5.1 eller 7.1 eventuelt 7.2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 eller 7.1 eventuelt 7.2

Hei.
    Som en rookie i dette gamet lurte jeg på en liten ting. Jeg har nylig kjøpt drømme huset og har endelig mulighet til å bygge meg en annen drøm.... hjemmekino. Ser dere andre her har gjort masse med kinoene deres. Men det jeg lurer litt på er hvilket oppsett jeg ta utgangspunkt i.

Jeg tenker da på om det holder å gå for 5.1/5.2 eller om det er strengt nødvendig med 7.1/7.2. Det er jo i utgangspunktet ingen blu-ray eller dvd'er som har 7.1/7.2.

Ingen tvil om at det vil komme før eller siden så jeg har jo mest lyst på en 7.2... Men har det noen hensikt.. I dag har jeg 5.1 og er rimelig fornøyd. Vil det bli så veldig mye bedre med 7.2??

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er nødvendig eller ei er vel en vurdering du må ta selv, men om du først skal bygge deg en kino så er det kanskje lurt å i det minste tilrettelegge for utvidelse til 7.1 eller 7.2 for det vil sikkert komme mer matriale etterhvert.

7.2 med 5.1 som kildematriale vil som du sikkert vet være litt hokus pokus fra surroundprosessorens side. Om det er bedre eller dårligere enn 5.1 er subjektivt. Hadde jeg hatt plass i rommet og budsjettet ville jeg gått for 7.1 men igjen er det du som må finne ut av det.

Det er sikkert mulig å få en demo hos din lokale hifi-pusher.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore Andre
    Det er jo i utgangspunktet ingen blu-ray eller dvd'er som har 7.1/7.2.
    Det finnes en del blu-ray filmer i 7.1, men ikke 7.2..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynn med 5.2 og legg masse penger i effekt.

Newcomer BareFinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med Gurba her, men vil legge til: Hold mulighetene for 7.1/7.2 åpne for framtiden.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore Andre.
    Jeg tenker da på om det holder å gå for 5.1/5.2 eller om det er strengt nødvendig med 7.1/7.2. Det er jo i utgangspunktet ingen blu-ray eller dvd'er som har 7.1/7.2.

Ingen tvil om at det vil komme før eller siden så jeg har jo mest lyst på en 7.2... Men har det noen hensikt.. I dag har jeg 5.1 og er rimelig fornøyd. Vil det bli så veldig mye bedre med 7.2??
    Alle har en formening om hva som er nødvendig
    Noen mener 2.0 / 2.1 er megabra
    andre mener 3.0/3.1 , 4.0/4.1 , 5.0/5.1 , 6.0/6.1 , 7.1
    eller 5.2 , 6.2 , 7.2
    eller 9.1 , 11.1
    andre 9.2 , 11.2

Tallet til slutt....i feks 5.1/7.1............ x.1 er LFE (dypbass spor i ekte surround)
    Det er ikke mere enn ett dypbasspor i ekte surround så x.2 betyr at man har 2 subwoofer utganger på reciver å avspiller det samme ene LFE sporet til 2 subwoofere (om man kopler til begge utgangene).
    I tillegg bruker de fleste delefrekvens til de andre kanalene som da sender dypeste bassen til subwooferen(subwooferene om man har 2 stk) sammen med LFE

x1/x2 ved avspilling i stereo blir da man bruker delefrekvens for å sende laveste hz bass i stereo lyden til subwoofer/subwoofere
    (stereo har ikke lfe spor så her blir det bare laveste hz fra 2.0 lyden som sendes til subwoofer/subwoofere)
    Samme blir jo om man faker 2.0 stereo til surround

Forskjell ved bruk av 1 eller 2 subwoofere i ett oppsett vil jo variere av type subwoofer , type rom og ønsket dypbass

Ja det er ganske mange Blu-Ray disc med 7.1 lyd samt noen med 6.0 og 6.1
    Ja det er ganske mange DVD med 6.1 lyd

Hva skjer når du avspiller ekte surround i mange kanaler å ikke har så mange høytalere som lyden tilsvarer.
    Jo da bakes feks surround back (l+r) i 7.1 inn i surround side høytalere (l+r) i 5.1 oppsett.
    Lyden som egentlig var ment til baklyd blir flyttet til sidelyd å man mister ett felt med lyd bak.

Min mening er at lyd som bakes inn å avspilles i færre antall høytalerplasseringer blir dårligere lydopplevelse enn at lyden avspilles på riktig sted.
    Riktig sted både for helhetlig opplevelde slik lyden er laget og ment oppfattet for lytter men også for å få mest mulig 360 graders surround (med 6.1/7.1) fordi selv om ørene som sitter på lytterens hode peker litt fremover er vi ikke lyddøve for lyder bakfra.
    Atså man kan aldri oppnå samme opplevelse med 5.1 som med 6.1/7.1.

Avspilling av 5.1 til 7.1 høytalere blir litt hokus pokus som nevnt men bra hokus pokus da bruk av 5.1 lyd og Dolby Pro Logic IIx på reciver for å utvide til 7.1 blir megeet bra resultat for lyden i surround back.
    (så bra at meg selv å neppe andre med 7.1 høytalere velger å ikke bruke utvidelse til 5.1 lyd.......utvide 5.1 til 7.1...eller 5.1 til 6.1 for de med 6.1 høytalere)

Avspilling av 7.1 lyd til 7.1 høytalere blir så mye bedre at meg selv å neppe andre heller velger å sette surround back høytalerene som (av , none , ingen) å heler velger å avspille det som 5.1 å da dropper bakhøytalere

Utvidelser 9.1 , 11.1 blir bredde / høydehøytalere osv
    Er jo mange som liker at dialog kan løftes og breddes å også dette vil bli økt positiv opplevelse
    Fremtiden med audyssey , flere utvidelssecodec (utovver allerede IIx/IIz) og flere ekte surroundkanaler kan man sikkert vente.
    (Dolby ThrueHD kan ha 14 discrete kanaler og DTS HD/DTS HD MA kan vel ha ca 2000 discrete kanaler)
    så det er reciverens antall utganger og priser som vil begrense fremtidens antall kanaler.

Gjør som anbefalt å legg opp ekstra rør om du skal ha skjult anlegg
    (feks 9.2 eller 11.2 )
    Resten (antall høytalere) er jo bare å velge (starte med feks 5.1/5.2 å utvide om man ønsker til 7.1/7.2 , 9.1/9.2 eller 11.1/11.2)

Hvor mye mere man får ved 2 subwoofere i forhold til 1 beror jo på valg av subwoofer , plasseringer , rom og ønsket lyd.
    Det samme gjelder surround
    Hvor mye man får ut av antall høytalere beror på plassering og valg av type høytalere
    (lyden er jo der på disc men få mest mulig ut av den er viktig om man skal føle at innvisteringer kan forsvares i forhold til utbytte/kostnader)

må nå nevne at to ekstra surround back i 7.1 ved valg av ok høytalere ikke er store kostnaden fra 5.1 oppsett da (det er ikke her utgifter ligger i surround)

Siden du spør om 7.1 fremfor 5.1 anbefales........ja (min mening)
    Siden du har 5.1 høytalere pr i dag så kan du jo teste dette om du har en 7.1 reciver som decoder HD lyd (Blu Ray 7.1 disc) (avspiller 7.1 lyd (multichannel PCM) har BD spiller med 7.1 analog utganger...7.1 analog innganger på reciver,,,avspiller BD disc med 7.1 lyd eller har Pro logic IIx på reciveren for utvidelse av 5.1 lyd til 7.1...........har eller låner to høytalere som koples til surround back og tester
    (har anbefalt dette til mange å aldri hørt om noen som sier etterpå at 5.1 er bedre enn 7.1)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk for svar.

Har snust litt på Klipsch.. ser det er mange her inne som bruker disse. I dag har jeg en Yamaha RX-V465, men denne må sikkert byttes ut skal jeg ha slike høytalere.. Noen tips??

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva du mener med bygge hjemmekino
    (er det bare å sette opp høytalere og feks prosjector eller er det mere omfattende )

Det blir vanskelig å anbefale reciver , høytalere osv ut fra ordet hjemmekino.
    Du må selv sette deg et mål om hvor detaljert lyd , watt , bilde utførelse av kino resultat du skal ha , se på det økonomiske hvor mye du kan avsette til dette å planlegge.
    (ikke planlegge for mye da en byggetråd hele tiden vil kunne gi tips og ideer som gjør en for omfattende forhånsplanlegging kan blir bortkastet hodebry og tid)
    Det hjelper feks lite med megabra høytalere , middels reciver og coop DVD spiller om tankene dine er ganske høye om sluttresultat

Skal du bygge i ordets forstand å ha skjult anlegg , kanskje teknisk rom , lyssetting , isolering , matrialvalg osv bør du lage en byggetråd for eksperthjelp.
    Det er mange byggere her på av å du lærer mye av dem og får hjelp til valg/utførelse både ved å lese andre sine byggetråder + de som engasjerer seg i å hjelpe deg i din egen byggetråd.
    Min anbefaling ved start av byggetråd er å starte med en skisse (målsatt) av rom man har tenkt til kino , kanskje litt om hva som er i vegger , tak , gulv , dører , vinduer fra før for å få litt rettledning om videre anbefalinger.

http://avforum.no/forum/av-rom-konst...ptimalisering/

reciver (kanskje effektforsterkere) , type høytalere osv beror på hva du har som mål på ønsket lyd , lydsignatur å gjelder allt fra hvordan ditt kino rom er bygget (m2) akustiske tiltak eller ikke tiltak
    man kan bruke fra 1000 lapper til enorme summer så om Klipsch eller ikke passer deg er ingen lett start på kino.

Klipsch passer mange sine rom og ønsket avspillt lyd , passer bedre til noen recivere enn andre , Klipsch RS som surround eller surround back passer noen men ikke alle å har med ditt kinorom (lengde,bredde,sweetspot, kino rom bygg konstruksjon , matrialvalg) å ønsket oppfattelse av lyd
    For enkelte er Klipsch et dårlig valg.

starte en kinobygging med valg av reciver/høytalere blir litt feil etter min mening da din byggetid , kommende produkter , tilbud på tidligere produkter , opplevde lyttetester hos andre , anbefalinger i en byggetråd osv blir mere gjeldende når kinoen og konstruksjon begynner å ta litt form.
    penger , ønsket lyd , 3d bilde eller ikke osv er vurderinger for hva du bør velge også
    (husk at hjemmekino også er bilde)

(når man bygger hus velger man normalt feks ikke møblene først å bygger huset etterpå)

Lag en byggetråd.........reis gjerne å lytt til andre byggere sin kino om du får mulighet etterhvert.

Selve valget mellom antall høytalere er minimalt problem.
    Bygger du legger du bare opp skjulte rør å legger selvsagt opp til litt fremtidsrettet (7.2 , 9.2 , 11,2) å plastrør er mikroskopisk utgift
    skal det ikke være skjult er det jo ingen planlegging
    Skal noen eller alle høytalere være innebygget bør man også tenke på å da krever dette selvsagt litt planlegging
    men start med skisse av rom i en byggetråd

Det er ikke alle som har mulighet til hjemmekino bygging så ta vare på muligheten du har å bygg deg noe du blir fornøyd med å som kan gi deg å andre store gleder.
    Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... takk for ett skikkelig svar.

Planen. Rive ene hybelen i huset. ca 33kvm.. denne skal rives til grunn, lydisoleres og bygges til en komplett hjemmekino.. Jeg ser for meg 2-3 måneder bare på byggingen av rommet. Og tanken rundt det å lage en bygge tråd som du sier har slått meg. Men jeg overtar ikke huset før august. Så før jeg har eksakte mål og kan se det litt mer for meg så er det kun i "drømme-fasen". Budsjett på selve rommet har jeg ikke laget enda. Men ser for meg at det vil runde 100' forhåpentligvis inkluder ett anlegg som jeg kan være fornøyd med.

Motivasjonen og inspirasjonen er alle dere andre her inne som har noen helt fantastiske kinoer. Og da blir det til å måtte studere hvilke løsninger og alternativer som finnes.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du burde i allefall satse på en god receiver med 7.2 ut, eller aller helst 11.2 =)

Så kan du kjøre på med 5.1/5.2 oppsett i starten og så utvider du til 7.2.
    Evt starte med 2.1/2.2. Spørs jo hvor mye penger du har tilgjengelig og hvor mye du ønsker å bruke =)
    Bedre med 2 sikkelige fronter, enn 2 middelmådige fronter, 1 passe center og 2 dårlige surround.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •