TV + Surround - 10 - 15 K

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV + Surround - 10 - 15 K

Jeg har fått den noble oppgave i å hjelpe bekjente med en fremtidsrettet TV og et surroundoppsett til totalt max 15 laken, helst mellom 10 og 15 totalt for begge deler. De sitter ca 2.5 meter fra skjermen så jeg tenke noe i gaten 40-42".

Hva anbefaler dere? Jeg er litt grønn på de typene produkter for tiden.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt svært, de mente 40 eller 42 var passelig - er ikke helt på vårt nivå det her.

Hvordan funker dette? Samsung UE40B7050 - Prisguide - Hardware.no

Newcomer nikkospikko sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg ha ventet med TV siden han er ute etter noe "fremtidsrettet". Hvertfall hvis 3D er aktuelt.

Hvis ikke, ville jeg lagt mer penger i èn av delene, da det er begreset hvor god TV du får under 10-12 høvdinger. Personlig ville jeg valgt å kjøpe en bra tv, og et billigere surround, eller å bare spare til man kan kjøpe noe bra i den avdelingen også. Bedre med en skikkelig bra tv og et "OK" surround oppsett, en å gi avkall på kvalitet begge steder.

Jeg hadde også et lignende budsjett og valgte å kjøpe en Samsung UE46B7070 LED og et Logitech z-5500. Dette får jeg HD lyd fra analogt, ved å koble analogt fra Bluray spilleren og kjøre 6 channel direct.

Dette er vel den nye LED versonen fra Samsung:

Samsung UE40C6705 Tynn 40" LED-TV med DLNA-nettverk - TV OG BILDE - LCD, LED og plasma-TV - TV 40 - 42 tom

Logitech anlegget er du vel sikkert kjent med. Kan ved noen enkle grep gjøres bedre ved å oppgradere fra "lakris" kablene, til noe fra clas Olsson/elkjøp. Ligger til 3499 på komplett:

Komplett.no - Logitech Z-5500 Høyttalere 5.1 THX,DTS,

Dette er ihvertfall en løsning som jeg er vært fornøyd med mens jeg har spart opp til noe kraftigere surround

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fremtidsrettet så snakker vi nok med litt bra bilde, full HD og ellers up-to-date. Tror ikke de aner at 3D er på vei inn - og det kommer jo ikke til å være vanlig før om 5 år allikevel.

Jeg tok en tlf og det de er ute etter høyttalermessig er et 5.1 sett med bluray. Gjerne stilrene gulvstående fronter - tror ikke vi trenger å flytte veggene med det, men de spiller vel sånn passe høyt vil jeg anta.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Med fremtidsrettet så snakker vi nok med litt bra bilde, full HD og ellers up-to-date. Tror ikke de aner at 3D er på vei inn - og det kommer jo ikke til å være vanlig før om 5 år allikevel.

Jeg tok en tlf og det de er ute etter høyttalermessig er et 5.1 sett med bluray. Gjerne stilrene gulvstående fronter - tror ikke vi trenger å flytte veggene med det, men de spiller vel sånn passe høyt vil jeg anta.
    Det kommer ned til kvalitet mot kvantitet egentlig. Tv'en du lenker til, er modellen under den jeg har (7070) og skal vel være grei den. Skal de ha den på nett trådløs, må de kjøpe en ekstern usb dongle fra Samsung (litt over 1000 lappen).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke de skal det, de er nok mest ute etter god bildekvalitet og kunne få litt ok lyd fra det de ser på.

Men er LED-Tvene fra samsung beste kjøp i klassen eller er LCD bedre?

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke de skal det, de er nok mest ute etter god bildekvalitet og kunne få litt ok lyd fra det de ser på.

Men er LED-Tvene fra samsung beste kjøp i klassen eller er LCD bedre?
    Uten tvil LED. Jeg har til gode å komme over en LCD/Plasma i samme prisklasse med samme sortnivå og dybde i bildet. Jeg har hatt LCD, Plasma og nå til slutt LED, og alle tv'er som kostet mellom 17-20 høvdinger nye, men ligger nå i prissjiktet du snakker om

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da vet jeg jo litt hva man har å gå etter på TV-biten, men høyttalersystemer er jo nesten umulig å vite hva som duger. Det finnes jo et hav av muligheteri klassen fra 4 - 6,5 laken.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da vet jeg jo litt hva man har å gå etter på TV-biten, men høyttalersystemer er jo nesten umulig å vite hva som duger. Det finnes jo et hav av muligheteri klassen fra 4 - 6,5 laken.

Jepp! Det er et hav av muligheter, og her er jeg blank for å si det pent. Det er så mye ymse der ute, etter hva jeg hører. Lyd og bilde kjørte nylig en test på noen, men kun det ene i testen som var sånn ca i prisklassen du er ute etter.

Sjekk den her:

Bedre Blu-ray-opplevelser med alt-i-ett - Lyd og Bilde

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ser ut til å være endel ok modeller der - dette er jo ikke "kresne" mennesker, men er rart med det - når en skal ordne noe for andre så vil en jo fikse dem noe de blir fornøyd med. Er litt skeptisk til samsung da en kamerat kjøpte det og hovedenheten var på rep i 7-8 mnd.

Newcomer Steinbekkhaugen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arvani ErgoSound

Er "lydplanke" aktuelt for dem da?

Er ikke så "gale" pris på denne da og ok test
    Bedre TV-lyd i stua - Lyd og Bilde

Newcomer Lars_N sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LED er bare LCD med annen lyskilde. Denne kommer i to varianter - én med led lys i rammen (fungerer omtrent som konvensjonell LCD bare at du får flatere TV) og én med LED dioder spredt bak. Sistnevnte er gjerne dyre og det er særlig disse som ansees som fremskritt kontra klassisk LCD. Ville vært skeptisk til nevnte Samsung. Den leverer unektelig gode bilde rett ut av boksen, men mange opplever mye tull med Samsungs produkter og service. Dessuten er Edge-LEDene plaget med clouding (ujevnt lysutslipp). De fleste entusiaster ser ut til å foretrekke plasma som gir et mer naturlig bilde. Disse panelene er særlig bra til film og er ekstra gnistrende i mørke rom.

Er vel én TV i middelsjiktet som har pekt seg ut som testfavoritt i stort sett alt av tester og omtaler siste tiden - Panasonic G20 (Se Aftenposten, Dinside, TrustedReviews, flatpanels.dk m.m samt utallige tråder her inne).

42" får du nå til 8600,- på Hifiklubben, mulig noen andre er rimeligere.

Panasonic har hatt problemer med plasma 2009-modellene med tap av sortnivå over tid, men trolig har de gjort endringer i forhold til dette i 2010. Per nå er det nok den beste TV i prisklassen og blant de beste uansett prisklasse. Ville ikke gått for X20 (som er nevnt over) da denne har reflekterende panel, dårligere bilde og færre innstillingsmuligheter. En annen fordel med G20 er at denne har en THX modus som er en "ferdig kalibreret" billedsetting som gir et godt bilde for de fleste. Dette er et problem med mange andre TV'er som kommer med dårlige grunninnstillinger og det er ikke lett å stille inn selv.

Alternativt kan jeg anbefale Sony EX500 LCD som jeg har selv og som også har fått meget gode omtaler. Men vil nok likevel holde en knapp på G20.

Da har de rundt 6500,- igjen til anlegg. I den prisklassen kan de ikke forvente noen ekstrem kvalitet i surround (eller stereo for den saks skyld). Enten kan de satse på en komplett pakke (vet lydogbilde.no har testet flere slike opp gjennom) eller de kan kjøpe en separat reciver og høytalerpakke. Jeg ville kanskje gått for det siste og kjøpt en rimelig Onkyo (en rundt 3000,- som har fått god karakter til prisen) Da har de 3500,- igjen til høytalerpakke. Har ingen gode tips til dette i denne prisklassen men ville sett i lokale hifisjapper, på elkjøp, lefdal og surround.no. Sistnevnte har en del ferdige pakker som ikke koster skjorta. Eventuelt må de også kjøpe Blu-ray i tillegg - dette kan de få i helt brukbar kvalitet fra i overkant av 1000-lappen og oppover.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de ønsker "alt i ett" på lydsiden, blir for mye fjernkontroller og kabler ellers.

Jeg finner ikke Sony-skjermen du snakker om, heter den EX500?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er jo det eneste alternativet når det gjelder tv. Ærlig og oppriktig så mener jeg at LED og LCD skjermer ikke er i nærhetn til normal bruk som film og tv. Og hva skal dem med Full HD når dem sitter 2,5 meter fra skjermen? Man for Panasonic skjermen i 42" til ca kr 5 000,- rundt om kring.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men plasmaene har jo full hd. Er ikke full hd nesten viktigere når man sitter nær skjermen?

Hva er forskjellen på G10, G15 og G20?

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror de ønsker "alt i ett" på lydsiden, blir for mye fjernkontroller og kabler ellers.

Jeg finner ikke Sony-skjermen du snakker om, heter den EX500?
    I Lyd & Bilde nr. 5 testa de "alt i ett anlegg". Der kom Sony BDV-E800W best ut.
    Men det er kanskje litt i overkant av hva de ønsker å legge på lydsiden.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har fått budsjettet 10 - 15 tusen, men kan jeg komme ned mot 10 synes jeg det er bra.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg støtter Lars_N.
    Panasonic G20 er også min favoritt i budsjett/mellom-klassen.
    Panasonic TX-P42G20 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal de med surround når de ikke vil legge mer i det? Det må være bedre å ha et greit stereo-oppsett.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •