God EQ/romkorreksjon PC->?->effektforsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

God EQ/romkorreksjon PC->?->effektforsterker

heisann

Jeg har et relativt stort behov for å få til EQ på sub'en min.
    I tillegg vil jeg veldig gjerne også få EQ/romkorreksjon på resten av HT'ene mine (har et 5.1 oppsett).

Pr. i dag bruker jeg en HTPC med et Xonar D2X lydkort og analog ut til sub forsterker og en 5 kanals effektforsterker.
    Jeg bruker HTPC'en til ALT, dvs. TV, film (DVD og blu-ray), musikk (CD'er og film), radio (internett eller tuner), spotify, osv.
    Pga. dette er prioritet 1 at løsningen fungerer uavhengig av medieavspiller. Såvidt jeg kan forstå betyr det at det enten å være noe som er en driverbasert løsning, eller en ekstern løsning som tar tak i signalene på vei ut (digitale eller analoge). Løsningen må også håndtere alle formater som PC'en takler. Dvs. DTS-HD, DD, WMA osv, osv.
    Jeg bruker forøvrig Windows 7 x64 og vil fortsette med det, jeg trenger altså en løsning som fungerer på Windows 7!

jeg kan godt bytte ut lydkortet og jeg kan godt enten kjøpe et nytt (internt eller eksternt) og en ekstra boks om det er nødvendig.

Er det noen som har noen gode løsninger og anbefale?

mvh, Trond-Eirik

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan veldig godt anbefale mitt eget oppsett, selv om du vil få litt problemer med å få romkorreksjon til å virke uavhengig av mediespiller:

Lydkort: LynxTwo B (5.1 analog ut og 2 analog inn for målinger med mic) analog ut går direkte i effektforsterker. Digital volumkontroll i mikseren (driveren) til lydkortet, kjøres via volumhjul på tastaturet.
    Audiolense XO for å utføre rommålinger og generere romkorreksjonsfiltre til både stereo og multikanal lydspor
    Mediespiller musikk inntil 11 kanaler: J.River (kjøres i ASIO), romkorreksjon via Audiolensefilteret prosessert med ConvolverVST
    Mediespiller DVD og BD: Media Player Classic (32-bit!!!) med ConvolverFilter for multikanal romkorreksjon og somløs integrasjon av subb(er) og andre høyttalere.

Dette fungerer som ei kule, men har noen klare begrensninger på hvilke lydformat du kan kjøre for å få Convolver til faktisk å virke. Selv har jeg endt opp med å rippe alle filmer til mkv, og forprosessere all lyd til multikanal flac. All musikk i J.River spilles også av som flac.

Dersom romkorreksjon er et must, må det imidlertid sterkere lut til. En mulig løsning er å kjøre lydstrømmen fra hvilken som helst mediespiller til ASIO4ALL som igjen linkes mot Virtual Audio Cable (VAC). VAC rutes som innstrøm til ConvolverVST i Console for prosessering av korreksjonsfilteret. Dette er litt knotete å få til, men jeg har lyktes i W7 x64. Problemet mitt var at jeg aldri fikk Console til å bli stabil, samt at jeg ikke fikk til sync mellom masterklokka i VAC og Lynx-kortet (=klikking i lyden).

Jeg er klar over at dette virker noe voldsomt, men jeg kan love at når systemet funker er det både lett å bruke og ekstremt vellydende.

Det finnes egne tråder her på forumet og sentralen for hvordan rippe bd og dvd til mkv i det riktige formatet, samt oppsett av VAC og Console (som begge koster noen hundrelapper).

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, og takk for svar!

Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg kan veldig godt anbefale mitt eget oppsett, selv om du vil få litt problemer med å få romkorreksjon til å virke uavhengig av mediespiller:

Lydkort: LynxTwo B (5.1 analog ut og 2 analog inn for målinger med mic) analog ut går direkte i effektforsterker. Digital volumkontroll i mikseren (driveren) til lydkortet, kjøres via volumhjul på tastaturet.
    For det aller første. Har du fått LYNX til å fungere med Win7 x64?
    Jeg har et LYNX kort, men det driver med channel swapping når det brukes på Win7 x64.

Audiolense XO for å utføre rommålinger og generere romkorreksjonsfiltre til både stereo og multikanal lydspor
    Mediespiller musikk inntil 11 kanaler: J.River (kjøres i ASIO), romkorreksjon via Audiolensefilteret prosessert med ConvolverVST
    Mediespiller DVD og BD: Media Player Classic (32-bit!!!) med ConvolverFilter for multikanal romkorreksjon og somløs integrasjon av subb(er) og andre høyttalere.

Dette fungerer som ei kule, men har noen klare begrensninger på hvilke lydformat du kan kjøre for å få Convolver til faktisk å virke. Selv har jeg endt opp med å rippe alle filmer til mkv, og forprosessere all lyd til multikanal flac. All musikk i J.River spilles også av som flac.
    Maskinen min står i stua og brukes av alle i familien, og hele tiden. Ting MÅ fungere og det må være enkelt! Den løsningen jeg har nå, med Win7 + Media Center + TMT fungerer og er stabil!

Jeg har sett på Audiolence. For min del så blir det for mye knot, spesielt ettersom det tvinger fram forskjellige løsninger. I mine øyne er også dette med å vite om den faktisk er i bruk eller ikke avhengig av format osv. plagsomt.
    Noe jeg egentlig synes er utrolig dumt, for Audiolence virker absolutt som en lovende løsning. For å være helt ærlig så fatter jeg rett og slett ikke at ikke audiolence har laget en lydenhet (egen driver rett og slett) man kan rute lyden til, eventuelt noe som fungere sammen med de lydenhetene som finnes. Da ville man kunne satt opp denne som standard lydenhet i Windows og dette burde da ha fungert uavhengig av hvilket avspillingsprogram man hadde benyttet. I mine øyne er det på dette nivået man må gjøre dette, ikke på applikasjonsnivå!

Dersom romkorreksjon er et must, må det imidlertid sterkere lut til. En mulig løsning er å kjøre lydstrømmen fra hvilken som helst mediespiller til ASIO4ALL som igjen linkes mot Virtual Audio Cable (VAC). VAC rutes som innstrøm til ConvolverVST i Console for prosessering av korreksjonsfilteret. Dette er litt knotete å få til, men jeg har lyktes i W7 x64. Problemet mitt var at jeg aldri fikk Console til å bli stabil, samt at jeg ikke fikk til sync mellom masterklokka i VAC og Lynx-kortet (=klikking i lyden).

Jeg er klar over at dette virker noe voldsomt, men jeg kan love at når systemet funker er det både lett å bruke og ekstremt vellydende.

Det finnes egne tråder her på forumet og sentralen for hvordan rippe bd og dvd til mkv i det riktige formatet, samt oppsett av VAC og Console (som begge koster noen hundrelapper).
    Dette høres veldig interessant ut. Minner jo litt om den løsningen jeg mener er den riktige (men det hørtes ut til å være litt mye "dill"?)
    Men ut fra hva jeg forstår på det så fikk du ikke dette til å fungere skikkelig? Noen andres om har fått en løsning ala dette til å fungere?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Heisann, og takk for svar!

For det aller første. Har du fått LYNX til å fungere med Win7 x64?
    Jeg har et LYNX kort, men det driver med channel swapping når det brukes på Win7 x64.
    Det problemet er der når du kjører lyden i DirectSound, såvidt jeg skjønner ligger det i driveren til kortet. De er noe i driveren som swapper kanalene når lyden står på pause i mer enn 2 sekunder (i følge lynx forum). De har laget en driverversjon som retter dette, men har fjernet rettingen i to siste versjone pga BSOD hos enkelte brukere. Jeg lever med det, og starter bare filmavspilleren på nytt når det skjer. Du kan evt. prøve å laste ned driver versjon xxx 016 (nyeste er xxx 018b).

Når jeg kjører ASIO har jeg aldri det problemet.

Jeg har sett på Audiolence. For min del så blir det for mye knot, spesielt ettersom det tvinger fram forskjellige løsninger. I mine øyne er også dette med å vite om den faktisk er i bruk eller ikke avhengig av format osv. plagsomt.
    Audiolense i seg selv er ikke knot, men rett fram. Problemet ligger i at det ikke er god nok Convolver tilgjengelig. Selve Convolveren fungerer som den skal, men integrasjonen med mediespillere er mildt sagt ikke 100%. Hvor feilen ligger vet jeg ikke. Mulig det er mediespillerne som ikke er gode nok VST-hosts eller ikke generelle nok til å kjøre ethvert DirectShow-filter.

Noe jeg egentlig synes er utrolig dumt, for Audiolence virker absolutt som en lovende løsning. For å være helt ærlig så fatter jeg rett og slett ikke at ikke audiolence har laget en lydenhet (egen driver rett og slett) man kan rute lyden til, eventuelt noe som fungere sammen med de lydenhetene som finnes.
    Jeg tror Bertn og de andre i juicehifi jobber med saken. Klart at de må på banen med en løsning som gjør at produktet deres faktisk virker. Lite vits i å lage verdens beste motor om du ikke har en bil å putte den i.

Dette høres veldig interessant ut. Minner jo litt om den løsningen jeg mener er den riktige (men det hørtes ut til å være litt mye "dill"?)
    Men ut fra hva jeg forstår på det så fikk du ikke dette til å fungere skikkelig? Noen andres om har fått en løsning ala dette til å fungere?
    Det er litt dill, men det er en god del folk som visstnok har fått dette til å fungere helt perfekt. Du må lete litt på hifisentralen, der er en egen (eller fler) tråder på emnet. Mange lovpriser VAC+Console, men ingen rapporterer sync-problemer. Enten er folk lite kvalitetsbevisste (noe jeg ikke tror om de som faktisk kjører en slik løsning), eller så er det bare jeg som ikke har gjort ting på rett måte. M.a.o. - jeg har god tro på at en generisk løsning med VAC+Console (eller enda bedre, visstnok: Bidule) er veien å gå for den teknisk kyndige.

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kanskje jeg skulle forsøke å nedgradere firmwaren på LYNX kortet (for det er vel firmwaren du mener, ikke driveren?).
    Blir alenepappa til uka, så da får jeg vel litt tid til å eksprementere med dette ;-)

Det beste hadde vært om audiolence fikk sysakene på plass. Tror LYNX + audiolence og en skikkelig løsning for å aktivere filtrene hadde vært perfekt for min del.
    Men når kan noe slikt komme skal tro...

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg egentlig synes er utrolig dumt, for Audiolence virker absolutt som en lovende løsning. For å være helt ærlig så fatter jeg rett og slett ikke at ikke audiolence har laget en lydenhet (egen driver rett og slett) man kan rute lyden til, eventuelt noe som fungere sammen med de lydenhetene som finnes. Da ville man kunne satt opp denne som standard lydenhet i Windows og dette burde da ha fungert uavhengig av hvilket avspillingsprogram man hadde benyttet. I mine øyne er det på dette nivået man må gjøre dette, ikke på applikasjonsnivå!
    +1
    Når de har fått til dette og lydkortet spytter ut all lyd ferdig korrigert uavhengig av format, avspiller og diverse plugins bestiller jeg Audiolense. Ikke før.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2010-akivitet hos JuiceHifi

De har altså planer om en runtimeversjon. Betyr det et selvkjørende ledd mellom mediespiller og lydkort? Jeg tolker det i alle fall som om det er planer for å lage en egen og mer praktisk løsning for kjøring av AL-filter. Det er gode nyheter.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende! Pris på den?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også litt om pris og mer input rundt denne.
    Et kjapp søk på nettet indikerer at det er denne teknologien som står for romkorreksjon i de fleste receiver... Noen som vet noe om dette?

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    2010-akivitet hos JuiceHifi

De har altså planer om en runtimeversjon. Betyr det et selvkjørende ledd mellom mediespiller og lydkort? Jeg tolker det i alle fall som om det er planer for å lage en egen og mer praktisk løsning for kjøring av AL-filter. Det er gode nyheter.
    Håper du har rett i det!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •