Rumperister vs. basselement i sofaen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rumperister vs. basselement i sofaen

Jeg vurderer rumperister i kinoen, for å få (inntrykk av) mer basstrykk uten å plage naboene alt for mye. I den sammenheng har jeg tittet på DISSE.

Alternativet er å montere basselementer freeair i sofaen. Jeg frykter imidlertid at en slik løsning vil kunne påvirke bassresponsen i rommet, selv om elementene ikke blir montert i kasse.

Noen som har erfaring med disse løsningene mot hverandre, eller tanker om man kan få problemer med frekvensgangen hvis man går for x antall basselement i sofaen?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da såpass mange på avforum som har/har hatt rumperister, at NOEN må kunne uttale seg?

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Bass shaker BR-25 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

De rister en del, og trenger lite kraft for å virke. Jeg er fornøyd med de.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en 15" montert åpen unna kinosofaen før, er absolutt å anbefale. Du får vertfall kjenne effektene på kroppen uten at bygda må lide for det. Rumperister har jeg dessverre ikke prøvd, så kan ikke sammenligne.
    Men man burde nok ha en på hver sitteplass, om man ikke skal nyte en egotrip.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd begge deler og kan vel egentlig ikke si at jeg merka noe forskjell. Begge deler rister godt. Det ble ikke trykk verken av rumperister eller 15" element under sofaen, men risting det blir det nok av

Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyst på noe slikt jeg også

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerelementer har den funksjonen at de skal lage lyd. Jeg ville ikke ukritisk ha skrudd de opp i nærheten av lytteposisjon når det finnes alternativ som er designet for jobben. Montering av høyttalerelementer krever gjerne mer ombygging av sofaen også.

Har selv 2 store Earthquake romperistere (stempel), og de slår og rister så mye at det føles ut som den store hjørnesofaen skal begynne å danse rundt på gulvet. På de må gain skrus en god del ned for at det ikke skal føles fullstendig unormalt ut ift. lyden. De går ned til 5hz og har omtrent ingen egenlyd. Men det er forskjell på romperistere også. De enklere variantene rister mer enn de slår, men som et tillegg til subwoofer er det nok for de fleste.

Active trym sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Høyttalerelementer har den funksjonen at de skal lage lyd. Jeg ville ikke ukritisk ha skrudd de opp i nærheten av lytteposisjon når det finnes alternativ som er designet for jobben. Montering av høyttalerelementer krever gjerne mer ombygging av sofaen også.

Har selv 2 store Earthquake romperistere (stempel), og de slår og rister så mye at det føles ut som den store hjørnesofaen skal begynne å danse rundt på gulvet. På de må gain skrus en god del ned for at det ikke skal føles fullstendig unormalt ut ift. lyden. De går ned til 5hz og har omtrent ingen egenlyd. Men det er forskjell på romperistere også. De enklere variantene rister mer enn de slår, men som et tillegg til subwoofer er det nok for de fleste.
    Jeg har også Earthquake romperister, og det er helt klart den beste investeringen i forhold til prisen du kan få
    Anbefales på det sterkeste med rister med andre ord!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken inngang kobler man dem til på forsterkern da?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha egen effektforsterker som kobles til samme utgang som suben. Forsterker beregnet på sub vil være den beste løsningen. Trenger normalt ikke så voldsomt med effekt, jeg hadde en 2x110W@8ohm til å drive 4stk. 15" isofaen, og det holdt i massevis.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Du må ha egen effektforsterker som kobles til samme utgang som suben. Forsterker beregnet på sub vil være den beste løsningen. Trenger normalt ikke så voldsomt med effekt, jeg hadde en 2x110W@8ohm til å drive 4stk. 15" isofaen, og det holdt i massevis.
    Er det samme måte med f.eks. Bass shaker BR-25? Som er en romperister og ikke bass element?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likedan med den. Til den trengs det kanskje en enda mindre forsterker, husker ikke helt, men mener den ikke tålte så voldsomt med effekt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    menner å huske at det er ca 50w den fra ljudia trenger

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har bass-shaker fra ljudia under sofaen den funker veldig bra hadde 15" basser under før,men det ble ikke bra synes jeg , de lager lyd uansett og ødela for subwooferen.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus55
    Hvilken inngang kobler man dem til på forsterkern da?
    Du kjøper en enkel forsterker som du kobler i subwoofer pre-out på hovedforsterkeren. Det er + og - som du må koble, akkurat som vanlig høyttaler.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •