ABC123 tråd - Problemer med Abrahamsen V6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ABC123 tråd - Problemer med Abrahamsen V6

Hei.

På tide å ta bladet fra munnen, å opprette min egen tråd. Her tenker jeg å legge mine problemstillinger, kontra en haug av nye spamtråder. Setter stor pris på alle som poster i denne tråden! Jeg er forresten 21 år.

However, per i dag består mitt oppsett av følgende:

Elektronikk:
    SC-LX71
    Emotiva XPA-3
    Playstation 3
    Airport express
    Macbook Pro
    Samsung LE46A656

Høyttalere:
    Kef IQ90
    Kef IQ60
    Mirage OS3-SAT
    XTZ w12.16

Tidligere utstyr:
    Music Angel KT-88
    KHT3005SE

Hatt dette i ca et halv år nå, middels fornøyd.
    Dette fungerer som et allround anlegg, det brukes til film, tv, musikk og spilling. All musikk streames via aiport express, der noe er i lossless fra iTunes, mens resten kommer fra Spotify.

Har lite personlige musikalske preferanser, ergo; jeg driter en lang marsj i det å beskrive musikk med diverse begreper. Det blir for mitt vedkommende litt i overkant; "kvinnevokalen kommer frem med stor luftighet i det øvre mellomtoneregisteret"
    Det jeg verdsetter derimot, er at musikken er engasjerende, og svinger litt. Gjerne litt punch i bunn.
    Av musikk er jeg meget altetende, men harde former for rock, og klassisk musikk vier jeg ei en lytt.
    90% av tiden jeg spiller musikk, befinner jeg meg ikke i sweetspot.

Kommende høst flytter jeg for å studere, og dagens komponenter spiller på siste verset. Det blir ikke aktuellt med et lignende 5.1 opplegg i fremtiden. Er lite keen på å trekke kabler i utleie leiligheter, og jeg akter ikke bo i en kabelsalat.
    Derfor har jeg tenkt å gå over til et stereo oppsett, muligens med tilhørende sub.

Min tanke fremover er følgende system:

Aiport express -> Cambridge Dac Magic -> Yamaha A-S2000 - > Dali Mentor 6 / Kef IQ90.

Men jeg er fortsatt i tvil hva gjelder integrert amp og høyttaler.
    Uansett kunne jeg tenke meg en forsterker med balanserte innganger, og høyttalere det svinger litt av, noe jeg føler delvis mangler med mine IQ90 (dette kan selvfølgelig være relatert til dagens rom).

Hadde i førsteomgang verdsatt tips om alternativer på ovennevnte!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et par av Dynaudio Focus 220 på brukten, som også kunne vært aktuellt. Noen som har erfaring med dette?

Viktig at fremtidig stereo har godt bunndrag!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har airport express sammen med Cambridge DacMagic. Fungerer fint. Jeg er litt som deg når det gjelder musikksmak. Hører på absolutt alt untatt tyngre rock..

Da jeg gikk rundt å hørte på høyttalere var jeg innom veldig mange merker, men for meg var det tre som jeg syntes skilte seg positivt ut. Disse var

- Linn Majik 40 (tror det var det den het)
    - Dali Mentor 6
    - Monitor Audio RS-6

Jeg kunne godt trives med alle disse høyttalerne, men til slutt var det prisen som ble avgjørende. Jeg endte opp med RS-6, som for meg fremstår som en veldig bra allround høyttaler. Jeg kombinerer den med en Primare 121, og er storveis fornøyd med lyden med god lyd i bunn.

RS6 var 11-12000 billigere enn de to andre, samtidig som de spiller veldig godt. (etterfølgeren til rs6 er rx6, og den har jeg ikke hørt).

Den mest morsomme kombinasjonen jeg hørte med tanke på rytmikk var Linn sine høyttalere kombinert med Naim forsterker. Desverre var det over midt budsjett.

PS! Glemte det viktigste. Grunnen til at jeg endte opp med de tre høyttalerne som alternativer var nettopp bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende.

Tror jeg aldri har hørt noe fra Monitor Audio før, men da er det vel absolutt på tide å gi dette en lytt.

Merker det skal bli godt å få byttet ut hele sulamitten nå, lysten til å prøve noe annet er stor!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Spennende.

Tror jeg aldri har hørt noe fra Monitor Audio før, men da er det vel absolutt på tide å gi dette en lytt.

Merker det skal bli godt å få byttet ut hele sulamitten nå, lysten til å prøve noe annet er stor!
    Ja, de er spennende. Det eneste jeg har å utsette på MA er at de kan for min smak bli litt for skarp i diskanten med feil forsterker (kjørte de på en cambridge). Derfor byttet jeg til en primare forsterker som tok seg av det problemet. Andre forummedlemmer mener marantz, naim, og arcam er gode forsterkere til disse høyttalerne.

Men der er mange gode høyttalere der ute så det er bare å lytte i vei

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Monitor Audio høyttalere kapable til å blåse litt liv i lystige lag? Ergo, tåler de litt pådrag?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være store lydmessige forskjeller, på f.eks Yamaha RXV-3900 kontra stereoforsterkeren A-S2000? Eller andre gode integrerte amper i dette prisleiet. Tenker da på lyd i ren stereo.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er Monitor Audio høyttalere kapable til å blåse litt liv i lystige lag? Ergo, tåler de litt pådrag?
    Tror ikke det skal by på noen problemer, men det er ikke en ren fest høyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mer eller mindre landet på Monitor Audio GS20 som nye høyttalere. Likte disse svært godt, de fenget meg rett og slett. Regner med at GS60 vil bli overkill i et lite rom?

Da kommer 1000-kr spørsmålet. Som nevnt over, skal jeg ikke ha et flerkanalsoppsett, men liker svært godt de mulighetene en receiver gir; flere hdmi inputs etc.

Har vurdert litt frem og tilbake, og blir bare mer og mer usikker på om jeg skal fortsette med receiver, eller kjøre integrert amp.

Alt 1:
    Airport express -> DSP-Z7 / RXV-3900 -> Monitor Audio GS20

Alt 2:
    Airport express -> Cambridge Dac Magic -> Yamaha A-S2000 -> Monitor Audio GS20

Inspill og alternativer mottas med takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var GS20 bestillt, Rosewood finish. Gleder meg! Nå venter bare elektronikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan komme med en oppdatering, følgende blir nå oppsettet:

Høyttalere
    Monitor Audio GS20

Elektronikk
    Abrahamsen V3 (oppgradert)
    Abrahamsen v4 (2 stykk)

Dac
    Cambridge Dac Magic

Tv
    Samsung LE46A656

Kilde
    Macbook Pro
    Airport Express

Spillkonsoll
    PS3 (1. gen)
    Nintendo Wee

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til den store problemstillingen.

Problem 1:
    På veggen hvor oppsettet skal være, har jeg bare to stikkkontakter. Dvs at jeg må ha to forgrenere som gir 4 uttak hver. Hvor fyfy er egentlig dette?

Problem 2:
    Kursen dette står på tror jeg er 16A, muligens 10A. Hvis den er 10A vet jeg at den må oppgraderes, men vil en 16A kurs takle dette?

Hvilke problemer medfører dette? Alle tips/råd/innspill mottas med dyp takknemmelighet.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til den store problemstillingen.

Problem 1:
    På veggen hvor oppsettet skal være, har jeg bare to stikkkontakter. Dvs at jeg må ha to forgrenere som gir 4 uttak hver. Hvor fyfy er egentlig dette?

Problem 2:
    Kursen dette står på tror jeg er 16A, muligens 10A. Hvis den er 10A vet jeg at den må oppgraderes, men vil en 16A kurs takle dette?

Hvilke problemer medfører dette? Alle tips/råd/innspill mottas med dyp takknemmelighet.
    1:
    Jeg har enda mer fy fy enn deg. Jeg tror jeg har totalt 4 eller 5 fordelere. 1 til pcen etc. 1 som fordeler videre, og 2 stykker til alt audio. Så du er nok ikke den værste Jeg har ikke hatt noe problemer, men jeg tror jeg kunne fått litt renere lyd dersom jeg hadde hatt alt i hvert sitt hull.

2 :
    16 vil klare det. Det er det jeg bruker her hjemme. Jeg har ikke hatt noe problemer med det enda.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel si at jeg har 50" plasma, to SVS PC12-NSD, effekt på 5x250watt, PC, dekoder, BD-spiller og EQ1 + diverse lys på én 10A kurs som deles med kjøkkent. Det går faktisk helt greit. Lyset blinker når ting slåes på og bassen slår, men tror jeg har tatt sikringen bare én gang.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen påstår å høre "kjempeforskjell" om de skifter strømkabelen til EN av komponentene, så for enkelte er selvfølgelig det meste fy-fy :-D

Selv har jeg egen 16A kurs til anlegget, men det har etterhvert blitt en liten haug av komponenter på denne kursen:

Squeezebox Duet
    Sony BDP-S550
    Denon AVR-3806
    Sony KDL-40W4000
    Benq W10000
    Behringer DCX-2496
    Abrahamsen V6
    Abrahamsen V3
    3 stk Abrahamsen V4
    2 stk Hypex DS4.0

Og det funker da uten problemer........

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan i huleste brokobler jeg mine to V4? og hvordan blir de da koblet til V3?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan forøvrig melde om jeg byttet over til Abrahamsen V6 dac, kontra DacMagic. Mest pga det estetiske.

Byttet fordi det viste seg at V6 hadde to optiske innganger alikevel.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger også noen sett med rimlige XLR-kabler.

Husker noen på forumet her skrøt av en norsk-netbutikk som solgte meget rimelige, men gode XLR kabler. Har ikke klart å finne tilbake til denne netbutikken etter gjentatte søk her på forumet.
    Minns å huske at nettbutikken svarte hurtig på mail, og rask levering.
    Tror det var et firma som var mer rettet mot PA-markedet, og bedriftsmarkedet generelt kontra vanlige hifi-rettede butikker.

Finnerlønn (type klem) til de som linker fram til dette!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ljudia.no har billige XLR-kabler. De er ikke superfine, mer typen mikrofonkable, men de fungerer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er absolutt ingen kabel-freak, og har liten tro på lydmessige forskjeller på kabler. Men; jeg har aldri vært borti XLR tidligere, vil jeg da f.eks merke forskjell på noen billige ljudia XLR kabler, kontra Abrahamsen sine Flowline?

Skal jeg gidde å koste på et sett kabler betydelig mer, vil jeg virkelig _høre_ forskjell, ikke bare synse en og annen detalj i bakgrunn - dèt driter jeg i-

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •