Klare meninger angående analog vs digital og rør vs transistorer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Min kone synes det klinger himmelsk, og ville sikkert bare fått hodepine om hun hadde hørt hvor skjærende det egentlig skal låte...
    Hodepine vil vi ikke betale for å få. (Unntatt dehydreringssymptom fra edel drikke, men der går grensen).

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var en merkelig artikkel. for det første så skulle jeg sett en noe bedre begrunnelse på hvorfor 16 bits/44.1 KHz ikke er tilstrekkelig til å gi lyden en troverdig digital reproduksjon. for det andre så virker det på meg som han sauser sammen hvilke krav og hva som skjer i innspillingsenden med avspillingsenden, som f eks når han trekker frem bruken av spolebånd i studioer som et argument for analoge medier vs digitale i en sak om high fidelity avspilling i rør- vs transistoroppsett.

i mitt hode er high fidelity = troverdig reproduksjon med liten grad av forvregning. for et profesjonelt veltrent øre* vil det si ved å høre på ei plate gjennom et tilstrekkelig godt hifi-system å f eks kunne gjenkjenne;

*(gitar)forsterker/effekter
    *mikrofon/mikrofonplassering
    *mikser/preamp type
    *kompressor/gate instillinger og muligens type
    *type klanger el andre effekter benyttet

har heller aldri sett at det benyttes rørforsterkere i nærfeltslyttinga i studioer.

/muligens offtopic - men jeg ser ofte begrep som 'instrumentets naturlige lyd' nevnt i tråder om rørforsterkere og i kabeltråder her inne, uten at jeg egentlig har forstått hva som legges i det. iom trådstarter DanElectro brukte begrepet etpar poster oppe, kan jeg kanskje be om å få en definisjon her? f eks gjelder det kun akustiske/klassiske opptak?

*ikke mitt/mine!

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    har heller aldri sett at det benyttes rørforsterkere i nærfeltslyttinga i studioer.
    Main monitors er noe annet, og enkelte kjører faktisk rørforsterkere på passive mains.

Mvh. Johan

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel å ta litt hardt i... Men live musikk er krevende, og gir meg nok en viss "lyttetretthet" etter et par timers konsert.
    Mener du virkelig det?

Fint om du kunne utdype ditt utsagn her.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden
    Mener du virkelig det?

Fint om du kunne utdype ditt utsagn her.
    En konsert fungerer aldri som bakgrunnsmusikk for meg. Jeg lytter aktivt. Fremførelsen er ikke perfeksjonert, slik som en innspilling vil være. Det kan forekomme feil; musikerne kan ha en dårlig dag. Akustikken er ikke nødvendigvis god. Publikum kan forstyrre med hosting eller kommentarer.

I det hele tatt, en konsert er helt ulik det å høre en musikkinnspilling hjemme i sin egen stue. Det er "aktiv medvirkning" i en sosial situasjon, og det er mange faktorer som ikke er under kontroll.

Jeg kan høre på musikk i timesvis hjemme, og veksle mellom "aktivt" og "passivt lyttemodus", skru volumet opp eller ned, og ta pauser når det passer. Jeg kjenner musikken og fremførelsen, og vet at jeg ikke vil få høre en skjærende klarinettone eller en falsk sangstemme.

En konsert er sammenhengende intensitet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg klarte å lese ut av artikkelen var at de ikke var så gode til å konstruere linjetrinn, og de har trolig ikke brukt et spesielt velbalansert system til å teste konstruksjonene i.

Dersom man ikke klarer å konstruere et linjetrinn med rør og ett med transistor som ikke kan skilles fra en "straight wire" i blindtest så bør man finne veien tilbake til skolebenken eller holde på med det man faktisk kan.

Det samme gjelder forøvrig AD/DA-ledd.

Ellers virker artikkelen (det jeg har lest av den) å inneholde i overkant mange universelle sannheter som ikke er sannheter over hodet.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som BGuarden påpekte tidligere - artikkelen er fra september 1986. Det har rent atskillig salt i såret siden den tid.

CD-spilleren var kun noen få år gammel, og flere av oss husker godt hvordan bransjen forsøkte å selge oss ny dette fantastiske nye mediet, som faktisk ikke låt særlig overbevisende.

I dag er den digitale teknologien atskillig mer moden.

Det samme er tildels tilfelle for transistor-teknologi, selv om den ikke var helt fersk i 1986, er den i dag langt videreutviklet både mht til konstruksjoner og tilgjengelige transistorer.

Konklusjon - å basere en diskusjon på denne artikkelen er i beste fall underholdende :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yggdrasill
    CD-spilleren var kun noen få år gammel, og flere av oss husker godt hvordan bransjen forsøkte å selge oss ny dette fantastiske nye mediet, som faktisk ikke låt særlig overbevisende.
    Jeg vet ikke det...

Kjøpte min første CD-spiller i -89 (etter i noen år å ha trodd på hi-fi-entusiastenes fordømmelse av digitalteknologien); NADs billigste modell.

CD-versjonene av gamle favoritter viste meg nyanser og detaljer jeg ikke hørte på LP-versjonene (i tillegg til fraværet av støy, som i mine ører skjemmer all vinylreproduksjon).

Vel og merke med en billig CD-spiller kontra "kritikerrost" mellomklasse platespiller og RIAA.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitalteknikken var ikke ny i 1979. Det var CD-platen som var ny.

Jeg har fortsatt en Phipils CD850 fra 1991, og den holder godt mål etter dagens standard.

De utfordringene vi kjenner til med digitalmediet CD i dag var i grunnen temmelig godt kjent og vel dokumentert i 1979 også. Men det faktum at enkelte tror "brosjyre" og "dokumentasjon" er synonymer kan jo komplisere en ellers godt dokumentert og kommersielt styrt verden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CD-spillerens viktigste bakgrunnsteknologi bygger på Harry Nyquists sampling theorem. For å sette ting litt i perspektiv så stammer dette fra 1928. Dette bygger i sin tur på interpoleringsteorien som ble publisert av Edmund Taylor Whittaker i 1915.

PCM regnes som funnet opp av Bell Labs i 30-årene. For bruk i forbindelse med innspilling regnes opphavet til digital audio for å være Nippon og NHK (Japan), men BBC holdt også på med slikt på 60-tallet. På begynnelsen av 70-tallet utviklet de en 2-kanals digital opptaker i tillegg til at de utviklet et digitalt overføringssystem for bruk til senderstasjoner.

CD-formatet ble funnet opp av Philips i 1979, og i samarbeid med Sony ble det lansert kommersielt i 1982 selv om det ble vist prototyper noe tidligere.

Dette med jitter er det ikke like lett å finne historikk på. Imidlertid skal det ha vært vesentlige faktorer da man jobbet med kontinuerlig PCM i 30-årene og fremmover.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror tidligere forskning på jitter dreide seg om å unngå bitfeil. Jitters påvirkning på lydsignaler kom relativt sent inn i bildet. Julian Dunn var om ikke først, så i hvert fall tidlig ute, med å utforske og skrive om saken på begynnelsen av 90-tallet. Nanophon - Digital Audio Papers

DAC siden av CD formatet var heller ikke kommet særlig langt på slutten av 70-tallet. Store problemet på den tiden var analog filtrering(både på vei inn og ut av systemet). Var først med oversampling utpå 80 tallet og tilnærming til immunitet mot jitter utpå 90 tallet en på alle måter tilfredsstillende teknisk platform ble praktisk mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg minnes Ivar Løkken nevnte at det var gjort forholdsvis mye forskning på jitter allerede før CD-mediet ble funnet opp, men det kan være jeg har misforstått.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel å ta litt hardt i... Men live musikk er krevende, og gir meg nok en viss "lyttetretthet" etter et par timers konsert.

For min egen del liker jeg lyden klar og ren. Jeg har noen live-innspillinger av middelaldermusikk, utgitt som 24 bits høykvalitetsfiler. Jeg elsker musikken, men har ikke orket å spille den så mye, da jeg synes lyden er kunstig. Instrumenter som i virkeligheten lyder skarpt og skrikende, er på innspillingen fløyelsmyke. Forsto ikke hvorfor før jeg leste den omfattende dokumentasjonen som fulgte med, og så at innspillingen var gjort med rørutstyr...

Min kone synes det klinger himmelsk, og ville sikkert bare fått hodepine om hun hadde hørt hvor skjærende det egentlig skal låte...
    He, he ...

For de som tror at all musikk i virkeligheten fløyelsmykt og vakkert uten noen form for skingring så stå på scenen mens Oslofilaharmonien fyrer løs i konserthuset.

Jeg tror du har rett i at det ofte handler om hvilke produkter som engasjerer mest og hvilke som låter mest vakkert. Det er ikke alltid det samme som best i forhold til mest troverdig reproduksjon.

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg minnes Ivar Løkken nevnte at det var gjort forholdsvis mye forskning på jitter allerede før CD-mediet ble funnet opp, men det kan være jeg har misforstått.
    Vet ikke historien. Så vidt jeg har fått med meg fra publiserte artikler dukket temaet opp, som nevnt, på 90 tallet. Mulig tidligere forskning ble gjort innenfor så dårlige rammer (14 bit reel prestanda i quantizer, mangel på dither osv) at de subtile sidene av jitter ikke var mulig å snappe opp på det tidspunktet.

Er helt idiotisk små artifakter det er snakk om, ofte tusener av ganger mindre enn f.eks. harmonisk vreng i høytalere! Digitale feil er inharmoniske. Har potensiale for vrengtoner som kan være plagsomme i doser som ligger helt på grensen av hørbart register, langt under -100dB. Var først godt utpå nittitallet konvertering begynte å sprenge rammene for det menneskelig hørbare (ca 120dB område). (vet at du vet, men det kan være andre som nysjerrig )

Apropos temaet for tråden. Det meste av rør-utstyr er transformatorkoblet. Trafoens evne til å sette opp magnetfelt blir mettet. Det gir en finfin form for vreng. Bokstavlig talt heavy metal! Er ofte der "rørlyden" ligger. Som Snickers-is nevner er det ingen grunn til at rørkretser skal vrenge i seg selv. Siste skrik i mastering utstyr er bokser som konsentrerer seg nettopp om dette. Typisk et par sett med ulike matchede stereopar trafoer som kan byttes mellom. Pluss et par (helst ultrarene) småforsterkere som kan drive trafoene til metning. Eller ulike former for transistorvreng som kan finkontrolleres på ulike vis. Mye moro som kan ha under mer kontrollerte omstendigheter enn å tilfeldigvis få det som et biprodukt i reproduksjonskjeden.

Det kuleste med sånne bokser er at de har "bypass" knapp! Helst hard bypass med releer som kobler kretsen helt ut når den ikke trenger å være i bruk. Så kan det vrenge og varme når det trengs og slås av når det ikke trengs. Varmeovner er kjekt å ha i et kjølig klima, men på fine sommerdager blir det for mye av det gode.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    (vet at du vet, men det kan være andre som nysjerrig )
    Jepp, thanks :-D

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •