Ønsker hjelp til valg av "partyanlegg"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker hjelp til valg av "partyanlegg"

Heisann

Var russ i år og opplevde dermed mye gromt av anlegg, både ute og inne på busser og har blitt helt hekta. Har derfor bestemt meg for å gå til innkjøp av et anlegg til party som bare kommer til å brukes til det også. Jeg skjønner jo at jeg ikke får råd til noe i samme galakse en gang som det de fleste bussene hadde, men jeg er overbevist om at jeg burde kunne få noe en del råere enn mitt Logitech 2.1 anlegg til PC-en. Har for øvrig bestemt meg for å holde meg til bruktmarkedet da jeg ser man får mye for pengene der.

Det jeg ønsker er at det TRØKKER. rumlende bass uten noe punch verken i bunn eller litt oppover i skalaen er noe av det værste jeg vet. Slik er nemmelig mitt Logitech Z-2300. Jeg ønsker noe som puncher og har en stram og fast bass, om dere skjønner hva jeg mener. Diskant og mellomtone skal også kunne høres selvfølgelig. Det jeg trenger er høyttalere og forsterker. CD-spiller trengs ikke da jeg bruker PC. Har egentlig ikke noe fast budsjett foreløpig, men det er ikke snakk om mange tusenlappene jeg kan legge i det. Egentlig maks 4-5 tusen. Kan kanskje strekke meg en tusenlapp lenger. Får man noe brukbart for den prisen på bruktmarkedet? Selv tenkte jeg på et par gulvstående høyttalere + en tokanals forsterker, så kan jeg eventuelt kjøpe en subwoofer senere.

Noen tips og forslag?

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin vega! cerwin vega på bruktmarkeedet for alle penga D:

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er 100% party, så er det generelt PA du burde se på.

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rumlende bass uten noe punch verken i bunn eller litt oppover i skalaen
    Er jo definisjonen av Cerwin Vega! hoho nå blir det rabalder!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra egne erfaringer ville jeg ha valgt en kombinasjon av aktive monitorer og sub.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ut ifra egne erfaringer ville jeg ha valgt en kombinasjon av aktive monitorer og sub.
    +1.. I den prisklassen får du mye mer ut av PA enn CV... Se på f. eks sound1.com.. Selger mye bra og billig PA der

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror dere ikke at et par med XLS-215 kan matche pa på lydnivå og trøkk? bare at du får med 3-4 ganger bedre lydkvalitet i tilegg:P

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    tror dere ikke at et par med XLS-215 kan matche pa på lydnivå og trøkk? bare at du får med 3-4 ganger bedre lydkvalitet i tilegg:P
    Morsom du.. HVORDAN skal du få forsterker til å drive de inn i budsjettet på MAXMAX 6000?..

Kjøper du ett par PA-høyttalere med 12 eller 15" til den samme prisen kan du fort få MYE bedre lydkvalitet enn CV også.. CV er bass, ikke noe fint eller fintspillende..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Noose
    Er jo definisjonen av Cerwin Vega! hoho nå blir det rabalder!
    HAHAHAHA! +1
    Den var nais! Cw Pa crap! lol

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Morsom du.. HVORDAN skal du få forsterker til å drive de inn i budsjettet på MAXMAX 6000?..

Kjøper du ett par PA-høyttalere med 12 eller 15" til den samme prisen kan du fort få MYE bedre lydkvalitet enn CV også.. CV er bass, ikke noe fint eller fintspillende..
    er jo noe mer enn bare bass, når et par av de store modellene koster 10k, fikk ikke med meg budjsett på max 6k så beklager den glippen der:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV blir da aldri noe mer enn fjortis-anlegg... I den store sammenhengen så har ikke CV så mye å stille opp med.

PA blir nok den beste veien å gå uansett på noe slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å finne skikkelig pa til 6k. Da billige brukte pa forsterkere koster rundt 6(Crown, lab etc)

Tror ikke du skal sammenlikne 6k mot det som de store russebussene bruker. De har budsjetter på 400k for leie av anlegg i russetiden. Der verdien av anleggene er 1-2 mill. STK har mye billige saker. To billige aktive topper og en subb river nok litt bra. Men tror det og sprenger ditt budsjett. Tenker på å kjøpe en del STK selv, da det er mye brukt som ligger ute. Hvis du skal ha subb så bør du se på aktive subber, da passiv+forsterker koster syre mye. Men du får mye og.

MITO kan du også vurdere. Skal være samme prisklasse som CV, men bedre.

Mange sider som har mye pa til salgs: Mange som har brukt/demo til salgs.

Musikklink AS
    www.Sound1.no
    Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning
    SoundShop
    https://www.4sound.no/

Også utrolig mange andre som selger. Finn.no har mange saker og ting.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens! CV ser ut til å være tingen for meg ja, vil bare bli brukt til fest (både ute og inne) og film så bass er ikke negativt så lenge det er "riktig" bass, som jeg har forklart tidligere. Skal ikke kjøpe før en måneds tid så kommer til å bruke den måneden på å følge med på bruktmarkedet og lese rundt. Til nå har jeg funnet ut at jeg bør se på CV, Klipsch og QLN når det gjelder høyttalere og NAD og HK på forsterkersiden. Angående PA så har jeg funnet noen billige høyttalere av merket Fence Audio:
    Helt nye fence 12" PA 1320watt - FINN Torget
    PA-høytalere - passive - FINN Torget
    Har søkt litt og funnet ut at et firma med navn Billebro solgte masse av disse på Finn tidligere (ikke så lenge siden) veldig billig. Noen som har vært borti slike høyttalere og kan si noe om de?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DynamicPower
    Takk for svar folkens! CV ser ut til å være tingen for meg ja, vil bare bli brukt til fest (både ute og inne) og film så bass er ikke negativt så lenge det er "riktig" bass, som jeg har forklart tidligere. Skal ikke kjøpe før en måneds tid så kommer til å bruke den måneden på å følge med på bruktmarkedet og lese rundt. Til nå har jeg funnet ut at jeg bør se på CV, Klipsch og QLN når det gjelder høyttalere og NAD og HK på forsterkersiden. Angående PA så har jeg funnet noen billige høyttalere av merket Fence Audio:
    Har søkt litt og funnet ut at et firma med navn Billebro solgte masse av disse på Finn tidligere (ikke så lenge siden) veldig billig. Noen som har vært borti slike høyttalere og kan si noe om de?
    Styr unna Billebro. De har ikke service. Tingene går fort i stykker, og da får du ikke nye ting. Returen er balle. Har ikke prøvd de selv, men det er så latterlig mye som ligger på google om de.

STK har mye billig også.
    Sound1.com - STK SPM-155AP
    Denne slår utrolig mye av det du finner av CV. Koster noe, men det er gode høyttalere. Axial Sensitivity(dB SPL, 1 watt @ 1m) 101, noe som er høyere enn cv. Long Term 131dB, Noe som er langt over hva CV klarer.
    Sound1.com - STK SPM-122AP

Disse er aktive. Slik at du slipper forsterker utenom. Lett å koble. Finner du en brukt mixer så har du ganske mye. Det er lett å utvide med sub etc.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DynamicPower
    Fence audio suger.. Har en kompis som har 2x 12" i bilen.. Spiller helt ræva.. Høyttalerne deres er ikke av noe særlig bedre kvalitet.. Billebro har jeg aldri prøvd, men det er nok samme greiene.. Billigt, masseproduserte ting som spiller som en bøtte med dritt 8)

PA- slår nok CV på de fleste områder, minus "boomy"-bass..

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minus med billig PA. Dårlig mellomtone. Høy deling på basser pga fraværende mellomtone element. slaglengde ofres til fordel for følsomhet, ofte skjærende diskant, lavfrekvens bass er fraværende. Lydkvalitet somoftest ræva.

Min annbefaling er å kjøpe et par pent brukte Cerwin Vega AL-1000. De går på brukten for 4-6k avhengig av tilstand.
    Disse spiller faktisk meget bra og relativt pent for å være en slik høyttaler.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Minus med billig PA. Dårlig mellomtone. Høy deling på basser pga fraværende mellomtone element. slaglengde ofres til fordel for følsomhet, ofte skjærende diskant, lavfrekvens bass er fraværende. Lydkvalitet somoftest ræva.

Min annbefaling er å kjøpe et par pent brukte Cerwin Vega AL-1000. De går på brukten for 4-6k avhengig av tilstand.
    Disse spiller faktisk meget bra og relativt pent for å være en slik høyttaler.
    Har erfart noe av det du nevner med billig PA, men det finnes unntak.
    Er desverre ikke så bevandret i PA verden at jeg kan peke ut en bestemmt modell på sparket, men har fått noen demoer på fornuftig priset QSC utstyr blant annet.
    Nok fortsatt over prisen det dreier seg om her, men 8 - 9k for et par aktive topper som spillte bra.

Jeg er ingen CV fantast, men jeg syns det er valu for money.
    Hvertfall på brukten, og man kan ha CV i noen år og selge igjen uten store tapet (om man holder dem ok da naturligvis).

Har inntrykk av at noen omtaler PA nesten mer som et merke, verd å huske på at det er vel så store forskjelder kvalitetsmessig i PA som det er i hifi.
    Bare litt vanskelig å få orntlig oversikt over hva som er verd å bruke penger på eller ikke.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å anskaffe seg party høyttalere på budsjett er ikke å skaffe høyttalerene. Problemet er å skaffe noe som driver dem innenfor budsjettet.

Eksempel Proson 212 RR - FINN Torget knallfine og billige høyttalere til sommerfester og annen morro. Men det koster fort mye mer å få en forsterker som driver de respektabelt. Respekterer man ikke dette ender man opp med dårlig lyd og sprengte diskanter, i verste fall flere sprengte elementer.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, men hva kan du forvente hvis du skal ha høyttalere for 4-5 k. Deler man det opp på 3 deler(forsterker+2 høyttalere) så blir det 1333-1667 kr. per komponent. Vet ikke helt hva du trådstarter forventer seg av lyd, evt hva han har hørt. men det er et lite stykke opp til dyre pa anlegg. Du må nok enten legge på en del på budsjettet, eller kutte i kvaliteten. Brukten hjelper på, men det er umulig å få i pose og sekk. Hvis du har mulighet til det så ville jeg ligget på noen høvdinger. De STK toppene jeg linket til er "bra". De er aktive, så du slipper å kjøpe en egen forsterker. Har du bare to komponenter(2 topper) som skal handles vil du kunne kjøpe noe bedre. Derfor tror jeg aktive er veien å gå. Ellers kan du prøve å finne noe CV på finn. Selv om de fleste der har overpriset produktene sine så det holder.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •