kopiering av gamle vhs filmer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kopiering av gamle vhs filmer

Må kjøpe meg en maskin nå, for å få kopiert de gamle vhs filmene våre av barna..
    Men hva lønner seg det å kjøpe, og hva fungerer best er enklest osv?
    Vurdere å kjøpe sånn type med både dvd og vhs spiller i en, men funker noe sånn? Må sikkert ha harddisk denne type da?
    Håper på gode tips råd og hint å vink:=)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel noe sånt som dette du er ute etter
    http://www.pixmania.com/no/no/585624...-opptaker.html
    Her kopierer du direkte fra VHS til DVD.
    Ser at det også finnes DVD/VHS spillere med harddisk, men kunne ikke finne noe på norske nettbutikker.

//y

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og du er sikker på att man kan kopiere direkte fra gamle vhs filmer til dvd på denne type spiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Pixmania så kan du det "... kopiere en DVD på en VHS eller det motsatte.". Vil du være 100% sikker, last ned brukermanualen fra LG sin hjemmeside, LG Product Support for RC388

//y

Ps. Det finnes sikkert alternativer til denne spilleren. Jeg klikket bare på øverste link da jeg søkte "dvd vhs opptaker" på google.no.

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på fremtiden ville jeg digitalisert opptakene til datafiler. DVD er trolig på vei ut og vanskelig å si om det eksisterer om ti år, kjipt å måtte gjøre jobben om igjen. Filformater kan selvfølgelig også endres, men hvis du velger et av standarformatene som "avi" eller "mov" bør du kunne spille dem av i overskuelig fremtid. Kan selvfølgelig overføre til DVD og rippe senere, men dette hørtes egentlig ut som mer jobb.

Billigste måte er å kjøpe en adapter som EasyCap og overføre direkte fra VHS spiller til PC. Mulig du også bør ha et enkelt redigeringsprogram for å få det pent. Finnes også dyrere lignende adaptere, som kanskje(?) gir bedre resultat. Vet jeg har sett en annen variant til 700-800 på en norsk nettbutikk en gang. Søk litt rundt på nett på "EasyCap" og "VHS to PC" etc. så finner du nok mye info. Alternativt kan du også finne folk/firma som kan gjøre jobben for deg, men dette koster gjerne litt.

Du får kjøpt EasyCap flere steder, men tror det billiste er på DealExtreme

Med gratis frakt får du den for rundt 60 kr. Lite forbehold om at DealExtreme og Posten har blitt enige...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut fra egen innsikt , kompeatanse , muligheter med allerede utstyr man eier , valg av utstyr man kan kjøpe/låne for en jobb

VHS til DVD recorder (enten fra eksisterende VHS spiller til ekstern DVD recorder eller ved en kombi VHS/DVD spiller recorder)

VHS til pc skjermkort med video inngang å selv brenne ut på PC til disc
    (hovedkort på pc med video inngang og video intergrert i hovedkort)

VHS til PC videokort (tv kort) (enten som PCI kort eller som ekstern USB kort)

VHS til digital video kamera som har analog inngang og som videresender til pc med feks firewire (da som digitalt) ...så brenner man DVD eller hva man vil ha det ut som på disc
    (mange video kamera har en slik funksjon til mota analogt-->sende det digitalt)

og sikkert flere muligheter.
    Valget bør være ut fra om det skal redigeres , lages ett personlig preg på dvd menyer , tilsette musikk osv , om det skal være så enkelt som mulig.
    Er vel feks endel DVD opptakere som bare lager vob filer/fil å ikke DVD struktur som gjør at man bare får avspillt på få DVD spillere
    (husk forskjell da noen ikke lager ekte dvd (som kan avspilles i all dvd spillere) men bare lagrer video fil/filer som er avspillingsbar på begrenset avspillere)
    Er det snakk om 1 eller få filmer får man også firmaer til å gjøre jobben som kan bli et billigere alternativ enn å innvistere i utdaterte maskiner osv man kanskje ikke har behov for annet enn til denne ene jobben med å få VHS til DVD.
    (på finn ligger det ofte dvd recordere ..også billige)
    (naboer/venner har også ofte slikt utstyr liggende )

DVD som lagring ser jeg ikke som problematisk
    Ingen ting er evig men billigere lagring og avspillings støtte er det ingen som kan konkurere med i dag.
    Skulle det være seg slik at DVD dør ut (som kjøpefilm) vil DVD som lagring vare lenge alikevel.
    Skulle man komme i den situasjonen at man ikke ønsker filmen på fysisk plate av en eller annen grunn er det 3 minutter å lage ISO/IMG fil av den(gratis og enkelt) som støttes mere og mere (av avspillere)eller man kan konvertere DVD filmen til annet format på enkel måte(både med gratis software å som er enkelt å gjøre)

Det viktige her er å få VHS til digitalt (DVD som trådstarter ønsker)
    Hva fremtiden bringer er ingen problem så lenge man har en digital kopi (som DVD da er)
    DVD er bra valg ........så får man endre det senere om man må en gang i fremtiden

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra innlegg Hygen!

En i familien kopierte for en stund sidne alle vhs filmene over på en packard bell dvd opptaker. Først da gørst var ferdig fant vi ut at platene kun kan spilles av på packard bell opptakeren.

Er det noen mulighet for å få dette over på feks pc? Min pc kjenner ikke igjen dvd platen, eller filene på den.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magb
    Bra innlegg Hygen!

En i familien kopierte for en stund sidne alle vhs filmene over på en packard bell dvd opptaker. Først da gørst var ferdig fant vi ut at platene kun kan spilles av på packard bell opptakeren.

Er det noen mulighet for å få dette over på feks pc? Min pc kjenner ikke igjen dvd platen, eller filene på den.
    Jeg er rusten på video
    (lenge siden jeg satt døgnet rundt med video filer og formater samt for mange filtyper , konveteringsmåter sitter oppe i hode så jeg klarer ikke få frem eksakt)

Beste er å vite modell nr på packard bell opptakeren for å finne type filer og type DVD den lager
    (lager den DVD RAM eller DVD ROM)(er det VRO filer den legger på disk eller noe annet)

En DVD som skal avspilles i alle DVD spillere må man lage på samme fremgangsmåte en kjøpefilm er laget .
    DVD ROM (dvd video) som da har egen filstruktur med minimum VIDEO_TS mappe som inneholder IFO , BUP , VOB og helst også en AUDIO_TS mappe om alle gamle DVD spillere skal lese disc.
    Alle DVD filmer som skal være avspillingsbare i alle DVD spillere må også være avsluttet brenning (finalize disc)
    (er ikke vanskelig når man lager dvd for det går for det meste automatisk men forklarer hva som ligger i en avspillingsbar DVD om du skulle finne filer på plater)

Man kan feks ha VRO fil på dine DVD filmer fra PB som fint kan converteres til MPEG2 (VOB) som er i en DVD eller convertere VRO direkte til DVD disk på en pc

Det er neppe store jobben å få packard bell lagede discer over til 100% avspillingsbare DVD video disc men man må vite litt om hvordan de er laget for å finne pc software som converterer x filtype til disc (DVD)

Alle pc drev leser ikke både rom og ram så er det ram discer du har kan det være problem som gjør at ingen ting vises på dvd stasjon pc
    (er disc dvd ram å drev ikke leser ram men bare rom får man ikke opp innhold av disc på pc)

Høyreklikker du dvd stasjon på pc og velger åpne (får du opp fil/filer da ?)
    (prøv å åpne i andre pc*r også om du har tilgang/mulighet)

Hvilken platetype er filmen brent på DVD ??????????

finner man filtype (i det minste lese discen på pc) er det uendelig gratis software som converterer enkelt til DVD
    (man finner også mange instruksjoner på hvordan/innstillinger osv)

Så----du har da digitale kopier av dine VHS filmer men i ugustig format eller noe.
    Ingen problem egentlig å få gjort noe med men kanskje litt mere hodebry jobb enn å trykke på en kanapp (record) på en opptaker for VHS til DVD (selvsagt en som gir riktig DVD format)

--------->
    eller kanskje jeg missforsto

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar, stemmer at jeg har alle på dvd og tenkte det måtte være en enkel måte å få det over på pc'n.

Når jeg setter platene i en pc, finner den ingen filer og den registrerer dvd'en som 0 byte ledig plass og 0 byte brukt. Har nå testet i 3 stk pc'r men ingen fungerer.

De er forresten brent på dvd-r plater.

Packard bell opptakeren er en Ehr2080, fant desverre ingen informasjon om hvilken filtype den bruker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange gode svar:=)
    Mulig jeg går for denne typen yellow nevner her.
    hygen har peiling uten tvil:=)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •