Klare meninger angående analog vs digital og rør vs transistorer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klare meninger angående analog vs digital og rør vs transistorer

Her er en fin artikkel der forfatter snakker med en med meget klare preferanser. Overbevisende er han også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er "overbevisende" med repetisjon av gamle fordommer?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Hva er "overbevisende" med repetisjon av gamle fordommer?
    Tja, alle blindtestene han har gjort. Og du har ikke fordommer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det han har testet, er subjektiv opplevelse -- dvs smak og behag.

Ingen kan nekte for at mange "audiofile" foretrekker rør og analoge lagringsmedia.

Det er ikke det samme som at rør og analoge lagringsmedia har "høyere lydkvalitet", eller gir mer "naturlig lyd" enn transistorer og digitale lagringsmedia.

De siste har beviselig (målbart) lavere forvrengning og mindre egenstøy. Rør og analoge lagringsmedier tilfører m.a.o. noe, som ikke er der i den naturlige lyden.

Av en eller annen grunn er det mange som oppfatter dette som mer "naturlig". Men dette er bare en del av alle som er opptatt av musikk og lyd. Mange andre foretrekker den renere lyden.

Denne fyrens tester gjenspeiler altså smaken til folk med samme smak som ham selv. En annen "forsker", med andre personlige preferanser og andre miljøer å velge lyttere fra, ville kommet frem til andre resultater.

Dette er jo kabeldebatten om igjen: Noen forsøker å gjøre sine subjektive erfaringer allmenngyldige, ved å utgi disse subjektive erfaringene som objektive "bevis". Mens de altså bare er subjektive oppfatninger; bare gyldige for de som deler denne oppfatningen i utgangspunktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har vel testet mot den naturlige lyden av instrumentet. For å finne ut hva som kommer nærmest hvordan et akustisk instrument faktisk låter. Og er det ikke det det handler om, mest mulig korrekt gjengivelse av den faktiske lyden av instrumentet (og stemmer)

Har du lest artikkelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han har gjort subjektive tester; altså vurderinger basert på smak og behag.

Da blir resultatet avhengig av forsøkspersonenes fordommer (altså hvilke meninger de hadde på forhånd).

Det blir som en spørreundersøkelse der folk blir bedt om å velge mellom jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy.

En slik undersøkelse avgjør ikke hva som er best av jordbær og bringebær; bare hva forsøkspersonene liker best.

De som liker jordbær best, vil svare jordbær, selv om jordbærsyltetøyet i testen er fullt av tilsetningsstoffer, mens bringebærsyltetøyet bare har bær og sukker.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er langt på vei med på hva du sier, men et kort ja/nei spørsmål - og svar ærlig nå. Har du lest artikkelen?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og naturligvis har jeg lest artikkelen -- ellers ville jeg ikke kommentert den.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, det virket bare ikke sånn. Velvel, alle har rett til sine meninger. Jeg synes det var en interessant artikkel og ville dele den med alle entusiastiske medlemmer av AVforum.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DanElectro
    OK, det virket bare ikke sånn.
    Lesing og tekstvurdering er en vesentlig del av yrket mitt. Fagtekster leser jeg alltid kritisk, med blikk for logiske og retoriske svakheter. Dem var det mange av her. Men man har lett for å overse sånt, om man er enig i konklusjonene.

Derfor min bemerkning om fordommer.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Is it Memorex or is it live?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lesing og tekstvurdering er en vesentlig del av yrket mitt. Fagtekster leser jeg alltid kritisk, med blikk for logiske og retoriske svakheter. Dem var det mange av her. Men man har lett for å overse sånt, om man er enig i konklusjonene.

Derfor min bemerkning om fordommer.
    OK. Det er interessant. Jeg er bare en glad amatør. Jeg kunne godt tenke meg at du påpeker de logiske og retoriske svakhetene. Man ønsker jo stadig å lære. Tør jeg spørre hva yrket ditt er?

La meg bare få poengtere at jeg er genuint interessert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Det er interessant. Jeg er bare en glad amatør. Jeg kunne godt tenke meg at du påpeker de logiske og retoriske svakhetene.
    Det har jeg jo allerede gjort:

Bruk av subjektive opplevelser som "bevis" for konklusjoner som er tatt før man begynte undersøkelsene. Fremstilling av subjektive opplevelser som objektiv erfaring.

Tør jeg spørre hva yrket ditt er?
    Jeg har gjort svært mye forskjellig iløpet av livet. Viktigst i dette tilfellet: Teknisk skribent, tekstredaktør, konsulent, kritiker. Arbeid både i "felten" med tekniske saker, og i tidsskrifter og forlag. Studier av bl.a. vitenskapsteori og erkjennelsesteori.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Is it Memorex or is it live?
    Artikkelen/intervjuet sier i det minste klart at ingen reproduksjonsteknologi kan forveksles med "live" lyd.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artikkelen/intervjuet sier i det minste klart at ingen reproduksjonsteknologi kan forveksles med "live" lyd.
    Alle vet jo det, eller gjør de?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest interessant er det at det er en 24år gammel artikkel...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg jo allerede gjort:

Bruk av subjektive opplevelser som "bevis" for konklusjoner som er tatt før man begynte undersøkelsene. Fremstilling av subjektive opplevelser som objektiv erfaring.
    Men alle han kjører denne testen på sier det samme, og det er vel ikke spesiell grunn til å tro at alle er av samme overbevisning fra starten. Det kommer i alle fall fram noe slikt fra teksten. Altså kan ma ikke si at det er subjektive opplevelser som presenteres som objektiv erfaring. Boyk personlig legger vel ikke skjul på hva han mener, og prøver vel heller ikke å fremstå som subjektiv med sine meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle han kjører denne testen på sier det samme, og det er vel ikke spesiell grunn til å tro at alle er av samme overbevisning fra starten.
    Det vet vi altså ikke noe om.

Så lenge vi ikke vet det, er det all grunn til å tro at det dreier seg om et lite antal mennesker, som er plukket ut av James Boyk.

Altså kan ma ikke si at det er subjektive opplevelser som presenteres som objektiv erfaring.
    Hva presenteres de da som? Boyk bruker da vitterlig eksemplene for å styrke sin sak.

Selv om han skulle ha gjennomført en regelrett masseundersøkelse, med reell blindtesting, ville en slik undersøkelse ikke vært noe annet enn en slags meningsmåling: "Hvilken lyd liker du best"?

Det blir jo av og til gjennomført slike undersøkelser. F.eks. nylig en som viste at et flertall av lytterne likte lyden fra MP3-filer bedre enn lyden fra kilder med høyere lydkvalitet. Jeg er ganske sikker på at den undersøkelsen var mer omfattende enn Boyks...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange liker forvrenging og farget lyd, jeg elsker f.eks. lyden fra en Tandberg TCD440A kassettspiller f.eks. Denne er absolutt ikke perfekt ifølge hifi folket, men maken til "slam", bass dynamikk og medrivende engagerende lyd synes jeg er perfekt.
    En rørforsterker kan være en god match med en høyttaler, hvor en transistor vil lyde kjedelig, og omvendt.
    Å sammenlikne en lydkilde med lyden av et instrument i virkeligheten blir helt fjern for meg, har man bare en gang vært på en akustisk konsert taper man fullstendig interessen for hifi en stund fremover.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Å sammenlikne en lydkilde med lyden av et instrument i virkeligheten blir helt fjern for meg, har man bare en gang vært på en akustisk konsert taper man fullstendig interessen for hifi en stund fremover.
    Det blir vel å ta litt hardt i... Men live musikk er krevende, og gir meg nok en viss "lyttetretthet" etter et par timers konsert.

For min egen del liker jeg lyden klar og ren. Jeg har noen live-innspillinger av middelaldermusikk, utgitt som 24 bits høykvalitetsfiler. Jeg elsker musikken, men har ikke orket å spille den så mye, da jeg synes lyden er kunstig. Instrumenter som i virkeligheten lyder skarpt og skrikende, er på innspillingen fløyelsmyke. Forsto ikke hvorfor før jeg leste den omfattende dokumentasjonen som fulgte med, og så at innspillingen var gjort med rørutstyr...

Min kone synes det klinger himmelsk, og ville sikkert bare fått hodepine om hun hadde hørt hvor skjærende det egentlig skal låte...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •