High end hodetelefoner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High end hodetelefoner

Hei!

Jeg er på utkikk etter de beste hodetelefonene ment for musikk (jeg hører på alt fra Pink Floyd, Dire Straits, Røyksopp til Metallica, kommer borti litt klassisk en sjelden gang i blant).

I utgangspunktet så sikler jeg mest på Denon AH-D7000 (og kanskje AH-D5000), men har også prøvd å finne ut litt om Sennheizer og Beyerdynamics ved å lese noen tester.

Jeg bruker en Denon DVD2930 og PC med et Asus d2x lydkort. Kobler mellom Corda Arietta til mine Beyerdynamics DT770 i dag.

Noen som har erfaringer å dele, og noen tips til hvordan jeg kan få beste lyd til en "litt ufornuftig penge"? (10 000,- er smertegrensa)

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Sennheiser HD800 burde vel være en kandidat her skulle jeg mene.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Hei. Sennheiser HD800 burde vel være en kandidat her skulle jeg mene.
    Den er så absolutt verdt å vurdere, men den er en høyimpedant hodetelefon, og her bør man ha skikkelige krefter for å drive dem. Stiller meg også tvilende til om feks. lydkortet er av god nok kvalitet for en slik investering? Den har fått endel skryt, men dog..
    Ville gått for HD650 og en DAC av god kvalitet. Ville ha sjekka ut brukten og sett om du fant feks Hegel HD10 som jeg har sett til 5K eller noe som denne Stello DA100 Signature (utmerket DAC!)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Den er så absolutt verdt å vurdere, men den er en høyimpedant hodetelefon, og her bør man ha skikkelige krefter for å drive dem. Stiller meg også tvilende til om feks. lydkortet er av god nok kvalitet for en slik investering? Den har fått endel skryt, men dog..
    Ville gått for HD650 og en DAC av god kvalitet. Ville ha sjekka ut brukten og sett om du fant feks Hegel HD10 som jeg har sett til 5K eller noe som denne Stello DA100 Signature (utmerket DAC!)
    Hei, takk for fine innspill.

Vil analogutgangene til DVD-2930 med SACD/CD kombinert med Arietta Corda gi meg kvaliteten som kreves for å rettferdigjøre kvalitetshodetelefoner?

Er konklusjonen i forhold til lydkortet mitt at denne ikke leverer bra nok signal til at jeg vil merke forskjell på høretelefoner på 1 500 til 10 000? Lydkortet ble kjøpt inn pga at dette var kvalitet i forbrukermarkedet, men i bruk med high-end så er det et stykke unna? De gangene den brukes er det uansett bare til spotify/flac/mp3, så det stopper seg kanskje allerede der i forhold til den bruken. Vil jeg faktisk få en dårligere opplevelse med bedre hodetelefoner på komprimert musikk?

De jeg har sett på til nå er Sennheiser HD800/HD650, Beyerdynamics T1 og Denon AH-D7000/D5000. Hvordan vil dere rangere disse?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Hei, takk for fine innspill.

Vil analogutgangene til DVD-2930 med SACD/CD kombinert med Arietta Corda gi meg kvaliteten som kreves for å rettferdigjøre kvalitetshodetelefoner?

Oida... Vanskelig spørsmål du. Men, her må det gjøres fornuftige vurderinger. Iallefall hadde HD800 muligens blitt overkill i forhold til resten. Nesten som å kjøre en Ferrari med ordinær Fiat-motor. Du vil alltid vite at det ikke blir det samme, og at oppgradering derifra ville kostet. Det samme var det da jeg hadde Grado 325i.. Helt utrolig hodetelefon.. som jeg hadde planer om å innlemme i anlegget. Men ble ett lite problem da både DAC og drivverk tok kvelden, og jeg bare visste at Mp3 aldri ville gjøre den rettferdighet. Så den ble solgt med tungt hjerte.

I og med at både asus og 2930 blir for små (muligens Arietta corda??) til HD800, og asus til 650 hvor jeg tror 2930 vil klare seg greit, så ville jeg ha valgt en løsning med 650, men med en DAC med high-end ambisjoner for jeg er overbevist om at den vil gi ett løft både til PC og CD-lyd! Og du vil sitte med en hodetelefon som passer bedre til Arietta'en i forhold til kvalitet og lyd Når også Meier anbefaler 650, burde det være en grei deal

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er AKG helt utelukket?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Er AKG helt utelukket?
    Ingenting er utelukket. Jeg er egentlig ute etter det som gir meg nærmest "perfekt" lyd. Kom gjerne med tips om andre løsninger enn det jeg har sett på!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oida... Vanskelig spørsmål du. Men, her må det gjøres fornuftige vurderinger. Iallefall hadde HD800 muligens blitt overkill i forhold til resten. Nesten som å kjøre en Ferrari med ordinær Fiat-motor. Du vil alltid vite at det ikke blir det samme, og at oppgradering derifra ville kostet. Det samme var det da jeg hadde Grado 325i.. Helt utrolig hodetelefon.. som jeg hadde planer om å innlemme i anlegget. Men ble ett lite problem da både DAC og drivverk tok kvelden, og jeg bare visste at Mp3 aldri ville gjøre den rettferdighet. Så den ble solgt med tungt hjerte.

I og med at både asus og 2930 blir for små (muligens Arietta corda??) til HD800, og asus til 650 hvor jeg tror 2930 vil klare seg greit, så ville jeg ha valgt en løsning med 650, men med en DAC med high-end ambisjoner for jeg er overbevist om at den vil gi ett løft både til PC og CD-lyd! Og du vil sitte med en hodetelefon som passer bedre til Arietta'en i forhold til kvalitet og lyd Når også Meier anbefaler 650, burde det være en grei deal
    Takk for interessant tips! Litt bortkastet investering med Asus d2x når jeg må kjøpe en DAC Hvilke DACer er å anbefale?

Jeg ser at AH-D7000 er ganske lettdrevne, men disse vil også lide pga kilden min?

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...hva med stax?

6moons audio reviews: STAX*3030 vs 4040 systems

jeg har 3030-settet selv og synes ikke det akkurat er ueffent som analyseverktøy

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    Ingenting er utelukket. Jeg er egentlig ute etter det som gir meg nærmest "perfekt" lyd. Kom gjerne med tips om andre løsninger enn det jeg har sett på!
    I esken til AKG K701 står det "Expect and discover perfection", så med et par slike bør du være i mål :-)

Forøvrig selges de i skrivende stund til 1.899 + 29 i frakt fra CDON.no, så her blir det mer til overs til software og annen hardware.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    188
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...hva med stax?

6moons audio reviews: STAX*3030 vs 4040 systems

jeg har 3030-settet selv og synes ikke det akkurat er ueffent som analyseverktøy
    +1 , vurder sterkt et stax system , solgte mitt for en stund siden , dummeste salget jeg har gjort noengang.. kjøpte mitt for rett under 10k fra TAA IMPORT Hovedside , verdt hver eneste krone.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv ett par Sennheiser HD600 og beyerdynamic DT770 pro 80Ohm. Kan ikke anbefale beyerene om du ikke bare er interesert i masse bass, det samme gjelder for Denon sin ah-d serie (Mye bass men lite kontroll). Men sennheiserene kan jeg varmt anbefale. Jeg bruker de sammen men hodetelefon forsterkeren Little Dot Mk III.

Har du tenkt og bruke så mye som 10000kr så er jo disse tre noe av det beste på markedet:
    Grado PS 1000 - Headphones | HeadRoom Audio
    Sennheiser HD 800 - Headphones | HeadRoom Audio
    Beyerdynamic Tesla T1 - Headphones | HeadRoom Audio

Du har jo også grado modifkasjoner fra:
    Alessandro High-End Products: Music Series Headphones
    Som skal være meget bra.

Skal du ha en DAC finnes det jo to budgett kjemper som får masse bra omtaler:
    Beresford Media & Electronincs Ltd
    CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Det finnes også dyrere dacer som du kan finne brukt til en litt billigere penge som:
    Benchmark Benchmark DAC1 - Lyd og Bilde

Hodetelefon forsterkere finnes det jo også i alle prisklasser men disse to har fått gode skussmål:
    CORDA CONCERTO fra Meier-Audio
    337 fra Darkvoice

Der har du i allefall noen tips. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maniax
    Jeg har selv ett par Sennheiser HD600 og beyerdynamic DT770 pro 80Ohm. Kan ikke anbefale beyerene om du ikke bare er interesert i masse bass, det samme gjelder for Denon sin ah-d serie (Mye bass men lite kontroll). Men sennheiserene kan jeg varmt anbefale. Jeg bruker de sammen men hodetelefon forsterkeren Little Dot Mk III.

Har du tenkt og bruke så mye som 10000kr så er jo disse tre noe av det beste på markedet:
    Grado PS 1000 - Headphones | HeadRoom Audio
    Sennheiser HD 800 - Headphones | HeadRoom Audio
    Beyerdynamic Tesla T1 - Headphones | HeadRoom Audio

Du har jo også grado modifkasjoner fra:
    Alessandro High-End Products: Music Series Headphones
    Som skal være meget bra.

Skal du ha en DAC finnes det jo to budgett kjemper som får masse bra omtaler:
    Beresford Media & Electronincs Ltd
    CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Det finnes også dyrere dacer som du kan finne brukt til en litt billigere penge som:
    Benchmark Benchmark DAC1 - Lyd og Bilde

Hodetelefon forsterkere finnes det jo også i alle prisklasser men disse to har fått gode skussmål:
    CORDA CONCERTO fra Meier-Audio
    337 fra Darkvoice

Der har du i allefall noen tips. Lykke til
    Hei, takk for gode tips!

Har inntrykk av at jeg må investere i mer enn bare hodetelefoner i tillegg til det jeg eier om jeg skal få fullt utbytte av hodetelefonene til 8-10k? Er ikke klar for å bruke 15-20 000 til sammen for et system.

Hvordan er det med DAC og SACD?

Hva er den beste lyden jeg kan oppnå med et totalt budsjett på 10 000? (som inkluderer DAC, hodetelefoner, og kanskje en ny fortsterker om Arietta ikke strekker til, vil gjerne kunne utnytte det jeg allerede har om mulig/fornuftig))

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    I esken til AKG K701 står det "Expect and discover perfection", så med et par slike bør du være i mål :-)

Forøvrig selges de i skrivende stund til 1.899 + 29 i frakt fra CDON.no, så her blir det mer til overs til software og annen hardware.
    Er disse et godt/bedre alternativ enn Senneheiser HD650? Har sett litt forskjellige erfaringer om K701, men lite dårlig om HD650, vanskelig å vite uten å ha hørt alle, og det er vanskelig å får tilgang til alle alternativer som finnes

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvnakke
    +1 , vurder sterkt et stax system , solgte mitt for en stund siden , dummeste salget jeg har gjort noengang.. kjøpte mitt for rett under 10k fra TAA IMPORT Hovedside , verdt hver eneste krone.
    Må innrømme at jeg synes de ser litt "spesielle" ut Er det flere typer av Stax, eller er Stax "the one and only"?

Er det noen norske nettbutikker med denne? Fant ikke noen priser i farta.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dac'er til ett hodetelefonsystem så ville jeg muligens valgt en god... De nevnte er bra, men ser litt for meg at du ville få ut mere potensialet med en av de nevnte.. Som bla Hegel, Stello ol.. Og her kan bruktmarkedet være en fin plass å sjekke

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe foner til 10 000 store er å legge alle eggene i samme kurv, mener nå jeg. Dersom du ikke har særlig erfaring og vil helt til topps med første investering, tviler jeg på at du vil bli helt fornøyd på denne måten. Mine erfaringer tilsier at det å eie et utvalg av ulike hodetelefoner gir større lytteglede enn å binde seg til kun én h.tlf og samme type lydsignatur hele jævla tida.

Hva med å anskaffe både en åpen og en lukket type til å begynne med? Å bli fortrolig med de ulike merkenes lydsignatur og forskjellen i gjengivelsen på åpne og lukkede modeller krever uansett utprøving.

Audio Technica er enda ikke nevnt? De har mye lekkert til en fornuftig pris. (Bestilt fra utlandet selvfølgelig, hertillands koster jo h.tlf. gjerne 300% av prisene utenlands.)

God løk!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    633
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skrive under på at Sennheiser HD 650 er knallbra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dac'er til ett hodetelefonsystem så ville jeg muligens valgt en god... De nevnte er bra, men ser litt for meg at du ville få ut mere potensialet med en av de nevnte.. Som bla Hegel, Stello ol.. Og her kan bruktmarkedet være en fin plass å sjekke
    Takk, skal undersøke litt om den Stelloen du linket til i din første post i denne tråden. Jeg har ikke vært på utkikk etter dedikert DAC før, hvilke spesifikasjoner er det jeg må ha på plass for at den er bra?

Og er det en fornuftig regel at DACen er dyrere enn hodetelefonene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Å kjøpe foner til 10 000 store er å legge alle eggene i samme kurv, mener nå jeg. Dersom du ikke har særlig erfaring og vil helt til topps med første investering, tviler jeg på at du vil bli helt fornøyd på denne måten. Mine erfaringer tilsier at det å eie et utvalg av ulike hodetelefoner gir større lytteglede enn å binde seg til kun én h.tlf og samme type lydsignatur hele jævla tida.

Hva med å anskaffe både en åpen og en lukket type til å begynne med? Å bli fortrolig med de ulike merkenes lydsignatur og forskjellen i gjengivelsen på åpne og lukkede modeller krever uansett utprøving.

Audio Technica er enda ikke nevnt? De har mye lekkert til en fornuftig pris. (Bestilt fra utlandet selvfølgelig, hertillands koster jo h.tlf. gjerne 300% av prisene utenlands.)

God løk!
    Ja, jeg begynner å få et bilde av at det ikke bare er å hoppe i det og kjøpe en dyr hodetelefon og få gromlyd...

Så jeg hopper nok av HD800, T1 og AH-D7000 som var første plan, og prøver å finne meg en kombo med DAC og hodetelefoner (til rundt 2500-3500?) og kanskje (om nødvendig) ny forsterker.

Med DAC og forsterker på plass, så kan jeg heller bygge videre opp senere til toppen om jeg ønsker det... Men er klar for et greit sprang opp fra mine gamle DT770!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •