Lydkvalitet Vs tilkoblingsmuligheter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydkvalitet Vs tilkoblingsmuligheter

Hei, Jeg er er ny på forumet og tenkte å lufte noen tanker for feedback. Jeg ønsker å kjøpe meg et nytt stueanlegg med fokus på god lyd for musikkavspilling, men ønsker gjerne å ha lett tilkobling for Iphone eller Itunes fra PC (laptop). Jeg har plukket ut 3 mulige alternativer:
    Alt 1: Høyttaler System Audio SA 1750 (kr 7000) + Primare I21 trad stereoforsterker (kr 7000)
    Alt 2: Høyttaler System Audio SA 1750 + Pioneer surroundreciever VSX LX52 (kr 8000)
    Alt 3: Høyttaler Dali Ikon 6 (kr 10 000) + NAD C375BEE (kr 9000)

Jeg holder en knapp på alternativ 1, men er usikker på om det kompliserer tilkobling av musikk fra PC og eller Iphone. Dersom valget skulle bli Pioneer sin surround-receiver, tror dere jeg ville tape mye lydkvalitet ift Primare I21? Fint om noen har noen tanker ift dette.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Forstår det slik at du er ute etter primært å spille musikk i stereo, derfor kan vi vel utelukke alt. 2 med surroundreceiver.

Jeg har selv SA Mantra 60, så jeg har derfor ingen problemer med å anbefale høyttalere fra den produsenten. Men det må jo du avgjøre selv ved lytting.
    (hørte Mantraene med en Hegel H200, og det låt meget bra. Så bra at jeg endte opp med et par selv, hehe...)

Et bra alternativ for deg vil kanskje være Hegel H70. Denne har digitale innganger og innebygget DAC, som gjør at du kobler til PC'en med USB-kabel eller optisk digital kabel. Da har du automatisk topp kvalitet PC-lyd.
    Eneste minuset med denne er kanskje at den kan være i minste laget for å få utnyttet disse høyttalerne fullt ut.

En annen vei å gå er jo å kjøpe en kraftigere forsterker + en DAC i tillegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for respons

Hei og takk for godt svar. Jeg tror nok jeg kommer til å prioiritere stereolyd i stua ja. Også kjøper jeg heller til en liten DAC om det blir behov for tilkobling av PC.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Primare 121. Du kan ikke koble en laptop eller ipod sånn uten videre inn i forsterkeren. Forsterkeren har ikke digital inngang så du må enten kjøpe deg en kabel som går fra minijack til vanlig audiokabel, eller du kan koble opp en dac eller eksternt lydkort om du bruker laptop.

For min egen del benytter jeg digitale utgangen på laptopen inn i en dac. Det fungerer utmerket. Tror du vil få en del tap i kvalitet om du går fra minijack til vanlig audio kabel.

Så hvis du går for en i21 ville jeg enten ha investert i en dac eller ipod dock avhengig av hva du skal bruke som avspilling. Alternativt ett eksternt lydkort.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frekk
    Jeg har selv Primare 121. Du kan ikke koble en laptop eller ipod sånn uten videre inn i forsterkeren. Forsterkeren har ikke digital inngang så du må enten kjøpe deg en kabel som går fra minijack til vanlig audiokabel, eller du kan koble opp en dac eller eksternt lydkort om du bruker laptop.

For min egen del benytter jeg digitale utgangen på laptopen inn i en dac. Det fungerer utmerket. Tror du vil få en del tap i kvalitet om du går fra minijack til vanlig audio kabel.

Så hvis du går for en i21 ville jeg enten ha investert i en dac eller ipod dock avhengig av hva du skal bruke som avspilling. Alternativt ett eksternt lydkort.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar

Takk for svar. Jeg var innom forhandleren idag og han sa det samme, at han anbefalte en DAC for tilkobling av PC, og gjerne en med USB. Jeg har nå konkludert med å kjøpe en I21, SA 1750 også fikk jeg en fin pris på en DVD-spiller HArman Kardon DVD 39 og tenker å bruke den som CD-spiller. Og da regner jeg med kanonlyd i stua :-) i alle fall for mine ører. Inntil jeg får skaffet meg en DAC tenker jeg bare å brenne CD fra Itunes (evt i slik lossless format). har ikke gjort det før, men antar at det skulle funke greit.

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke spilleren kun til musikk, vil jeg anbefale å kjøpe en ren cd-spiller. Lydkvaliteten er helt sikkert ok med dvd-spilleren også, men en cd-spiller er mye raskere i bruk, spesielt ved oppstart.
    Skal den brukes til film også, må det jo være mye smartere å gå for en Bluray-spiller først som sist?

Uansett, lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, lossless skal i utgangspunktet kunne gjenskapes uten tap av kvalitet når du brenner det på cd. Er forøvrig enig med Oddb om at det kan være like lurt å investere i en bluray spiller i stedet. Men selvfølgelig er det du som må avgøre det.

Har forresten hørt den kombinasjonen primare/SA, og jeg likte den veldig godt i butikken. Tror ikke du gjør noe gæli der i gården

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •