammen med en Angel?

Det finnes også en dyrere versjon av Streameren (til ca. 5000 kroner - den billige koster "bare" 1600), men jeg tror ikke jeg er flink nok til å høre på musikk til å fortjene den dyre versjonen - jeg vil neppe klare å høre forskjell

Noen som har erfaringer med disse HRT-produktene? Noen anbefalinger eller advarsler? Noen andre løsninger jeg burde se på i stedet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •