Neste oppgradering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Neste oppgradering

Som sikkert mange andre gjør, så planlegger jeg neste oppgradering til stereoanlegget mitt...

Har følgende utstyr: Parasound 2100 forforsterker, NAD C272 effektforsterker, NAD C542 CD-spiller, Dali Ikon 6 fronthøytalere og XTZ 99 w12 subwoofer...

De langsiktige oppgraderingene er ny Parasound effektforsterker (Parasound 2250), og ny CD-spiller...eller det vil si at jeg har tenkt å kjøpe en ekstern DAC for å få bedre lyd av min nåværende spiller...

Men nå i det siste har jeg lest mye om vinyl, og har fått litt interesse for det...Så den nærmeste oppgraderingen er mest sannsynlig ny DAC (Hegel HD10), eller kutte ut alt som heter CD, og gå for Vinyl, mest sannsynlig Clearaudio Concept sin ''plug and play'' platespiller (som forøvrig har fått ganske god kritikk)

Spørsmålet mitt er hva som er den mest lønnsomme oppgraderingen, og vil gi best lyd av Hegel sin DAC, eller Clearaudio platespilleren?

Personlig har jeg mest tro på platespilleren, etter alt jeg har lest om vinyl.

Hva tror dere?:-P

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    228
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge gir vel bra lyd. Det beste er vel å teste de opp mot hverandre på ditt eget oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan overfører du lyd ifra ifra CD-spiller til forsterker?

Om du benytter deg av phono-kabler, så vil jo ikke DAC akkurat ha noen effekt.

Når det kommer til vinyl, så vil jo det gi en mer særegen tone iforhold til CD. Og for en musikk-elskere, så er det mange som liker vinyl framfor CD.

Har du vurdert en rørforsterker? Evt testet ut rør-lyd? =)

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et godt vinyloppsett låter flott, men det er endel jobb for å få det til. I tillegg til en god base trenger du en stift som fort koster like mye som spilleren, og et bra riaa trinn mellom spiller og forsterker. Du er også avhengig av at stiften er satt opp riktig, hvilket ikke er enkelt. Gå gjerne for vinyl, men jeg anbefaler deg å likevel beholde cd ved siden av
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg overfører signalet fra cd-spiller til forforsterker via cd-spilleren sine analoge utganger, altså bruker jeg cd-spilleren sin DAC...

Etter deg jeg har lest i tester har forforsterkeren min en ''killer'' phono inngang, så da mangler jeg bare en relativt god platespiller.

Clearaudio platespilleren får bra kritikk ser jeg, og er innstilt fra fabrikk og klar til bruk, derfor jeg ble interessert i den.

Men nå skal det sies at jeg faktisk aldri har hørt et vinyl-oppsett, og derfor ikke vet hvordan det låter i forhold til cd. Men det jeg ser går igjen er at vinyl låter mer naturlig for det menneskelige øret, og er det noe jeg er ute etter så er det vel nettopp naturlig lyd.

Eneste ulempene jeg ser ved vinyl kontra cd er vel om vinylplatene er sårbare og blir utslitne over tid pga rille-slitasje, og om de er sårbare for støv og lignende, og dermed gir mye støy...jeg vil ha REN lyd, ikke knitring og støy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •