FLAC og nivåforskjeller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

FLAC og nivåforskjeller

Hei,

Jeg har lagt CD samlingen min på HDD i FLAC format og spiller av via en Popcorn Hour C-200.

Jeg legger merke til at når jeg spiller av en playlist med musikk fra forskjellige CD'er (random/shuffle) så merker jeg nivåforskjell på lyden. Sikkert fordi de forskjellige CD'ene er spilt inn med forskjellig lydnivå og at det gjengis korrekt i FLAC. Man merker det ikke så lett når man spiller en hele CD men ganske lett å merke når man hopper fra CD til CD-.

Finnes det en måte å få lydnivået likt på ?
    Et program som korrigerere nivået på FLAC filer slik at de blir likt ?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dBpoweramp Music Converter
    Bruker selv denne for øyeblikket men har ikke eksperimentert med Gain enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludoman
    dBpoweramp Music Converter
    Bruker selv denne for øyeblikket men har ikke eksperimentert med Gain enda.

Det er den samme som jeg har brukt når jeg har rippet og den gav meg altså litt forskjellig gain på CD'ene men jeg antar at det er fordi det i utgangspunktet er forskjellig gain på CD'ene- Så jeg tror programmet bare konverterer til FLAC rått og det er jo det det egentlig skal gjøre også.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    ...Så jeg tror programmet bare konverterer til FLAC rått og det er jo det det egentlig skal gjøre også.
    Ja, det er det du skal gjøre (ref lossless ripping). Flere avspillere har innstillinger som gjør at du kan velge normal gain eller om avspilleren skal normalisere volumet automatisk. Ved normalisering av gain blir pr definisjon ikke avspillingen lossless, men i det daglige er det iallefall det som passer best for meg.

Jeg kjenner ikke til om popcorn har slik funksjon.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, nei. Ikke bruk normalisering!!! Normalisering vil si å manipulere originalfila og det ønsker man ikke.

Dette er allerede integrert perfekt ved hjelp av ReplayGain tags. Benytt et program (enten flac selv ved ripping eller f.eks foobar og sikkert også dbpoweramp) til å lage korrekte replaygainverdier og lagre dem i taggen.

Du får to verdier, ett for albumet og et for selve tracket. Dette gjør at du kan velge om du ønsker å bevare "dynamikken" mellom ulike sanger og stemninger på et album, eller om du ønsker å ha et fast volum over hele fjøla uavhengig av album, dvs slik som radio gjør det. Replaygain er bare en verdi som sier noe om dempning/forsterkning i forhold til en fast RMS referanseverdi og den endrer ikke på selve fila.

De gode implementasjonene, slik som i foobar og SqueezeboxServer benytter seg også av anti-klipping taggene i forbindelse med replaygain. Dette sørger rett og slett for at digital klipping ikke kan oppstå ved avspilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av esp
    Ja, det er det du skal gjøre (ref lossless ripping). Flere avspillere har innstillinger som gjør at du kan velge normal gain eller om avspilleren skal normalisere volumet automatisk. Ved normalisering av gain blir pr definisjon ikke avspillingen lossless, men i det daglige er det iallefall det som passer best for meg.

Jeg kjenner ikke til om popcorn har slik funksjon.

Nei jeg vet heller ikke om den gjør det men jeg skal undersøke litt på forumet for NMT.
    Er enig i at det pr. definisjon ikke lenger er lossless om man "tukler" med nivået men ville bare høre om andre har samme erfaring og har funnet ut måter å omgå det.
    Nivåforskjellen er ikke så innmari stor så den er til å leve med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Nei, nei, nei. Ikke bruk normalisering!!! Normalisering vil si å manipulere originalfila og det ønsker man ikke.

Dette er allerede integrert perfekt ved hjelp av ReplayGain tags. Benytt et program (enten flac selv ved ripping eller f.eks foobar og sikkert også dbpoweramp) til å lage korrekte replaygainverdier og lagre dem i taggen.

Du får to verdier, ett for albumet og et for selve tracket. Dette gjør at du kan velge om du ønsker å bevare "dynamikken" mellom ulike sanger og stemninger på et album, eller om du ønsker å ha et fast volum over hele fjøla uavhengig av album, dvs slik som radio gjør det. Replaygain er bare en verdi som sier noe om dempning/forsterkning i forhold til en fast RMS referanseverdi og den endrer ikke på selve fila.

De gode implementasjonene, slik som i foobar og SqueezeboxServer benytter seg også av anti-klipping taggene i forbindelse med replaygain. Dette sørger rett og slett for at digital klipping ikke kan oppstå ved avspilling.

Ja det var nyttig informasjon men nå er det sånn at jeg allerede har rippet alle mine 1500 CD'er og har først nå oppdaget det. Er det noe jeg kan gjøre med taggen i ettertid ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme dette også irriterte meg i begynnelsen, men nå tenker jeg aldrig over det....
    Jeg bruker SqueezeCenter, tror denne står på track gain som standard, har prøvd "Smart gain" men det fungerer ikke hos meg...
    Ja, tror du kan bruke et program til å sette en standard gain verdi du ønsker, og da retter den alle replay gain tags opp mot denne, men jeg vet ikke om jeg vil anbefale dette, da endrer du jo originalfilen....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Penge58
    Ja det var nyttig informasjon men nå er det sånn at jeg allerede har rippet alle mine 1500 CD'er og har først nå oppdaget det. Er det noe jeg kan gjøre med taggen i ettertid ?
    Ja. Mange programmer kan regne ut replaygain-taggene for deg. Det er jo bare snakk om noen verdier i taggen (fire for å være helt nøyaktig) og kan derfor legges til når som helst. Jeg har brukt foobar til denne jobben selv. Det er bare å høyreklikke på en sang i foobar og velge replaygain -> osv

Foobar kan fint ta hele samlingen din i en smell forøvrig.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på at hele album blir håndtert sammen slik at taggen med REPLAYGAIN_ALBUM_{PEAK/GAIN} får innhold som er likt for alle låtene på albumet. REPLAYGAIN_TRACK_{PEAK/GAIN} skal fortsatt være individuell for hver låt. Dette er replaygaintagger for èn tilfeldig låt:

comment[9]: REPLAYGAIN_TRACK_PEAK=0.91586304
    comment[10]: REPLAYGAIN_TRACK_GAIN=-5.38 dB
    comment[11]: REPLAYGAIN_ALBUM_PEAK=0.98855591
    comment[12]: REPLAYGAIN_ALBUM_GAIN=-5.96 dB
    Avspilleren kan da velge å bruke albumets replaygain dersom du spiller et helt album og låtenes individuelle replaygain dersom du har en større spilleliste med flere album blandet.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Dette er allerede integrert perfekt ved hjelp av ReplayGain tags.
    Det var forsjåvidt replaygain jeg siktet til, men jeg ser at det nok ikke kom særlig klart frem.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •