Deling av 5.1 signal til 2 amps, mulig ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer Tiltman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Deling av 5.1 signal til 2 amps, mulig ?

Beklager om dette har vært belyst tidligere, men jeg fant ikke noe.

Finnes det en boks som kan dele et SPDIF (Coax el lys) signal til to ulike stereo kildesignaler (en til Front/bass + en til bakhøyt) ?
    (Meningen er altså og bruke to ulike forsterkere for å oppnå 5.1)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må være et av de mest kryptiske spørsmål på lenge, jeg vet ikke helt hva det det er du lurer på egentlig....
    Vil du splitte et stereo signal til 5.1? Det kan du ikke, et stereo signal er jo bare 2 kanaler, derfor, om du splitter det vil du få 2x2 like kanaler, du kan aldrig få et 5.1 signal.
    Vil du ha ekte surround kjøper du en surround receiver....
    Med en surround receiver har du jo forsterkere for alle 5 (eller fler) kanaler, har receiveren også pre out kan du bruke eksterne effektforsterkere om du vil, f.eks. en amp til frontkanalene og en amp til bakkanalene. (Normalt trenger du ikke ekstra forsterkere til surroundkanalene da disse ikke trenger så mye effekt som fronterne.)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik boks kalles surroundprosessor.

Newcomer team_slegga sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg skjønner spørsmålet men har ikke noe dirkekte svar. Du er altså ute etter en boks som kan splitte et 5.1 signal, slik att signalene til front, sub, og senter går inn på en forsterker og signalet til bakhøytalerene går inn på en annen forsterker.. Riktig??
    så kommer det store spørsmålet. Hvorfor?
    En slik splitter har jo allerede de fleste surroundfosterkere i form av pre out.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Vil du splitte et stereo signal til 5.1?
    Nei, motsatt. 5.1 kilde til 2 * stereo.

En liten oppklaring;
    Jeg har allerede et anlegg i hver ende av stua. Derfor kan det ene være bakhøytalere og det andre være front. Det eneste jeg trenger å gjøre er å splitte et 5.1 signal til 2*stereo.
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Med en surround receiver har du jo forsterkere for alle 5 (eller fler) kanaler, har receiveren også pre out kan du bruke eksterne effektforsterkere om du vil, f.eks. en amp til frontkanalene og en amp til bakkanalene. (Normalt trenger du ikke ekstra forsterkere til surroundkanalene da disse ikke trenger så mye effekt som fronterne.)
    Jeg vil helst ikke ha noe avansert her, kun oppsplitting av 5.1 signalet.
    (så kjører jeg hver resulterende stereo kanal inn i hver sin DAC)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    En slik boks kalles surroundprosessor.
    Aha... Der fikk jeg ihvertfall begrepet, takk. Finnes det noen aldeles enkle slike som bare splitter 5.1 signalet til 2 * SPDIF stereo (og evt. en mono)?
    Dette burde i grunn kunne la seg gjøre med en søt liten enkel boks.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av team_slegga
    Tror jeg skjønner spørsmålet men har ikke noe dirkekte svar. Du er altså ute etter en boks som kan splitte et 5.1 signal, slik att signalene til front, sub, og senter går inn på en forsterker og signalet til bakhøytalerene går inn på en annen forsterker.. Riktig??
    Jepp.
    Sitat Opprinnelig postet av team_slegga
    så kommer det store spørsmålet. Hvorfor?
    En slik splitter har jo allerede de fleste surroundfosterkere i form av pre out.
    Jeg vil helst ikke blande inn noe mer elekronikk enn høyst nødvendig. (se også posten over).

En "sorroundprocessor" med kun signalsplit (uten forsterker etc) og digital ut (2 * SPDIF stereo) hadde vært tingen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du mener å splitte er stereo S/PDIF-signal til de samme to stereo S/PDIF-signalene, er det en grei sak, som kan gjøres av "en liten boks" (eller en liten vorte på kabelen, om du bruker optisk).

Om du mener å splitte et 5.1 S/PDIF-signal opp i enkeltkanaler, er det ikke fullt så enkelt.

Det finnes 5.1 DAC'er som kan gi deg 5.1 analogt ut. Selges på eBay. Du får dem fra en drøy tusenlapp og oppover (frakt og norsk moms/fortolling kommer i tillegg). Om disse gir deg god lyd, vet jeg ikke -- men de kommer fra produsenter som lager svært brukbart billigutstyr for stereo.

Uansett får du analogt linjesignal ut, og altså ikke noen felles volumkontroll på forforsterkernivå om du ikke bruker en 5.1 receiver eller prosessor som neste ledd i kjeden.

Noen "boks" som splitter det digitale signalet uten å konvertere det til analogt signal, har jeg ikke hørt om.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Noen "boks" som splitter det digitale signalet uten å konvertere det til analogt signal, har jeg ikke hørt om.
    Ikke jeg heller, det er derfor jeg leter...
    Det finnes 5.1 DAC'er som kan gi deg 5.1 analogt ut. Selges på eBay. Du får dem fra en drøy tusenlapp og oppover (frakt og norsk moms/fortolling kommer i tillegg). Om disse gir deg god lyd, vet jeg ikke -- men de kommer fra produsenter som lager svært brukbart billigutstyr for stereo.
    Har DAC på hvert av anleggene (AudioNote 3.1/Cambridge 840C).
    Uansett får du analogt linjesignal ut, og altså ikke noen felles volumkontroll på forforsterkernivå om du ikke bruker en 5.1 receiver eller prosessor som neste ledd i kjeden.
    Jeg kan leve med 2 volumkontroller. Jeg har brukt lang tid på å eksprementere frem de 2 anleggene, jeg vil ikke "ødelegge" ting med 1 ny forsterker.

Newcomer team_slegga sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sier du ikke vil blande inn mer elektronikk en nødvendig, men synes det ser ut som det kommer til å bli drøyt mye bokser og duppeditter for å få dette til å fungere på en grei måte.

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, sant nok det. Det er vel riktigere å si minst mulig ny elektronikk. Anleggene spiller fint slik de står i dag og jeg ønsker ikke å endre oppsettene.

Derfor idéen om å bruke begge anleggene samtidig ved tv/film titting. Til musikk brukes bare stereo, noe jeg ikke har tenkt å endre på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •