Beste oppgradering for en tusing? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [QUOTE=Fahnsen]
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Funker dette sammen med Spotify da eller er det bare iTunes? Pre'en er jo rotel så er jo forsåvidt god kvalitet, dog litt gammelt/QUOTE]
    Hvis du tenker på AirPort Express, kreves programmet Airfoil om du vil bruke andre avspillingsprogrammer enn iTunes. Prisen for APE + Airfoil (som lastes ned fra nett og må betales om det skal virke i mer enn 10 minutter) er fortsatt under 1.000. Fungerer uten problemer med lyd fra alle programmer (inkl. operativsystemet). Overfører bare lyd fra programmet du velger (altså ingen forstyrrende varsellyder fra systemet). Kan sende til én eller mange høyttalere (dvs til AirPort Express eller Apple TV, koblet til et lydanlegg), og til andre datamaskiner på samme nettverk (så om du har en laptop. og en stasjonær datamaskin som er kablet til musikkanlegget, trenger du egentlig ikke APE; bare to lisenser til Airfoil).

Vet ikke hvor gammel Rotel'en din er -- men det er temmelig sikkert at den innebygde DAC'en gir bedre lyd en DAC'ene som sitter i datautstyr. Og det er tvilsomt om du hører noen forskjell fra en rimelig, ekstern DAC.
    Hmm.. Det er da ikke en dum ide.. Ut i fra hva jeg ser har den APE bare vanlig hodetelefon utgang, slik at det blir jo samme kabel som jeg pr. i dag bruker..

Det som derimot IKKE er det beste, er det trådløse nettet.. Jeg bor i sokkelleighet og routeren står 2 etasjer over og foreløpig er det ikke helt aktuellt med ett nytt acces point.. Kan fort dette ut av nettet i noen sekunder her og der..

Men har nå fått litt mer tanker i hodet også.. Jeg har også tenkt litt på Squeezebox eller NAS..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Det er da ikke en dum ide.. Ut i fra hva jeg ser har den APE bare vanlig hodetelefon utgang, slik at det blir jo samme kabel som jeg pr. i dag bruker.
    APE har en kombinert analog og optisk minijack, så du kan bruke optisk kabel til forsterker/DAC.

Det som derimot IKKE er det beste, er det trådløse nettet.
    Da vil du ganske sikkert oppleve forstyrrelser, som kan bety at lyden kan droppe ut innimellom. Så da er kanskje optisk kabel det enkleste.

Slike forstyrrelser vil også ramme Squeezebox, siden den bruker vanlig datanettverk.

En ting å ta med i betrakting om du vurderer Squeezebox opp mot AirPort Express, er at APE støtter nettverk med 801.11n, mens Squeezebox bare støtter 802.11g. Det vil i praksis si at du med Squeezebox enten trenger en router som støtter ulike hastigheter samtidig (= relativt dyrt), eller må sette ned hastigheten på hele nettverket til g-standard. Forskjellen mellom g og n er ganske stor, og du vil merke det på datatrafikk.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Høyttalerplassering, kalibrering og akustikk: 0kr + 0kr + 1000kr = 1000kr

Du får ikke bedre oppgradering enn det.

Morten

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det murvegg bak sweetspot? Ser slik ut på bildene. Ser også ut for at du sitter nærmt bakvegg.

I såfall vil jeg si at akustikkplater er et must.

Sett på litt bassrik musikk, og beveg deg litt frem og tilbake i rommet. Om det er stor volumforskjell i bassen, så kan akkustikkplater bedre på det.

Du kan imidlertid prøve med en madrass på bakveggen bare for å høre om det er forbedringer å hente i mellomtone og diskant. Bare vær obs på at den ikke demper i bassen.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Er det murvegg bak sweetspot? Ser slik ut på bildene. Ser også ut for at du sitter nærmt bakvegg.

I såfall vil jeg si at akustikkplater er et must.

Sett på litt bassrik musikk, og beveg deg litt frem og tilbake i rommet. Om det er stor volumforskjell i bassen, så kan akkustikkplater bedre på det.

Du kan imidlertid prøve med en madrass på bakveggen bare for å høre. Bare vær obs på at den ikke demper i bassen.
    Det er ikke murvegg.. Er vanlig treverk som er malt med en "spesiell" maling som er ganske grov.. I følge farmin så fungerer denne ganske godt til lyd da den fungerer litt som en "diffuser" (ikke at jeg er helt enig).. Er brukt i hele huset.. Men på høyre side fra sweetspot når jeg sitter mot anlegg er det murstein...

Sitter ganske nært bakvegg ja.. Bassen er faktisk størst bak i sweetspot, og mindre dess lenger fram jeg går såvidt jeg kan huske i hodet

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,578
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke murvegg.. Er vanlig treverk som er malt med en "spesiell" maling som er ganske grov.. I følge farmin så fungerer denne ganske godt til lyd da den fungerer litt som en "diffuser" (ikke at jeg er helt enig).. Er brukt i hele huset.. Men på høyre side fra sweetspot når jeg sitter mot anlegg er det murstein...

Sitter ganske nært bakvegg ja.. Bassen er faktisk størst bak i sweetspot, og mindre dess lenger fram jeg går såvidt jeg kan huske i hodet
    Om bassen er best i sweetspot, så er du heldig.

Men prøv med en madrass bak hodet, og se om det har noe for seg på mellomtone og diskant.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle
    Om bassen er best i sweetspot, så er du heldig.

Men prøv med en madrass bak hodet, og se om det har noe for seg på mellomtone og diskant.
    Heheh.. Jeg skal prøve meg litt frem etter skolen Jeg merket stor forskjell når jeg gikk fra Dynaudio DM 2/7 + sub til Diva.. Det ble mye mindre anstrengt og en mye bedre lyd i leiligheten.. Det er jo tross alt åpent fra stua til bad, soverom, kjøkken, inngang osv.. Så alt er jo nesten "ett rom med dører til alt" for å si det slik da..

Det er nok litt for mye bass da jeg ikke har noen plugger i Diva'ene, men disse skal jeg få av selger så fort som mulig og eksperimentere litt med det også..

Ang. bakveggen så har jeg aldri tenkt på eller hørt etter noe der, men føler kanskje at murveggen av og til kan sende litt ulyder..

Er det mulig og få den "dempet rom" lyden UTEN å fylle veggene med absorsjonsplater?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ut at jeg har en peak på over 10 dB i venstre hjørnet (om du ser på bildet av sweetspot)..

Kan ikke akkurat si at det er 10 dB, men det er sånn ca. iPhone måling.. Men er godt over dobbelt så høyt der og mer på en 50 hz sinus..

edit: virker faktisk som at diskanten ble litt mer tilbakelent også av å ha en madrass over hele bakveggen, men ikke så veldig stor forskjell..

edit2: flyttet høyttalerne 1 meter ut, og gud for en forskjell ble mye strammere bass, luftigere diskant, mindre romklang altså at det var høyttaleren som formidlet musikken og ikke rommet.. Men kan jo dessverre ikke bli stående slik

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Sett en madrass i hvert førsterefleksjonspunkt på sideveggene og hør forskjellen.

Hvorfor kan ikke høyttalerne stå 1m ut dersom det gjør musikkopplevelsen betydelig bedre?

Morten

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Hei

Sett en madrass i hvert førsterefleksjonspunkt på sideveggene og hør forskjellen.

Hvorfor kan ikke høyttalerne stå 1m ut dersom det gjør musikkopplevelsen betydelig bedre?

Morten
    Hei,

kan du utdype litt eller linke meg videre til noe mer info ang. førsterefleksjonspunkter?

Jeg har dame som bor sammen med meg og hun er ikke like glad for å ha høyttalerne midt i stua

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvom de fleste har høyttalerne stående inn til en bakvegg, og noen ganger sannelig også en sidevegg, da er det å prøve de ute på gulvet en åbenbaring.
    Vitsen er den at man slipper refleksjoner, og masse gain i bass fra veggene.
    Desuten, i hele rommets dybde er der forskjellige "nodes", punkter hvor bassen er svak, dyb, svak, dyb osv. Plaserer man da høyttalerne på et sterkt punkt får man ren bass der på en måte svever i rommet, den kommer ikke fra høyttalerne.
    Selvfølgelig er mellomtone og diskant også mye renere pga. mindre refleksjoner.
    Selvom du kanskje ikke kan ha de stående ute på gulvet, da kan du kanskje prøve en annen teknikk, flytt de frem på gulvet, men tett opp av sideveggen, da bruker to noe toe-inn, vinkler de inn mot lytteposisjonen, hvor mye avhenger av høyttalerne, men normalt skal høyttalerens midtpunkt ramme ca. 1/2 meter bak hvor du sitter. Du kan med stor fordel flytte din sofa litt frem i rommet, da slipper du endda mer "boom" som du naturligt får ved å sitte med hodet tett på bakveggen.....
    Desuten, peaks ved 50 hz har langt langt de fleste i rommet....

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok dessverre ikke mulighet for toe-in heller.. Flytte sofaen lenger frem vil ikke heller gi så veldig stor forskjell.. Tror det bare får være så lenge oppsettet står slik det er nå.. Siden stuen også er så "rar" og åpen, tror jeg også det er lite vitsi med en absorsjonsplate her og der.. Så får vel heller vente.. Den peaken på 50hz er ikke merkbar ved mindre du sitter deg oppå armlenet i kroken og presser deg opp i veggen, så utenom det så synes jeg at jeg har et ganske bra resultat alt tatt i betraktning

Har vurdert meg en buttkicker fra eBay.. Må si det frister noe voldsomt

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har sjanse til det så ville jeg ha deponert på en cambridge dac. Liker du det, beholder du den. Liker du den ikke så gir du den tilbake. Jeg hentet en i dag, og skal ha den til fre/lør. For så å levere tilbake. Så langt er jeg strålende fornøyd. Har testen den på spotify (ikke premium), flac. Skal testes resten av uken. Ryddet opp i hele lydbildet mitt. Magisk. Kan være plasebo, men det driter jeg i. For jeg er fornøyd. Det er mitt tips. Så får du heller ta ølet som det kommer
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvis du har sjanse til det så ville jeg ha deponert på en cambridge dac. Liker du det, beholder du den. Liker du den ikke så gir du den tilbake. Jeg hentet en i dag, og skal ha den til fre/lør. For så å levere tilbake. Så langt er jeg strålende fornøyd. Har testen den på spotify (ikke premium), flac. Skal testes resten av uken. Ryddet opp i hele lydbildet mitt. Magisk. Kan være plasebo, men det driter jeg i. For jeg er fornøyd. Det er mitt tips. Så får du heller ta ølet som det kommer
    Den koster jo litt.. Men om det er returrett på HFK så kan jeg jo se om ikke jeg også kan prøve, om det er så bra som du sier

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koster jo litt.. Men om det er returrett på HFK så kan jeg jo se om ikke jeg også kan prøve, om det er så bra som du sier
    Jeg var i går på hfk og lånte den. Betalte der og da, men skal levere den tilbake på enten fredag eller lørdag. Det er en bra oppgradering.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •