Beste oppgradering for en tusing?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste oppgradering for en tusing?

Heisann,

har littegranne penger igjen etter bursdag og begynte bare å tenke på hva jeg kanskje kunne gjøre innenfor rommet mitt / anlegget mitt for det..

Det jeg så langt har sitt på og tenkt på er f. eks:
    * DAC
    * Universalkontroll
    * Teste om høyttalerkabler spiller noen rolle (altså nye HT-kabler)
    * Isolasjon, evt. bassfeller?
    * Slike auralex-granitt (?) plater slik at det ikke detter flere glass ut av skapene oppe på kjøkkenet..
    * dB-måler og evt. software for å få frekvensresponsen min i rommet ?

Om man ser på MinHifi kan man se litt av oppsettet mitt og rommet.. Kan evt. fikse mer info/bilder om det trengs..

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac om du kjører digital musikk.
    Akustikk er veldig viktig om man sliter med hard diskant og har nakent rom (få møber/gardiner etc.
    DB måling og kalibrering er vel viktigst spør du meg, mtp lyd-pr-krone.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chrisonfire
    Dac om du kjører digital musikk.
    Akustikk er veldig viktig om man sliter med hard diskant og har nakent rom (få møber/gardiner etc.
    DB måling og kalibrering er vel viktigst spør du meg, mtp lyd-pr-krone.
    Jeg vil si at jeg har en meget dempet lyd egentlig.. Diskanten blir ikke slitsom før jeg ligger på 100 dB (målt med iPhone haha..) Altså det er ganske høyt før det blir slitsomt eller vondt..

Musikken blir som regel bare spilt av fra mac via spotify premium.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jeg vil si at jeg har en meget dempet lyd egentlig.. Diskanten blir ikke slitsom før jeg ligger på 100 dB (målt med iPhone haha..) Altså det er ganske høyt før det blir slitsomt eller vondt..

Musikken blir som regel bare spilt av fra mac via spotify premium.
    Jeg bruker selv spotify premium via HTPC, og med en DAC så løftet lyden flere hakk. Pluss jeg brukte noen timer med DB måler, kalibreringsmic og akustikkplater, så har lyden aldri vært bedre.

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv spotify premium via HTPC, og med en DAC så løftet lyden flere hakk. Pluss jeg brukte noen timer med DB måler, kalibreringsmic og akustikkplater, så har lyden aldri vært bedre.
    vil si det samme, lyden ble mye bedre når eg kjøre det via en DAC. (Cambridge Audio DacMagic). Bruker Spotify premium.. også en del musikk jeg selv har lagt inn på pc.. da var forskjellen på med og uten DAC enda større..

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6x0.5 med hansa
    1 nytt spill
    1 db-måler

Hvis du har mer penger igjen:
    1 mnd med spotify premium, hvis du ikke har det.

Bruk noen timer på kalibrering, drikk og spill. Høres bra ut.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øl for tusen kroner vil ikke gi bedre lyd lange stunden. Muligens vil det tilogmed gjøre lyden uutholdelig dagen etter...

For tusen kroner får du en brukbar DAC fra China. Vil nok gi lyden et løft i forhold til lydkortet på PC'en.

Å flytte litt rundt på høyttalerne er gratis -- men måleutstyr kan nok gjøre jobben lettere, og er ikke til å komme forbi om det skal lønne seg å bruke penger på akustikk.

Universal-fjernkontroll har ikke forbedret lyden på mine anlegg -- men den gjør det absolutt lettere å holde orden på ulike kilder.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår det slik at det er DAC som er viktigst, eller som vil gi mest valuta for pengene..

Jeg har litt under 2 laken (hadde litt mer enn jeg trodde, men trenger jo ikke bruke alt heller).. Evt. om det er noe annet en DAC som kan være "bedre" kjøp med litt mer penger i bildet?

Noen som har noen forslag til hvilken DAC jeg skal være på utkikk etter eller hva jeg skal gå for?

Hva er det DAC "forandrer" på en måte for å si det slik da.. Bedre signal som fører til en bedre lydkvalitet? Hvor i lydbildet er det du merker DAC´en best? Altså strammere bass f. eks, mindre påtrengende diskant, hva er det du merker mest?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er nok tingen, med tanke på ditt budsjett. Men jeg ville ha strekt meg så langt som mulig som jeg kan bruke enn å bruke minst mulig, altså 2000 som var ditt budsjett. Man får den DACen man betaler for.
    Kanskje det holder å bytte til en bedre spiller/signal kilde (bruktmarkedet).
    Da det er av og til noe gode DVD/Cd spillere med veldig god DAC.
    Kabler vil jeg ikke brukt pengene på for det vil du ikke høre på ditt budsjett/oppsett.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    DAC er nok tingen, med tanke på ditt budsjett. Men jeg ville ha strekt meg så langt som mulig som jeg kan bruke enn å bruke minst mulig, altså 2000 som var ditt budsjett. Man får den DACen man betaler for.
    Kanskje det holder å bytte til en bedre spiller/signal kilde (bruktmarkedet).
    Da det er av og til noe gode DVD/Cd spillere med veldig god DAC.
    Kabler vil jeg ikke brukt pengene på for det vil du ikke høre på ditt budsjett/oppsett.
    Han bruker, som jeg har fått med meg, en MAC med spotify premium.
    Kan anbefale en beresford tc-7520 USB DAC på det sterkeste.
    Denne har USB, om du ikke har digital utgang på din MAC, dessuten er den plug-and-play.
    Koster rundt 1800kr

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har USB, om du ikke har digital utgang på din MAC, dessuten er den plug-and-play.
    Koster rundt 1800kr
    +1

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster rundt 1800kr
    Såvidt så ser jeg disse:
    USB Dac Project

Kingrex

Beresford

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Såvidt så ser jeg disse:
    USB Dac Project

Kingrex

Beresford
    Jeg vil si meg uenig med de fleste her...
    Ettersom jeg forstår så bruker han en Rotel Surround-pre, og den har vel digital inngang. Siden signalet uamsett skal innom der så tror jeg det egentlig er det beste å bruke den i Rotel'en. Fordi jeg tror at en rimeligere DAC er såpass mye dårligere enn Rotelen? Nei.. Skal du få noen stor forskjell her må du nok opp i pris, og gjerne bytte ut Rotelen me noe annet... IMHO,,

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mac har digital utgang, i hodetelefonutgangen...
    Ellers, et gratis tips, ommøbler din stue. Tror du ville få mye bedre lyd om du trekker dine høyttalere ut fra veggen og setter de symmetrisk opp i forhold til vegger og lytteposisjon.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Mac har digital utgang, i hodetelefonutgangen...
    Ellers, et gratis tips, ommøbler din stue. Tror du ville få mye bedre lyd om du trekker dine høyttalere ut fra veggen og setter de symmetrisk opp i forhold til vegger og lytteposisjon.
    Om mac har digital utgang så er det vel liten vitsi med DAC?

Ja jeg vet at jeg kunne hatt det mye bedre med en ommøblering, men foreløpig er ikke dama like enig

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid kjekt med nye bokser så ville tenkt på AUNE DAC/AMP-en ute på eBay. Den går for $150, er fraktfritt tilsendt, skal være god til prisen og mengler bare hodetelefoner til, - la oss si nye $150 for å komme til full nytte.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Alltid kjekt med nye bokser så ville tenkt på AUNE DAC/AMP-en ute på eBay. Den går for $150, er fraktfritt tilsendt, skal være god til prisen og mengler bare hodetelefoner til, - la oss si nye $150 for å komme til full nytte.
    Den så hvertfall veldig fin ut Men nå spørs det jo om det er noe særlig å hente ut av DAC i den prisklassen iforhold til rotel?..

Er det angrerett på soundgarden?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ettersom jeg forstår så bruker han en Rotel Surround-pre, og den har vel digital inngang. Siden signalet uamsett skal innom der så tror jeg det egentlig er det beste å bruke den i Rotel'en.
    Enig. Den interne DAC'en i en surround-pre av noenlunde kvalitet, vil nok være bra nok.

Har man Mac, er det ingen grunn til å bruke USB til DAC. Optisk kabel gir mulighet for 24bit (mens USB stort sett bare tar 16bits) -- men viktigst: Den optiske kabelen danner et galvanisk skille, som utelukker de støyproblemene man lett kan få med en datamaskin koblet til musikkanlegget.

Har man en bærbar Mac (eller PC), vil en AirPort Express være en utmerket måte å bruke en snau tusenlapp på. Den gir ikke bedre lyd, men det er veldig mye mer behagelig å slippe kabel mellom laptop og forsterker/DAC.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Enig. Den interne DAC'en i en surround-pre av noenlunde kvalitet, vil nok være bra nok.

Har man Mac, er det ingen grunn til å bruke USB til DAC. Optisk kabel gir mulighet for 24bit (mens USB stort sett bare tar 16bits) -- men viktigst: Den optiske kabelen danner et galvanisk skille, som utelukker de støyproblemene man lett kan få med en datamaskin koblet til musikkanlegget.

Har man en bærbar Mac (eller PC), vil en AirPort Express være en utmerket måte å bruke en snau tusenlapp på. Den gir ikke bedre lyd, men det er veldig mye mer behagelig å slippe kabel mellom laptop og forsterker/DAC.
    Funker dette sammen med Spotify da eller er det bare iTunes? Pre'en er jo rotel så er jo forsåvidt god kvalitet, dog litt gammelt

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=hokeyh]Funker dette sammen med Spotify da eller er det bare iTunes? Pre'en er jo rotel så er jo forsåvidt god kvalitet, dog litt gammelt/QUOTE]
    Hvis du tenker på AirPort Express, kreves programmet Airfoil om du vil bruke andre avspillingsprogrammer enn iTunes. Prisen for APE + Airfoil (som lastes ned fra nett og må betales om det skal virke i mer enn 10 minutter) er fortsatt under 1.000. Fungerer uten problemer med lyd fra alle programmer (inkl. operativsystemet). Overfører bare lyd fra programmet du velger (altså ingen forstyrrende varsellyder fra systemet). Kan sende til én eller mange høyttalere (dvs til AirPort Express eller Apple TV, koblet til et lydanlegg), og til andre datamaskiner på samme nettverk (så om du har en laptop. og en stasjonær datamaskin som er kablet til musikkanlegget, trenger du egentlig ikke APE; bare to lisenser til Airfoil).

Vet ikke hvor gammel Rotel'en din er -- men det er temmelig sikkert at den innebygde DAC'en gir bedre lyd en DAC'ene som sitter i datautstyr. Og det er tvilsomt om du hører noen forskjell fra en rimelig, ekstern DAC.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •