Bilforsterker til bilbatteri?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilforsterker til bilbatteri?

Hei, driver å lager en litt stor "ghettoblaster". Jeg har valgt å bruke 6 ohms høytalere å som tilsammen skal dra max rundt 150w (2 stk elementer.)

Problemet er: Hvordan skal jeg koble forsterkeren til bilbatteriet å få lyd? har ingen CD-spiller, men har en Ipod Touch og en mini-jack til phono kabel.

Jeg koblet forsterkeren slik: + på +pol jord på minus og "kortsluttet" men bro fra + til signalkabel slik at forsterkeren skrudde seg på
    Koblet deretter på iPoden til Phono inngangene på forsterken.

Resulatat: ingen lyd. Er det en annen måte å koble dette på? er det noe jeg mangler?

Takker for alle mulige svar

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvilken forsterker det? Er det en til 220 volt må du jo konvertere strømmen til 220 volt og spørsmålet er da hva du skal med batteri når du har 220 volt i veggen?
    Denne klarer inntil 100 watt, burde være nok for deg: Clas Ohlson Internettbutikk
    Desuten, høyttalere trekker egentlig ikke watt, du tilfører de watt fra forsterkeren, ved normal lyttevolum bruker du kanskje 1-2 watt...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Og hvilken forsterker det? Er det en til 220 volt må du jo konvertere strømmen til 220 volt og spørsmålet er da hva du skal med batteri når du har 220 volt i veggen?
    Denne klarer inntil 100 watt, burde være nok for deg: Clas Ohlson Internettbutikk
    Desuten, høyttalere trekker egentlig ikke watt, du tilfører de watt fra forsterkeren, ved normal lyttevolum bruker du kanskje 1-2 watt...
    Takk for svar tror jeg gikk litt dårlig frem. Forsterkeren er en bilforsterker altså som kan kjører rett fra batteriet (12v). Trenger ingen inverter (har selv en inverter på 300w men denne trenger jeg ikke nå)

Uansett, så skjønner jeg ikke hvorfor jeg ikke har noe lyd. Jeg koblet kablene til høytalerene slik: 1 i RØD høyreport og en i SVART venstre port. kan dette være feilen? må jeg kun kjøre på 1 kanal/utgang? funket bra på en proson hjemmekino forsterker, men vet ikke hvordan det fungerer på bilforsterkere

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bilhøyttalere?

Er det bilhøyttalere du har koblet til forsterkeren. Synes 6 ohm hørtes mye ut for en bilforsterker.. vanligvis ligger en bilhøyttaler på rundt 4 ohm, noen ganger nede i 2 ohm. Kan det rett og slett være at høyttaleren ikke får nok strøm fordi den har for stor motstand?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av victorystone
    Er det bilhøyttalere du har koblet til forsterkeren. Synes 6 ohm hørtes mye ut for en bilforsterker.. vanligvis ligger en bilhøyttaler på rundt 4 ohm, noen ganger nede i 2 ohm. Kan det rett og slett være at høyttaleren ikke får nok strøm fordi den har for stor motstand?
    Dette kan godt hende, da høytalerene er hjemmekino høytalere (med 1 stk keenwood 4 ohm mellomtone). De spiller fint fra proson 350w forsterkeren men ikke fra sony's bilforsterker

Takk for svar

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, på bilforsterkere har du gjerne A og B utgange, Front og Rear, du må koble høyttalerne på èn kanal ja, pluss til pluss og minus til minus, som du gjør på Proson`en, om jeg skjønner det du siger korrekt da....
    Bilforsterkere driver fint normale høyttalere, i det mindste skal du da få lyd....
    Jeg bruker et sett Peerless SC165 bassenheter i hatthyllen, de er veldig tungdrevne, og 8 ohm, samtidig har jeg det originale frontsettet der sitter i en BMW E46. gain på frontsettet er satt til ca. 25% på forsterkeren, og gain på rear er ca. 75%, så stor er forskjellen i effektiviteten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løst :D

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Ja, på bilforsterkere har du gjerne A og B utgange, Front og Rear, du må koble høyttalerne på èn kanal ja, pluss til pluss og minus til minus, som du gjør på Proson`en, om jeg skjønner det du siger korrekt da....
    Bilforsterkere driver fint normale høyttalere, i det mindste skal du da få lyd....
    Jeg bruker et sett Peerless SC165 bassenheter i hatthyllen, de er veldig tungdrevne, og 8 ohm, samtidig har jeg det originale frontsettet der sitter i en BMW E46. gain på frontsettet er satt til ca. 25% på forsterkeren, og gain på rear er ca. 75%, så stor er forskjellen i effektiviteten.
    Tusentakk posten din fikk meg til å skjekke gain effekten xD takk

(lyden ble veldig svak, selv på full guffe, men dette er nok fordi forsterkeren var noe svakere en jeg trodde (50w pr utgang)

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du ikke har mye gain ut fra iPod`en heller jo...vet ikke hva den har som output...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •