Terminering av skjerm på signalkabler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Terminering av skjerm på signalkabler

Her om dagen kom jeg over et begrep som kalles "floating shield" angående signalkabler. Dette betyr at skjermen på en signalkabel med to ledere (balansert XLR eller semibalansert RCA) ikke er forbundet i noen av endene. Noen som har synspunkter på fordeler eller ulemper med en slik kobling?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel hvordan en slik skjerming egentlig vil fungere. Den vil jo bli som en åpen kondensator, der eventuell oppladning ikke har noen utladings mulighet annet en gjennom isolasjons materialet. Det å jorde skjermen i den ene enden, og velge å bruke denne på kildeenheten er vel kanskje en mer vanlig fremgangsmåte.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det utvalget av signalkabler jeg har åpnet i min tid, vil jeg tro at skjerming uten terminering er det vanlige.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også åpnet en del signalkabler opp gjennom årene, men jeg har fremdeles tilgode å ha sett en kabel der skjermen ikke er forbundet i noen av endene.

Her er en kabel som ut fra beskrivelsen skal ha "floating shield". Det hevdes også at innbrenningstiden forkortes med dette prinsippet!!

Hifi123 webstore*::*Kabels*::*W&M Audio BC-01 Balanced XLR audio interconnect

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lark
    Jeg har også åpnet en del signalkabler opp gjennom årene, men jeg har fremdeles tilgode å ha sett en kabel der skjermen ikke er forbundet i noen av endene.
    Nå er det vel svært mange signalkabler som bare har to separate ledere, og bruker skjermen som minus.

Det jeg tenkte på, var kabler med 4 separate ledere pluss skjerm. Om disse har terminert skjerm, er dette vanligvis markert med en pil e.l. i retning fra terminering.

Her er en kabel som ut fra beskrivelsen skal ha "floating shield". Det hevdes også at innbrenningstiden forkortes med dette prinsippet!!
    Om en kabelprodusent nevner "innbrenning", er det bare å styre unna...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken hensikt har "skjermingen" om den ikke fører noen veier?

Poenget med skjerming er jo å fjerne/redusere støy. Og for å få bort den støyen så må man føre den mot jord.
    Blir jo umulig å føre støyen mot jord om den ikke er tilknyttet noen plass. (Om da man ikke begynner å snakke om overnaturlige krefter her nå. . . )

Newcomer Nordenstam sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    215
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har synspunkter på fordeler eller ulemper med en slik kobling?
    Anbefales ikke om du ønsker å ha en reelt skjermet kabel. Like effektivt som en lynavleder uten jordkobling.

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det jeg tenkte på, var kabler med 4 separate ledere pluss skjerm. Om disse har terminert skjerm, er dette vanligvis markert med en pil e.l. i retning fra terminering.
    Pilene hinter sansynligvis om en kabel der jord bare er festet i ene enden. I kablene uten pil er det mest sannsynlig koblet i begge endene.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en uterminert skjerm fungere som et Faradaybur? Et Faradaybur stenger effektivt ute alle signaler og støy uten at det er jordet. Tips: Legg mobilen opp i en kasserolle med helt tett lokk og prøv å ringe til den.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nordenstam
    Pilene hinter sansynligvis om en kabel der jord bare er festet i ene enden. I kablene uten pil er det mest sannsynlig koblet i begge endene.
    "Mest sannsynlig", muligens -- men i praksis ikke, på de kablene jeg har åpnet.

Nå må det jo legges til, at jeg sjelden spretter opp dyre kabler. Det er typisk de billigste variantene som får gjennomgå.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke en uterminert skjerm fungere som et Faradaybur? Et Faradaybur stenger effektivt ute alle signaler og støy uten at det er jordet. Tips: Legg mobilen opp i en kasserolle med helt tett lokk og prøv å ringe til den.
    Et Faradaybur virker vel bare for det som finnes innelukket invendig i buret. Man mangler vel her noe av innelukkingen i endepunktene av "buret", og lederene går videre inn i termineringene som jo heller ikke er del av "buret".

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    "Mest sannsynlig", muligens -- men i praksis ikke, på de kablene jeg har åpnet.

Nå må det jo legges til, at jeg sjelden spretter opp dyre kabler. Det er typisk de billigste variantene som får gjennomgå.
    Skjermingen er vel ofte festet i og har elektrisk forbindelse med metallet i RCA pluggene osv. på en eller annen måte. Har enda tilgode å se det du beskriver på de kablene jeg har "obdusert"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •